• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 94021407619
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تاروپودی که با دستان تو جان می‌گیرد

تاروپودی که با دستان تو جان می‌گیرد

ایسنا/خراسان جنوبی به فرش‌های رفو شده که نگاه می‌کنی، انگار قدر دستان استاد رفوکار را بیشتر می‌دانی و مطمئن می‌شوی این هنر دستان اوست که به تار و پود فرش جان دوباره می‌دهد.

به فرش‌های رفو شده که نگاه می‌کنی، انگار قدر دستان استاد رفوکار را بیشتر می‌دانی و مطمئن می‌شوی این هنر دستان اوست که به تار و پود فرش جان دوباره می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، قدم در کارگاه رفوگری فرش که می‌گذاری بوی نم و نبود نور کافی جلوه زیبای فرش دستباف را از تو می‌گیرد، چشمانت به گوشه‌ای از فرش می‌افتد که آسیب‌دیده، انتظار را در فرش دستباف می‌بینی که می‌خواهد دوباره جان بگیرد و با طرح زیبایش رخ بنماید.

محمد عظیم چاجی یکی از پیشکسوتان مرمت و رفوی فرش در خراسان جنوبی است که با 35 سال سابقه فعالیت این هنر را از پدرش به یادگار گرفته است، می‌گوید: براساس علاقه‌ای که به این کار داشتم و تشویق پدرم وارد این حرفه شدم.

در کارگاهش تخته فرش‌های کهنه اما ارزشمند قرار گرفته که نیاز به دستان معجزه‌گری دارد تا مانند گذشته بدرخشند.

این پیشکسوت مرمت و رفوی فرش معتقد است که سال‌های گذشته نسبت به این حرفه بی‌مهری شده و بسیاری از هنرمندانش به فراموشی سپرده شده‌اند.

چاچی می‌گوید: ابتدا در رشته طراحی 2-3 سال کار می‌کردم بعد وارد کار فرش شدم و مرمت و طراحی را با هم انجام دادم.

این مرمت کار نمونه می‌افزاید: در طول روز بیش از هشت ساعت کار می‌کنم، از نظر درآمد راضی نیستم و درآمدم از این کار نیز کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

چاجی ادامه می‌دهد: بچه‌های خودم مدتی این حرفه را دنبال کردند، اما آن را به عنوان شغل انتخاب نکرده و وارد کار آزاد شدند.

در حالیکه با انبر سوزن را در تارو پود فرش پهن شده پیش رویش می‌فشارد، می‌گوید: در کار رفو فرش اگر رنگ پیدا شد می‌خرم، والا درصورت نیاز کار، رنگ نخ رو خودم انجام می‌دهم.

از خاطراتش که می‌پرسی، می‌گوید: اولین فرشی که درست کردم صاحبش خیلی راضی بود، چرا که ساعت‌ها زحمت کشیدم تا تمیز کار کنم و به خاطر دستمزدی که گرفتم خیلی خوشال شدم.

چاجی از روزهای اول کارش در کارگاه کوچک رفوگری برایمان تعریف می‌کند و می‌گوید: به جوانان توصیه می‌کنم، تنها به دنبال شغل دولتی نباشند و با پشتکار و استعدادی که دارند، کار آزاد را نیز دنبال کنند.

این پیشکسوت مرمت و رفوی فرش از کارش درخصوص مرمت فرش، می‌افزاید: اغلب بافندگان رج‌ها را به یک موازات نمی‌بافند، لذا پس از اتمام بافت برای متناسب کردن طول و عرض فرش، چین‌کشی انجام می‌گیرد به گونه‌ای که فرش را روی تخته با چند میخ وصل می‌کنیم و سپس با اهرمی که در کنار تخته قرار دارد فرش را از چهار گوشه می‌کشیم.

چاجی در خصوص کار طراحی فرش می‌افزاید: در گذشته که کاغذ طراحی نبود، کار طراحی بر روی پارچه انجام می شد که نقش "سعدی" با قدمت 150 ساله قدیمی ترین طراحی بر روی پارچه است.

این پیشکسوت مرمت و رفوی فرش می‌گوید: طرح‌های خشتی، بوته جقه، ریزماهی، لچک ترنج و نائین بیشترین طرح‌هایی است که در استان داریم.

چه خوب دستانی که با گره جان دوباره به فرش می‌دهند.

تهیه از سپیده قلندری اسفدن خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی

عکس از فرشته عبدی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha