• چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92101810015

در افتتاح نمایشگاه آثار پتگر ،

«جعفر پتگر هرگز بدون وضو نقاشی نمی‌کشید»

«جعفر پتگر هرگز بدون وضو نقاشی نمی‌کشید»

هله پتگر، دختر جعفر پتگر در نشست خبری افتتاح نمایشگاه پدرش گفت: پدرم هنرمند عارف و سالکی بود که بدون وضو دست به نقاشی نمی‌برد و همیشه آرزو داشت آثارش در ایران بماند.

هله پتگر، دختر جعفر پتگر در نشست خبری افتتاح نمایشگاه پدرش گفت: پدرم هنرمند عارف و سالکی بود که بدون وضو دست به نقاشی نمی‌برد و همیشه آرزو داشت آثارش در ایران بماند.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایشگاه آثار و مراسم رونمایی از کتاب مرحوم جعفر پتگر، نقاش معاصر، عصر سه‌شنبه 17 دی ماه با حضور هله پتگر (دختر جعفر پتگر)، مسعود ناصری ( رییس موسسه فرهنگی هنری صبا)، محمد مهدی رحیمیان ( دبیر نمایشگاه) و جمعی از هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

پدرم بدون وضو نقاشی نمی‌کشید

هله پتگر در نشست خبری این نمایشگاه سخنان خود را با نقل‌قولی از پدرش آغاز کرد و گفت: پدرم می‌گفت هنرمندانی که با هنر خود اندیشیده‌اند با مردم اندیشه می‌کنند و هنرمندانی که با خور گفت‌وگو کرده‌اند با مردم گفت‌وگو کرده‌اند. این است تفاوت هنرمندان با یکدیگر و ارزش آثار هنری آنان. به اعتقاد بسیاری از متخصصان جعفر پتگر عارف متعهد و موظفی بود که در عرصه هنر غریب افتاد. بخشی از غربت او به دلیل بی‌اشتیاقی‌اش به شهرت در زمان حیاتش بود.

او افزود: پدرم علاقه ای به بررسی آثارش نداشت و متولیان وقت هم توجه خاصی به او نداشتند، اما آرزویش این بود که آثارش در این مملکت حفظ شوند و همیشه می‌گفت من نقاشی‌هایم را برای مردم این سرزمین کشیده‌ام. او هیچ گاه بدون وضو نقاشی نمی‌کشید و به هنر به عنوان هملی سالکانه و عارفانه نگاه می‌کرد.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های جعفر پتگر

فرزند جعفر پتگر همچنین عنوان کرد: پدرم وقتی به همرا برادرش وارد تهران شد، اولین آموزشگاه نقاشی را در خیابان نادری تاسیس کرد و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر آن زمان به آموزشگاه او رفت‌وآمد می‌کردند.

او ادامه داد: اهمیت حفظ آثار ایشان تنها مربوط به خانواده و وراث او نیست، بلکه متولیان هنر با ید تلاش کنند آثار او در همین مملکت حفظ و نگه‌داری شود. بسیار بودند کسانی که به ما مراجعه کردند و با قیمت‌های گزاف پیشنهاد خرید آثار پدرم را به ما دادند، اما چون پدرم نمی‌خواست آثارش از کشور خارج شود ما هم خواستیم به وصیت او عمل کنیم.

فرزند جعفر پتگر در ادامه گفت: در نظر دارم کتاب خاطرات پدرم را به چاپ بسپارم. یادداشت‌های پدرم نزد من است و روی آنها کار می‌کنم. آثار پدرم گنجینه بزرگی است؛ او کسی بود که فروغ فرخ‌زاد و سهراب سپهری نزد او تعلیم نقاشی می‌دیدند با صادق هدایت دوست بود و با جلال آل احمد و سیمین دانشور معاشرت داشت و مرحوم شهریار و صبا هم از دوستان نزدیک پدرم بودند.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های جعفر پتگر

پتگر خاطر نشان کرد: امیدوارم مسئولان بخشی از هزینه‌هایی را که در خیلی جاهای دیگر می‌کنند، به حفظ آثار ملی اختصاص بدهند و اگر اهمیت این اتفاق درک شود شاهد حفظ آثار هنرمندان خواهیم بود. من به خودم اجازه نمی‌دهم آثار پدرم را متعلق به خودم بدانم.

گردآوری آثار پتگر بدون حمایت دولت انجام شد

در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی رحیمیان, عکاس و گردآورنده کتاب آثار جعفر پتگر گفت: پرداختن به مقوله گردآوری و چاپ کتاب‌های تجسمی در حفظ میراث فرهنگی و داشته‌های دوران معاصر که به شدت رو به تحول و تغییر است، اهمیت زیادی دارد. وقتی پیشنهاد کار بر روی جمع آوری آثار استاد پتگر از طرف خانواده ایشان به من پیشنهاد شد، با توجه به آشنایی دورادوری که با آثار این استاد داشتم مشتاق شدم که این پروژه را به سرانجام برسانم.

او افزود: آنچه که برای من اهمیت داشت گردآوری آثار استاد مطابق با فناوری‌های جدید بود. ما در ابتدا می‌خواستیم با اسلاید شروع کنیم، اما یکی دو سال که گذشت به سراغ امکانات دیجیتال و فناوری پیچیده رفتیم و نتیجه مطلوبی حاصل شد. این کتاب در 300 صفحه به دو زبان فارسی و انگلیسی و با تیراژ 1500 جلد وارد بازار خواهد شد. مقدمه کتاب هم به وسیله خانواده استاد که با متون آن آشنایی داشتند آماده و در ابتدای کتاب به چاپ رسیده است.

رحیمیان همچنین اظهار کرد: گردآوری آثار استاد یکی از پروژه‌های بزرگی بود که بدون پشتیبانی دولت پیش رفت. ما این کار را به عنوان یک NGO انجام دادیم و امیدوارم این حمایت‌ها که از حلقه‌های مفقوده در حوزه تجسمی است ادامه پیدا کند و شاهد کارهای این چنینی باشیم.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های جعفر پتگر

پتگر مردم‌وار نقاشی می‌کشید

در بخش دیگری از این مراسم مسعود ناصری رئیس موسسه فرهنگی هنری صبا درباره بزرگداشت استاد جعفر پتگر گفت: فرهنگستان هنر و موسسه صبا در نظر دارد سلسله‌ بزرگداشت‌ها و آیین‌هایی برای هنرمندان بزرگ این سرزمین برگزار کند. ما یک هفته پیش بزرگداشت استاد آیت‌اللهی و مروری بر نمایشگاه ایشان را داشتیم. توجه به خاندان‌های هنری که در حوزه تجسمی بسیار تاثیرگذار بودند مورد توجه ما است. خاندان‌هایی مثل غفاری‌ها‌، ارسنجانی‌ها و تجویدی‌ها که پتگر هم از آنها مستثنا نیست و به همراه برادرش علی اصغر پتگر آموزشگاهی را در تهران تاسیس کردند و نوه‌ها و فرزندانشان راه آن‌ها را ادامه دادند.

او در ادامه درباره آثار جعفر پتگر گفت: آثار این استاد را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد. اما من به این بسنده می‌کنم که استاد پتگر از افرادی بود که مردم‌وار نقاشی می‌کردند. یکی از بزرگترین مثال‌های این گونه افراد استاد علی اکبر صنعتی بود. اتفاقا آقای پتگر عکس مشترکی با استاد صنعتی دارد که رابطه این دو و هنر مردمی‌شان را به خوبی نشان می‌دهد. پتگر واسطه خوبی بین نگارگری و نقاشی طبیعت گرای معاصر ما بود. حلقه‌ای که توانست اواخر دوره قاجار را به پهلوی پیوند بدهد و پلی بین دنیای سنتی و جهان نو باشد. پتگر یکی از حلقه‌های کیفی بین ارتباط دنیای سنتی و مدرن ما بود که متاسفانه کمتر شناخته شد.

ناصری ادامه داد: نقاشی‌هایی که توسط پیتگر بین سال‌های 45 تا 57 خلق شدند آثاری بین نگارگری و فیگوراتیو غربی است. برای برگزاری نمایشگاه حدود 8 اثر از موزه‌های هنرهای معاصر به امانت گرفتیم و فرصت مغتنمی است که علاقه‌مندان آثار معروفی چون رفو گر و قالی‌فروشان استاد پیگر را از نزدیک ببیند.

او درباره خریداری آثار هنرمندان توسط موسسه صبا و سرنوشت این آثار گفت: ما در سال‌های 89 و 90 خرید آثار داشتیم و بعید است که بخواهیم این گنجینه ملی را برای فروش ارائه کنیم.

نمایشگاه آثار جعفر پتگر از 18 دی تا 3 بهمن ماه از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه خیال شرقی موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های جعفر پتگر

افتتاح نمایشگاه نقاشی های جعفر پتگر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha