• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92091711660
  • خبرنگار : 71503

فیلم‌هایی که در بخش «پرتره‌»ی جشنواره «حقیقت» می‌بینیم

فیلم‌هایی که در بخش «پرتره‌»ی جشنواره «حقیقت» می‌بینیم

27 اثر از 97 فیلمی که به هفتمین جشنواره‌ی سینما حقیقت راه یافته‌اند به بخش «پرتره» مربوط می‌شوند.

27 اثر از 97 فیلمی که به هفتمین جشنواره‌ی سینما حقیقت راه یافته‌اند به بخش «پرتره» مربوط می‌شوند.

در ادامه خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مروری بر موضوعات فیلم‌های بخش پرتره جشنواره سینما حقیقت دارد.

«در جستجوی گمنامی»

این فیلم ساخته علیرضا کرمی است که تولید آن از سال 90 شروع شد و در جشنواره فیلم فجر نیز جز یازده فیلم منتخب بوده است.

مستند «در جستجوی گمنامی» درباره‌ی زنده‌یاد دکتر حسن ره‌آورد است که اهالی تئاتر و سینما به ‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم نزد او شاگردی کرده‌اند. محمد فراهانی و علیرضا کرمی (تهیه کنندگان) ومجید قربانی‌فر (تصویر بردار) این فیلم هستند.

«با مستندهایم»

این فیلم در سال 92 تولید شده است و حمیدرضا کوداغی (کارگردان)، ناهید دل آگاه (تهیه کننده) و مهرداد عمرانی (فیلمبردار) آن هستند. او ساخت فیلم داستانی «آستانه» که در سال 87 تولید شده است و همچنین کارگردانی تئاترهای «شازده کوچولو» 82 و «مرگ و دختر جوان» در سال 87 را هم در کارنامه خود داشته است.

«بامستندهایم» پرتره‌ای راجع به مستندساز برجسته ارد زند، زندگی و آثار اوست و برای اولین بار است که به نمایش در می‌آید.

«من اکبر اعتماد اتم می‌شکنم»

این فیلم محصول مشترک سید وحید حسینی و احمدرضا گنجه‌ای است که در سال 92 تولید شده است و برای اولین‌بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش گذاشته می‌شود.

«من اکبر اعتماد اتم می شکنم» درباره‌ی زندگی دکتر اعتماد، پدر علم هسته‌ای است. پشت صحنه فیلم «درباره الی» تولید سال 88 ، «قصه‌ی ترمه» مستند پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین»، «عینک ته استکانی» که پشت صحنه فیلم چشم سال 89 ، «پهلوان رنج» در سال 89 از جمله آثار وحید حسینی است.

«پیر پسر»

این فیلم درسال 90 تولید شده است و بهترین فیلم از نگاه منتقدان در سال 91 شد. «پیر پسر» برای اولین بار است که در جشنواره دولتی شرکت می‌کند. «مرغ سحر» در سال 87، «اهمیت و عارف بودن» در سال 89 ، « ناگهان تو گم شدی» در سال 90 از جمله آثار مهدی باقری است. مهدی حدادی (تصویربردار) و کتایون شهابی (تهیه کننده) این فیلم هستند.

«پیر پسر»، پرتره‌ای درباره‌ی زندگی، کار و رابطه با خانواده مهدی باقری (کارگردان فیلم) است.

مهدی باقری «دیوار،آخرین بوم نقاشی» دیگر فیلم اوست که در بخش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید.

«به جا مانده»

این فیلم درباره‌ی زندگی مرد 64 ساله‌ای است که علی رغم وضع مالی خوبی که دارد هنوز مجرد مانده است و منتقد سینمای دهه‌ی 40 و 50 سینمای تهران بوده است اما در زندگی خود دچار بحران می‌شود. این فیلم در سال 92 تولید شده است وبرای اولین بار است که در جشنواره به نمایش درمی‌آید.

«ایزوله»، «سیاخان»، «قهرمانان باغ ملی» از جمله آثار محسن مقدم (کارگردان) این فیلم هستند. امیدشریفی(تصویربردار) و رضا شریفی(تهیه کننده)‌ «به جامانده» هستند.

«پسرک چشم آبی»

حسن لطفی کارگردان و تهیه کننده این فیلم ضمن اعتراض به این که فیلمش ابتدا در بخش مسابقه پذیرفته شد و سپس به دلیل سال تولید (85-87) آن را در بخش میهمان شرکت داده‌اند گفت: من قانونمند هستم و فکر می‌کنم قراری که گذاشته می‌شود حتی اگر اشتباه است باید انجام شود اما قراری که در آیین‌نامه‌ بود از سوی فرد مقابل زیر پا گذاشته شده است.

«پسرک چشم آبی» مستندی درباره‌ی جواد مجابی(شاعر،نویسنده، نقاش و منتقد است) که جزو دومین نسل از نویسندگان است. سیمین بهبهانی،محمود دولت آبادی، سپانلو، مهدی سحابی و.... در این فیلم حضور دارند.

«دزد دوچرخه»، «بودن یا نبودن» از جمله آثار این کارگردان است. محمدرضا تیموری تصویربردار این فیلم است.

«چراغ‌ها »

این فیلم درسال 91 تولید شده است و نمایش آن در جشنواره حقیقت در واقع اولین نمایش عمومی است. «چراغ‌ها » درباره‌ی پرتره استاد جمال میر صادقی(نویسنده) است.

«سفرنامه سیستان» ، «عقل سرخ» از جمله آثار این فیلمساز است. علی زارع قنات نوری (کارگردان و تهیه کننده) و محمد هادی سبحانیان (فیلمبردار) این فیلم هستند.

«ماروسیا»

نوید میخک (کارگردان و تهیه کننده) و علی چاووشی زاده (تصویربردار) این فیلم هستند. «ماروسیا» در سال 92 تولید شده و پیش از این در جشنواره‌های خارجی نیز به نمایش درآمده است.

داستان این فیلم درباره‌ی یک محقق جوان است که در سفر به ارمنستان و برای تحقیق درباره‌ی تئاتر با یکی از محققان ارامنه آشنا می‌شود و به توصیه‌ی او به ایران برمی‌گردد تا با ماروسیا وارامیان در تبریزگفت‌وگو کند. ماروسیا وارامیان بعد از دیدن این محقق جوان تصمیم می‌گیرد تا تئاتر «کومیتاس» را دوباره اجرا کند اما با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

«ماروسیا»، اولین فیلم مستقل این کارگردان است.

«ابراهیم در آتش»

این فیلم محصول مشترک علی محمدی و بنکدار است که در سال 92 تولید شده است و برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.

«شبانه و شبانه‌روز»، سریال حیرانی، مجموعه مستندهای «چشم‌اندازهای سیاوش آباد»، «آسمان سیاه شب»، «سرخ» و .... از جمله آثار علی محمدی است.

«ابراهیم در آتش» پرتره‌ی سید ابراهیم اصغرزاده است که شهید شده است. عباس نظام دوست تصویربردار این فیلم است.

این فیلم در جایزه‌ی شهید آوینی در بخش مستند پرتره لوح تقدیر گرفت.

«پرتره فیلمسازی»

لیلا خلیل‌زاده (کارگردان)، ناهید دل‌آگاه (تهیه کننده) و عباس حسین‌زاده (تصویربردار) این فیلم هستند که در سال 91 تولید شده است. «پرتره فیلمسازی» پیش از آنکه به جشنواره حقیقت راه یابد در جشنواره پروین اعتصامی نیز به نمایش درآمده است.

این فیلم به زندگی و آثار محمدرضا اصلانی (فیلمساز) می‌پردازد که از یک مجموعه مستند تلویزیونی بنام «یک فیلم، یک حقیقت» است که در شبکه مستند نیز به نمایش درآمده است.

«گبه‌ای برای حنا»، «به دنبال قالی»، «هزاریک تار- هزاریک پود»، «میل و نمد»، «یک نفر می‌بافد...» از مجموعه‌ی آثار خلیل زاده است که در ماه‌های آینده از شبکه یک صدا و سیما به نمایش گذاشته می‌شود.

«اشکو»

این فیلم درباره‌ی مردی است که در یک کوره‌ی آهک‌سازی به شیوه‌ی سنتی کار می‌کند که خودش در کوره می‌افتد و قطع نخاع می‌شود و با شرایط خاصی کارش را ادامه می‌دهد.

فردوس خسروی‌نژاد (کارگردان)، میرعباس خسروی نژاد (تصویربردار) و مرکز سینمای جوان ایران تهیه کننده این فیلم هستند. «اشکو» در سال 91 تولید شده و در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به نمایش درآمده است.

فیلم داستانی «آب در خوابگاه مورچگان» تولید سال 82 ، مستند «بی بی طلا» در سال 89 از جمله آثار این کارگردان است.

«سکوت ساحل»

این فیلم در سال 91 تولید شده است و برای اولین بار است که به نمایش گذاشته می‌شود. «سکوت ساحل» روایت و نگاه آزاد به فیلمسازی به نام فرهاد مهرانفر است که بسیاری از فیلم‌هایش در زمینه‌ی فرهنگی است. نادر معصومی (کارگردان)، ناهید دل‌آگاه (تهیه کننده) و علیرضا دریا دل (صدابردار و تصویربردار) این فیلم هستند. «گردش سایه‌ها»، مجموعه مستند داستانی برای کودکان شبکه دو از جمله آثار این کارگردان است.

«سایه‌های روشن»

این فیلم در سال 91 تولید شده است و در جشنواره تصویر سال هم به نمایش درآمده است. محمدرضا جهان پناه (کارگردان)، سعید روانبخش و محمدرضا جهان پناه (تهیه کنندگان )، حسین والا منش و محمدرضا جهان پناه (تصویربرداران) این فیلم هستند.

«سایه‌های روشن» درباره‌ی حسین والامنش هنرمند ایرانی- استرالیایی است که در آدلاید زندگی می‌کند و برای کارش به ایران سفر می‌کند و این فیلم زمانی که او در ایران است دنبال می‌شود.

این کارگردان، فیلم‌ کوتاه «بازگشت» را ساخته است و فیلمبردار فیلم‌هایی چون مستند «سپیده» و «تابور»، «گشر» و... بوده است.

«بی همگان»

طیب نجفیان کارگردان و تهیه کننده این فیلم است که در سال 91 تولید شده است. «بی همگان» درجشنواره دانشجویی صداو سیما وهمچنین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد که کاندید بهترین تصویر برداری را به خاطر تصویربرداری امین اکبری گرفت.

این فیلم درباره‌ی پیرمردی به نام حسین علی شعبان پور است که در اطراف شهررضای اصفهان به چوپانی مشغول است و زندگی متفاوت و صدای بسیار خوبی هم دارد. این فیلم اولین کار جدی این فیلمساز است.

«بعد از فراموشی»

این فیلم درباره قطعه موسیقی بی‌کلامی است که حدود 130 سال پیش توسط لومر فرانسوی برای دربار ناصرالدین شاه ساخته شده است. چندی بعد بیژن ترقی شعری میهنی بر آن سرود و در نهایت قطعه موسیقی «ایران جوان» توسط پیمان سلطانی ساخته شد.

«روز هفتم»، «قزاق خانه»، «مردی از آشور»، « داستان خیابان پسرک و آجر سخن‌گو» و «بازی دوم» از جمله آثار این فیلمساز است. آرش رئیسیان( کارگردان – تصویربردار) و نیکو یوسفی (تهیه کننده) این فیلم هستند.

«پرواز در دایره حضور»

مختار شکری‌پور( کارگردان – تهیه کننده) این فیلم است که در سال 92 تولید شده است و اولین‌بار است که به نمایش گذاشته می‌شود.

«پرواز در دایره حضور» به شخصیت و زندگی احمد شاملو می‌پردازد که محمود دولت آبادی، سیمین بهبهانی، مسعود کیمیایی، محمدرضا اصلانی، شمس لنگرودی، آیدا شاملو و.... در فیلم درباره‌ی این شاعر صحبت می‌کنند، همچنین شهرام ناظری یکی از شعرهای شاملو را در فیلم اجرا کرده است.

مهدی پاکدل، بهنوش طباطبائی، علی سرابی و آیدا کیخایی شعر عشق عمومی شاملو را مبتنی بر ایده‌ی نمایش، اجرا کرده‌اند. ابوالفضل کریمی‌اصل، حمید قوامی و مختار شکری پور هر کدام بخشی از تصویربرداری این فیلم را انجام داده‌اند.

«برای گونگادین بهشت نیست»

این فیلم در سال 92 تولید شده است که در جشنواره‌ی منطقه‌ای سینمای جوان جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را گرفته است و در جشنواره‌های رشد، مستقل خورشید، تورنتو کانادا و فیلم‌های ایرانی آمریکا پذیرفته شده است.

«برای گونگادین بهشت نیست» درباره‌ی علی میر دریک‌وند (نویسنده لرستانی) است که بعد از ورود متفقین زبان انگلیسی را یاد می گیرد و کتابی می‌نویسد که متقاضی بسیاری در آمریکا و انگلیس پیدا می‌کند اما کمتر کسی در ایران این نویسنده را می‌شناسد. سید غلامرضا نعمت پور (تهیه کننده – کارگردان) و احمد احمدپور(فیلمبردار) این فیلم هستند. «فیلم بازگشت» در سال 79 ، «فاصله» در سال 75 ، «تندیس باد» در سال 76 ، «کویر» در سال 77 از جمله آثاراین فیلمساز است.

«رنجوری»

مهرداد افتخاری (کارگردان)، اصغر لایی (تصویربردار) فیلم « رنجوری» هستند که برای اولین‌بار در جشنواره‌ی حقیقت می‌شود. این فیلم درباره‌ی عباس جم متخلص به رنجوری است که از شاعران قدیمی کرمانشاه و شاگردان شهریار است که به دلیل بیماری‌هایی که داشته به اعتیاد روی آورده است و در حال حاضر بی‌خانمان است.

«رنگ دوده‌ای»، «منفور» در سال 86 ، مستند «غریب» در سال 83 از جمله آثار این بازیگر هستند.

«میرزا»

«میرزا» نام نیک محمد الله بخش زاهدانی است که بعد از آن‌که پدر و مادرش فوت می‌کنند از سوی خانواده‌ای با امکان ادامه تحصیل پذیرفته می‌شود و به حرفه‌ی ‌عکاسی و خبرنگاری روی می‌آورد.

مازیار مشتاق گوهری (کارگردان – تهیه کننده) و رحیم رضایی زاده (تصویربردار) این فیلم هستند.این فیلم در سال 91-92 تولید شده و برای اولین بار است که برای عموم به نمایش درمی‌آید.

مستند «گاندو»، «پرواز در آب»، «تفتان»، «جنگل‌های بارانی» از جمله آثار این فیلمساز هستند.

«بی سایه»

این فیلم در سال 92 تولید شده است و برای اولین‌بار است که به نمایش درمی‌آید. بهرام غضنفری (تهیه‌کننده- کارگردان) و مسلم تهرانی (تصویربردار) این فیلم هستند. «بی سایه» درباره‌ی زندگی سید عبدالله انوار(حکیم ایرانی) است که در رشته‌های متفاوتی تخصص دارد و برای عموم گمنام است. او همچنین رییس سابق بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ملی بوده است. «فلک ناز»تولید سال 85، «امتداد» در سال 88 از جمله آثار این فیلمساز است.

«تمرین مدارا»

ابراهیم سعیدی‌نژاد (کارگردان- تصویربردار) این فیلم است که در سال 91 تولید شده است. این فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به نمایش درآمده است. «تمرین مدارا» درباره‌ی شاعر گمنامی به نام اسماعیل قربانی است که پس از 30 سال به صورت اتفاقی بینایی خود را به دست می‌آورد اما از آن روز به بعد دیگر نمی‌تواند شعر بگوید.

مستند نیمه بلند « در کتان و کفن» د رسال 89 ، داستانی «سقوط» در سال 88، «مردی دریک واقعیت» سال 87 از جمله آثار این فیلمسازاست.

«یک زندگی تا باران»

این فیلم در سال 92 تولید شده است و در جشنواره فرانسه هم به نمایش درآمده است.مجید لشکری(کارگردان)، ناهید دل‌آگاه (تهیه کننده) و فرامزر فداییان ، مجید لشکری (تصویربرداران) «یک زندگی تا باران» هستند.

این فیلم مستندی درباره‌ی فرشاد فداییان عکاس و مستندساز ایرانی است. مستند تجربی «فراموشی» که در سال 91 تولید شده است دیگر اثر این فیلمساز است.

«خان آخر»، «گزارش شنبه»، «به اصفهان با علی» و «آقای کتابخانه» از جمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به نمایش در می‌آیند.

فیلم «یک اسم دوکلمه‌ای» نیز که در بخش پرتره این جشنواره پذیرفته شده بود، در مرحله‌ی آخر به دستور دبیر جشنواره‌ی حقیقت نمایش‌اش لغو شد.

به گزارش ایسنا، هفتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1392 در شهر تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha