• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91112414562

«چهار ماه است بودجه‌ی صبا پرداخت نشده»

کارگردان «خاندان پهلوی»: انیمیشن ایران در دوره‌ی نوجوانی است

کارگردان «خاندان پهلوی»: انیمیشن ایران در دوره‌ی نوجوانی است

کارگردان انیمیشن "خاندان پهلوی" که هر سال در دهه‌ی فجر پخش می‌شود، گفت: اگر کسی جلوی انیمیشن ایران را نگیرد، آینده‌اش روشن و درخشان است و با اینکه موانع و برنامه‌ریزی‌های غلط وجود دارد، اکنون توانسته است پیشرفت داشته باشد.

کارگردان انیمیشن "خاندان پهلوی" که هر سال در دهه‌ی فجر پخش می‌شود، گفت: اگر کسی جلوی انیمیشن ایران را نگیرد، آینده‌اش روشن و درخشان است و با اینکه موانع و برنامه‌ریزی‌های غلط وجود دارد، اکنون توانسته است پیشرفت داشته باشد.

سعید ترخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: حکومت، دولت و سازمان صداوسیما، هم می‌توانند به شکوفا شدن انیمیشن کمک کنند و هم می‌توانند باعث کند شدن مسیر پیشرفت انیمیشن شوند.

وی درباره‌ی وضعیت کنونی انیمیشن ایران، خاطرنشان کرد: ایران در زمینه‌ی انیمیشن‌های کوتاه، پروژه‌های خوبی را تولید کرده است اما از لحاظ انیمیشن‌های تلویزیونی و صنعتی دوره‌ی نوجوانی را طی می‌کند؛ از مرحله‌ی مبتدی عبور کرده و برای رسیدن به دوره‌ی بزرگسالی تلاش می‌کند.

این کارگردان افزود: این دوره‌ی نوجوانی یک مرحله‌ی بحرانی است و اگر انیمیشن ایران را حمایت کنند از این دوره‌ی نوجوانی به سلامت عبور می‌کند.

ترخانی بزرگترین مساله در انیمیشن ایران را بحث بودجه عنوان کرد و ادامه داد: اگر از انیمیشن ایران به درستی حمایت شود تا به دوره‌ی بلوغ برسد پس از آن می‌تواند بدون نیاز به حمایت و به صورت مستقل فعالیت کند اما اگر درست حمایت نشود سیر تحول آن کند پیش می‌رود.

وی افزود: انیمیشن در یک وضعیت بیم و امید به سر می‌برد و وضعیتش بحرانی و پیچیده است.

خاندان پهلوی

کارگردان «خاندان پهلوی» از میزان بودجه‌ای که به تولید انیمیشن اختصاص داده می‌شود، ابراز نارضایتی کرد و گفت: یکی از مسائلی که در تولید انیمیشن وجود دارد، تقسیم نشدن فرصت‌ها و امکانات به صورت عادلانه بین گروهاست؛ ما متولی ثابت برای انیمیشن نداریم.

وی ادامه داد: ما در کشور برای سطحی‌ترین مشاغل صنف و قوانین داریم، اما برای انیمیشن فقط یک «ان‌.جی‌.او» وجود دارد که آن را هم برخی قبول دارند و برخی به عنوان صنف نمی‌شناسند.

ترخانی همچنین عنوان کرد: صداوسیما به عنوان یکی از بزرگترین مراکزی که باید متولی انیمیشن باشد، حدود چهار ماه است بودجه‌ی صبا را که واحد پویانمایی سازمان صداوسیماست پرداخت نکرده و این مساله باعث تعطیلی 60 درصد شرکت‌هایی شده است که صبا به آنها تعهد دارد.

این کارگردان در عین حال متذکر شد:‌ البته این تعطیلی‌ها باعث نمی‌شود که مانعی برای پیشرفت انیمیشن در درازمدت باشد.

ترخانی درباره‌ی نقاط ضعف انیمیشن‌سازی در ایران به خبرنگار ایسنا، گفت: بیشترین مخاطب انیمیشن در ایران کودک و نوجوان است و انیمیشن برای بیننده مدیومی جذاب و تاثیرگذار است. هر چقدر انیمیشن‌ها هم از لحاظ محتوا عمیق و کارشناسی و هم از لحاظ تصویر و تولید جذاب باشند، تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب دارند.

وی از تولید برنامه‌های مناسبتی در ایران در دقیقه نود، اظهار تأسف کرد و افزود: ما همیشه می‌دانیم که مناسبت دهه‌ی فجر را داریم اما معمولا یکی، دو ماه قبل از دهه‌ی فجر، دغدغه می‌شود که بخواهند برنامه تولید کنند؛ در نتیجه محتوای کارها در عمق نمی‌روند و تصاویری با تکینیک‌هایی ساده ساخته شوند.

ترخانی درباره‌ی انیمیشن «خاندان پهلوی» که در سال‌های قبل با عنوان «آقای شاه» به روی آنتن می‌رفت، به خبرنگار ایسنا گفت: هم از لحاظ پیش تولید و هم از لحاظ تولید، فکر زیادی درباره‌ی «خاندان پهلوی» داشتیم و نسبت به زمان ساختش، سال 85 که انیمیشن در ایران هنوز پیشرفت زیادی نداشت، از نظر گرافیک و تولید، کار استانداردی به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: اگر انیمیشن «خاندان پهلوی» از نظر کیفی برای زمان حال استاندارد نباشد، تجدید پخش نمی‌شود؛ این که در شبکه‌های مختلف به صورت سینمایی و سریالی تجدید پخش می‌شود، نشان می‌دهد که این کار استانداردهای اکنون را هم حفظ کرده است.

این انیمیشن‌ساز مشخصه‌ی «خاندان پهلوی» را سالم بودن آن از لحاظ کیفی و محتوایی دانست و عنوان کرد: نکته‌ی مثبت این پروژه این بود که حدود سه سال هم از نظر فیلمنامه و هم از نظر تولد وقت گذاشتیم و فرصت کافی داشتیم؛ همین موضوع باعث شد کاری را تولید کنیم که فعلا تاریخ مصرفش تمام نشود؛ محصولی که زمان کمی برای تولیدش صرف می‌شود. همانطور که زود تولید می‌شود زود هم لوث می‌شود.

وی علاوه بر بیان اینکه «خاندان پهلوی» با هیچ‌گونه ممیزی مواجه نشد، درباره‌ی چهره‌ی کاریکاتوری شاه بیان کرد: از نظر تصویری، چهره شاه را به صورت کاریکاتوری ارائه دادیم اما از لحاظ مضمونی و شخصیتی برداشتی را که خودمان از شاه داشتیم در داستان آوردیم؛ این شخص در داستان صاحب اراده نیست، حاشیه زیاد دارد و هر اتفاقی می‌افتد می‌خواهد فرار کند.

ترخانی همچنین ادامه داد: سعی کردیم اغراق‌ها و تمسخرهای بی‌جهت نداشته باشیم تا مخاطب فکر کند، سطحی برخورد کردیم.

این انیمیشن‌ساز در پایان نیز درباره‌ی علت تغییر عنوان از «آقای شاه» به «خاندان پهلوی» گفت: مضمون «آقای شاه» این بود که فردی خودش، خود را شاه می‌داند و همانطور که تصویر کمیک است خواستیم عنوان هم خاص و هنری باشد و «خاندان پهلوی» یک عنوان موقتی بود و قصدمان این بود که در عنوان انیمیشن یک نوع طنز دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، انیمیشن «خاندان پهلوی» به کارگردانی مشترک وحید نیک‌گو و سعید ترخانی در سال 85 تولید شده است و هر سال در دهه فجر به روی آنتن می‌رود امسال نیز در 10 قسمت 10 دقیقه‌ای در دهه‌ی فجر با تکنیک دو بعدی در برنامه رنگین کمان از شبکه تهران پخش شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha