• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92041609278

یک استاد دانشگاه تهران مطرح کرد:

ظرفیت بالای ایران در تولید و صادرات میوه‌های تراریخته

ظرفیت بالای ایران در تولید و صادرات میوه‌های تراریخته

یک متخصص ژنتیک شرایط اقلیمی و ژئوپلاسم کشور را برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی باغی تراریخته، مطلوب توصیف کرد.

یک متخصص ژنتیک شرایط اقلیمی و ژئوپلاسم کشور را برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی باغی تراریخته، مطلوب توصیف کرد.

دکتر منصور امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره وضعیت فعلی کشور در زمینه محصولات کشاورزی تراریخته گفت: ما نمی‌توانیم ضرورت تولید محصولات تراریخته را با توجه به اهمیت این محصولات در دنیا و میزان واردات محصولات کشاورزی به کشور نادیده بگیریم.

به عقیده این استاد دانشگاه تهران، ایران به لحاظ اقلیمی و ژئوپلاسمی می‌تواند تولیدکننده خوبی برای محصولات باغی مانند انار باشد که زمینه کشت آنها در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد.

عضو شاخه گیاهی انجمن ژنتیک ایران اظهار کرد: در صورت فراهم شدن امکان تولید محصولات تراریخته در کشور، تولید محصولاتی مانند گندم به نفع کشور نخواهد بود چرا که خرید این محصول از کشورهای دیگر از نظر قیمت به سود ماست و در ازای آن می‌توان محصولات لوکس را تولید و به کشورهای همسایه صادر کرد.

امیدی با اشاره به اینکه کشور از نظر دانشی، اقلیمی و ژئوپلاسمی وضعیت خوبی در زمینه محصولات تراریخته دارد، گفت: مهم این است که کشور چگونه از این منابع استفاده و آن را مدیریت کند.

وی با تأکید بر اینکه ایران، اقلیمی خشک و نیمه‌خشک دارد، خاطرنشان کرد: باید به منابعی که تا سال‌های آینده از دست می‌دهیم بیندیشیم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

به اعتقاد این متخصص ژنتیک با تغییرات آب‌وهوایی طی سال‌های آینده ایران تعداد زیادی از زمین‌های کشاورزی خود را از دست می‌دهد و زمین‌های خشک و شور و کم‌آب آن گسترش می‌یابد که در چنین وضعیتی باید به دنبال تأمین غذای جمعیت کشور به بهترین شکل بود.

امیدی ادامه داد: چنین وضعیتی در آینده یک راه‌حل بیشتر ندارد و آن تولید محصولات تراریخته است. کشور باید شرایطی داشته باشد که با فناوری تولید تراریخته‌ها و تغییرات ژنتیکی، گیاهانی را پرورش دهد که برای شرایط فعلی و آینده ما مفید باشند و پایدار باقی بمانند.

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: فناوری تولید محصولات تراریخته به ما کمک می‌کند که با ایجاد گیاهان مستعد اقلیم، محیط زیست بهتر و غذای سالم‌تری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۷

فقط بلدين توليد کنيد و صادرات کنيد براي بيگانگان، کاش يه خورده به فکر مردم خودتون بودين تا کشورهاي ديگه!