• چهارشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92070302005

مدیر عامل شرکت توانیر خبر داد(کامل)

احتمال باز پس گیری نیروگاه‌های واگذار شده/ پیشنهاد افزایش قیمت برق تا 60 تومان

 احتمال باز پس گیری نیروگاه‌های واگذار شده/ پیشنهاد افزایش قیمت برق تا 60 تومان

مدیرعامل شرکت توانیر از احتمال بازپس گرفتن نیروگاه‌های واگذار شده برای رد دیون دولت خبر داد و گفت: به نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون واگذار شدند باید پول برق را واگذار کنیم و از سوی دیگر بدهی‌هایمان به بانک نیز همچنان باقی است.

مدیرعامل شرکت توانیر از احتمال بازپس گرفتن نیروگاه‌های واگذار شده برای رد دیون دولت خبر داد و گفت: به نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون واگذار شدند باید پول برق را واگذار کنیم و از سوی دیگر بدهی‌هایمان به بانک نیز همچنان باقی است.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همایون حائری امروز با بیان این‌که به میزان 30 هزار مگاوات نیروگاه خارج از وزارت نیرو وجود دارد، گفت: این نیرگاه‌ها به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند که به صورت سرمایه‌گذاری BOO (سرمایه گذار نیروگاه را می سازد و مالکیت آن به عهده سرمایه گذار است)، سرمایه‌گذاری BOT (سرمایه گذار نیروگاه را می سازد و از آن بهره برداری می کند اما نیروگاه منتقل می‌شود)، یک سری نیروگاه‌ها از طریق بخش خصوصی واگذار شده و دسته چهارم نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون واگذار شده اند.

وی با اشاره به این‌که بدهی بانک‌ها و اوراق مشارکت همچنان بر گردن توانیر است گفت: در بخش نیروگاه‌های منتقل شده برای رد دیون هم باید پول برق بدهیم و هم از سوی دیگر حدود هشت هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داریم.بنابراین پیشنهاد می کنیم نیروگاه‌ها را پس بگیریم.

پیشنهاد افزایش تعرفه برق از430 ریال به 600 ریال در سال آینده

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که پیشنهاد توانیر برای افزایش تعرفه برق در سال آتی نرخ 60 تومان است گفت: تا سال 80 سالانه 20 درصد نرخ برق افزایش می یافت اما پس از تثبیت قیمت در سال 83 تا اواخر سال 89 قیمت برق 170 ریال باقی ماند.

حائری افزود:‌ اواخر سال 89 با اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت برق به 430 ریال رسید که 264 ریال سهم برق و 166 ریال مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت برق به ازای کیلووات حدود 200 ریال است گفت: قیمت برق کنونی با در نظر گرفتن 170 ریال نرخ برق در سال 83 به میزان ارزش 50 درصد قیمت برق در سال 83 است.در حالی که اگر سالانه افزایش قیمت برق به میزان 300 باقی می ماند الان پول برق باید 877 ریال می‌بود. درحالی که یک چهارم این قیمت اعمال می‌شود.

مدیر عامل شرکت توانیر همچنین اشاره کرد که نرخ تجهیزات برق نیز نسبت به گذشته 10 برابر شده است و بین هزینه و درآمد تعادل نیست.

حائری با تاکید بر این‌که در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت 68 تومان هزینه می‌شود گفت:‌برای نجات صنعت قیمت باید رشد طبیعی خود را طی کند.

وی همچنین اظهار کرد که تا یک ماه آینده خبر خوبی در صنعت برق در سطح کشورهای اروپایی اعلام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان این‌که تابستان جاری را به خوبی پشت سر گذاشتیم در مورد تامین برق در زمستان و تابستان‌های آینده گفت: برای تامین برق در زمستان مشکلی نداریم و میزان ذخایر سوخت به 42 روز رسیده است.

حائری تاکید کرد:‌اما برای تامین برق در تابستان سال‌های آتی باید سالانه 5000 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود و بین هزینه و درآمد تعادل ایجاد شود تا در تابستان 94 مشکلی نداشته باشیم.

نیاز 12 هزار میلیاردی و درآمد 4500 میلیارد تومانی

حائری با تاکید بر این‌که شرکت توانیر سالانه برای توزیع برق نیاز به 12 هزار میلیارد تومان درآمد دارد گفت: با توجه به این که به طور میانگین سالانه 200 میلیارد کیلووات ساعت برق تحویل مشترکین می‌شود می توان دریافت که درآمد سالانه حدود 4500 تا 4600 میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود:‌اختلاف 4500 میلیارد تومان درآمد با 12 هزار میلیارد تومان هزینه تبدیل به بدهی برق می‌شود.

مدیر عامل شرکت توانیر در مورد میزان درآمد حاصل از صادرات برق نیز گفت:‌در بهترین شرایط حدود 800 تا 900 میلیون دلار از صادرات برق درآمد داریم.

حائری با تاکید بر مشکلات صنعت برق از جمله کم بودن قیمت‌ها گفت: یکسری مراکز هزینه هم برای ما انجام شده که موضوع مهمی است بنابراین بحث نقدینگی باید به طور جدی حل شود.

با همه کشورهای همجوار مراوده برق داریم

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر این‌که با کلیه کشورهایی که با ما مرز مشترک دارند صادرات برق انجام می دهیم گفت:‌این موضوع افتخاری برای صنعت برق است که کشورهای همسایه به ایران وابسته هستند و تبادل برق داریم.

نشست خبری همایون حائری ، مدیر عامل شرکت توانیر

وی در مورد اتصال به اروپا نیز گفت: استفاده از کابل زیر دریایی و وصل شدن به اروپا از طریق بخش شمال کشور در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر برق ایران در زمینه کنترل و هدایت در رده های جهانی قرار دارد وشاخص‌های لازم برای اتصال شبکه برق به اروپا را داریم.

حائری با اشاره به این‌که ارتباط با اروپا باید از طریق یکی دو کشور واسطه صورت گیرد گفت: اگر بخواهیم از طریق روسیه به اروپا وصل شویم باید با آذربایجان وارمنستان نیز تبادل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بحث تبادل و اتصال به سنکرون (هم‌سنگ سازی) مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اتصال به اروپا از طریق ترکیه نیز گفت:‌درحال حاضر بخشی از ترکیه به برق ایران متصل است و از سوی دیگر آن کشور نیز با اروپا سنکرون شده است؛ از طرف دیگر مقدار فرکانس ایران از 0.3± 50 به 0.1 ± 50 هرتز رسیده است بنابراین می توانیم به اروپا وصل شویم.

حائری با اشاره به این‌که سال گذشته با کشور گرجستان برای صادرات برق صحبت شد گفت: برای ارسال برق به گرجستان نیز باید ارمنستان و آذربایجان بگذریم.

وی تصریح کرد: وقتی پای کشور سومی در میان است آن کشور انتظاراتی دارد از جمله این که نقش آن‌ها در ترانزیت برق چگونه باید باشد.

سپری شدن تابستان 92 بدون مشکل و لزوم فکر و چاره برای تابستان 94

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر این‌که از لحاظ تامین برق در تابستان 92 مشکلی نداشته ایم گفت: در سال جاری کمبود تولید نداشتیم فقط در برخی موارد خاموشی های جزیی وجود داشت که به خاطر رفتار شبکه برق است چرا که عواملی مانند درجه حرارت بالا، تجهیزات برق عکس العمل نشان می‌دهد.

حائری با اشاره به این‌که در کشورهایی چون آمریکا و کشورهای اروپایی هم قطعی برق در تابستان رخ داد گفت:‌بالا رفتن درجه حرارت و افزایش مصرف باعث قطع‌های جزیی شد اما در چهار سال گذشته بدون خاموشی تامین برق صورت گرفت و استاندارد بهره برداری دراین مدت در حد بالایی قرار داشت.

وی با اشاره به این‌که لطف خدا، وجود نیروهای متخصص و ورود ظرفیت‌های برق از سالیان گذشته به مدار باعث حذف خاموشی شد و در این مدت بدهکاری‌ها تبدیل به ظرفیت شدند، گفت: برای سالیان آینده نیاز به برنامه ریزی، پول واعتبار داریم تا بتوانیم بدون خاموشی تامین برق را پشت سر بگذاریم.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که سالانه حداقل باید 5000 مگاوات ظرفیت وارد مدار شود، اظهار کرد: برای ذخیره انرژی باید از 5000 مگاوات ذخیره هم بیشتر ظرفیت سازی صورت گیرد.

***وضعیت مالی مانعی برای برق رسانی بدون مشکل

حائری با اشاره به این‌که برای تامین برق در سال آینده تمام تلاش صنعت برق به کار گرفته می‌شود گفت: اگر وضعیت مالی بدین صورت باقی بماند برای سال 94 روال خوبی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این‌که به میزان 90 هزار مگاوات برق در بخش تعمیرات فعالیت شده است گفت: در حال حاضر شرایط سختی داریم و موضوع نقدینگی باید حل شود.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر این‌که اکثر تجهیزات برق در داخل کشور ساخته می‌شوند، گفت: در بخش نیروگاه‌های آبی نیز برنامه ریزی می شود تا برای پیک بار سال آینده آماده باشند.

درآمد عوارض برق قابل توجه نیست

حائری با اشاره به این‌که به ازای هر کیلووات ساعت 30 ریال از مشترکین به جز مشترکین خانگی روستایی دریافت می‌شود که با توجه به توزیع 200 میلیارد کیلووات ساعت برق درسال که حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت از آن مربوط به مصارف خانگی روستایی است، افزود: حدود 540 میلیارد تومان عوارض گرفته می‌شود که بخشی از آن برای توسعه انرژی‌های نو هزینه می شود.

وی هچنین با اشاره به این‌که بهترین شرایط صنعت برق فراموش شدن فعالین آن است گفت: نیروهای برق همانند برق هستند به گونه‌ای که تا برق قطع نشود کسی قدرش را نمی داند بنابراین وقتی ما فراموش می شویم بهترین وضعیت برق وجود دارد.

مدیر عامل شرکت توانیر اشاره کرد که صنعت برق دانش محور و اخلاق مدار است.

طلب 400 میلیون دلاری از عراق و 900 میلیون دلاری از کشورهای همسایه

نشست خبری همایون حائری ، مدیر عامل شرکت توانیر

حائری با اشاره به این‌که حدود 800 تا 900 میلیون دلار بابت صادرات برق از کشورهای همسایه طلب داریم گفت: حدود 400 میلیون دلار از عراق بابت مراودات برق طلب داریم وحدود سه درصد از تولید صرف صادرات می‌شود.

میزان مصرف برق بخش سرمایشی به اندازه برق دو کشور است

وی با اشاره به این‌که یک سوم از برق تولیدی در بخش خانگی، یک سوم در بخش صنایع و یک سوم در بخش سیستم‌های سرمایشی مصرف می شوند گفت: سیستم‌های سرمایشی حدود 17 هزار مگاوات برق مصرف می کنند که در این زمینه باید کار کرد چرا که این مقدار به میزان مصرف برق دو کشور همسایه دارد.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که تلفات برق نیز از 23 درصد به 16 درصد رسیده است گفت: تلفات‌ها تا یک حدی می تواند کاهش پیدا کند اما برای کم کردن بیشتر تلفات باید در شبکه هزینه شوند.

وجود مشکل در بخش سرمایه‌گذاری در برق

حائری با تاکید بر این‌که اقتصاد برق تعادل ندارد به میزان فاصله زیاد درآمد، مصرف و سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در بخش سرمایه‌گذاری در برق کاملا دچار مشکل هستیم از طرف دیگر برای دریافت پول برق صادر شده نیز با توجه به تحریم موجود برای بانک‌ها مشکل داشتیم.

وی تصریح کرد: اگر بحث بانکی کاملا شفاف نباشد در بخش اخذ پول صادرات برق دچار مشکل می شویم.

پول برق صادراتی به پاکستان نقدی گرفته می‌شود

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به کنسل شدن دریافت گندم یا شکر از پاکستان به جای پول برق گفت: قرار است که از پاکستان پول برق صادراتی را به صورت نقدی دریافت کنیم.

عمر 52 ساله نیروگاه شهید فیروزی هنر است

حائری همچنین با اشاره به فعالیت نیروگاه‌ها و عمر مفید آن‌ها در مورد نیروگاه شهید فیروزی که یکی از قدیمی ترین نیروگاه‌های ایران است گفت: این نیروگاه 52 سال عمر دارد در حالی که عمر مفید نیروگاه بخار 30سال است.

وی با تاکید بر این‌که نیروگاه شهید فیروزی یک موزه زنده است گفت: به همکارانی که نیروگاه شهید فیروزی که بعد از 52سال در قالب یک موزه زنده نگاه داشتند احسنت می گویند.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر این‌که قرار است با اضافه کردن سیستم جدید راندمان این نیروگاه افزایش یابد گفت: بهره برداری از یک نیروگاه به مدت 52 سال کار بزرگی است.

حائری با اشاره به این‌که شعار ما استفاده خوب از آنچه که داریم و سپس تهیه آنچه که نداریم است گفت: در اروپا نیز نیروگاه‌هایی هستند که صد سال عمر دارند؛ هنر استفاده و تخصص باعث نگهداری نیروگاه‌ها به مدت بیشتر می شود.

وی با اشاره به این‌که همین تجیهزات نیروگاه شهید فیروزی که بدست فرانسوی‌ها ساخته شده در مصر هم اجرا شده و بعد از 20 سال متلاشی شد گفت: نوع استفاده باعث عمر طولانی این نیروگاه بوده است.

مصرف 200 میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه در تابستان

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که سهم مصرف گاز در تابستان برای نیروگاه‌ها زیاد است گفت:‌درسال گذشته مصرف گاز به روزی 200 میلیون متر مکعب نیز رسید اما در زمستان با توجه به افت فشار گاز در تامین این سوخت محدودیت وجود دارد بنابراین مجبوریم از سوخت مازوت استفاده کنیم.

حائری تصریح کرد:‌در اواخر سال گذشته بیش از 30 میلیون متر مکعب روزانه گاز تحویل نیروگاه‌ها داده می شد.

احداث نیروگاه‌های CCHP

وی با اشاره به این‌که چهار نیروگاه CCHP (نیروگاه تولید همزمان برق، حرارت و سرما) در کشور نصب شده گفت: این نوع نیروگاه در آذربایچان، گیلان، مشهد و تهران احداث شده و راندمانش بالای 90 درصد است.

ظرفیت نصب شده 70 هزار مگاواتی و قدرت 43 هزار مگاواتی

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که 70 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده اسمی در کشور است گفت: 10 هزار مگاوات از این مقدار مربوط به نیروگاه‌های برقآبی و 70 درصد از 60 هزار مگاوات دیگر در دست است.

حائری افزود: به خاطر وجود 30 درصد گریشن موجود به دلیل گرما تنها 70 درصد از ظرفیت در دسترس قابل استفاده است بنابراین 43 هزار مگاوات قدرت در دسترس محسوب می شود.

پیش بینی پیک 50 هزار مگاواتی برای تابستان سال آینده

وی تصریح کرد: پیش بینی میشود تابستان سال آینده نیاز به 50 هزار مگاوات برق داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که مصرف روزانه انرژی در تابستان حدود یک میلیون مگاوات ساعت است گفت: این مقدار وقتی تقسیم بر راندمان 3.8 شود میزان مصرف روزانه برق به دست می‌آید.

حائری با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر انرژی‌های نو گفت: معتقدم که حداقل صد مگاوات نیروگاه بادی برای سال آینده با سرمایه بخش خصوصی وارد مدار می‌شود.

وی تصریح کرد: سه قرارداد با سه شرکت بخش خصوصی برای مزرعه بادی در حال امضا است که ظرفیت آن‌ها 350 مگاوات در نظر گرفته شده و در خراسان و سیستان وبلوچستان اجرا خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر با اعلام خبر احداث مزرعه بادی در سمت ابهر نیز گفت:‌درحال حاضر ظرفیت انرژی بادی کشور 120 مگاوات است.

حائری با تاکید بر این‌که پس ازاین نباید حتی یک لیتر سوخت فسیلی مصرف شود گفت: بقیه ظرفیت‌های مورد نیاز با انرژی‌های نو تامین کنیم.

وی با اشاره به برنامه چهارم توسعه که بیانگر لزوم تولید یک درصد از برق کشور از طریق انرژی‌های نو گفت: این اتفاق رخ نداده است.

16 هزار مگاوات ظرفیت تبدیل نیروگاه‌ به سیکل ترکیبی

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به این‌که از 26 هزار مگاوات واحد گازی در کشور 16 هزار مگاوات قابلیت تبدیل به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را دارند گفت: می توانیم 8000 مگاوات برق بدون مصرف حتی یک لیتر سوخت تولید کنیم.

واگذاری نیروگاه برای رد دیون به وزارت نفت منتفی شد

نشست خبری همایون حائری ، مدیر عامل شرکت توانیر

حائری با اشاره به این که واگذاری دو نیروگاه به وزارت نفت برای رد دیون منتفی شد گفت: نیروگاه باید به بخش خصوصی داده شود؛ اگر نیروگاه را از یک بخش دولتی تخصصی بگیرید و به یک بخش دولتی غیر تخصصی بدهید چه منفعتی دارد؟ نیروگاه باید به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به هزینه احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی نیز گفت: هزینه احداث نیروگاه گازی به ازای هر کیلووات ساعت 450 یورو و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ازای هر کیلووات ساعت 650 یورو است.

افزایش نرخ برق تنها مشکل کوتاه مدت را حل می کند

وی با تاکید بر این‌که افزایش نرخ برق تنها مشکل کوتاه مدت و میان مدت را حل می کند گفت:‌ در درازمدت باید روی اقتصاد دانش بنیان کار کرد و علم را تبدیل به تکنولوژی کرد چرا که از این طریق می توان ثروت به دست آورد.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر این‌که حرکت صنعت و دانش در صنعت برق نهادینه شود گفت: در دنیای امروز باید بازار مصرف ایجاد شود.

حائری در پایان با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت 60 تومان، باز هم خاطرنشان کرد که افزایش قیمت باید برای مردم قابل تحمل باشد وافزایش نرخی ارزش دارد که به رفاه مردم آسیب نزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha