• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 91110201433
  • منبع : نمایندگی زنجان

بانک خون بند ناف؛ تنها یک فرصت برای خانواده‎ها

بانک خون بند ناف؛ تنها یک فرصت برای خانواده‎ها

ایسنا/زنجان مدیریت اجرایی نمایندگی دفتر بانک خون بندناف رویان در زنجان گفت: بانک خون بند ناف، تنها فرصتی است که یک بار به خانواده‎ها جهت تضمین سلامتی بلندمدت فرزندان داده می‌شود.

مدیریت اجرایی نمایندگی دفتر بانک خون بندناف رویان در زنجان گفت: بانک خون بند ناف، تنها فرصتی است که یک بار به خانواده‎ها جهت تضمین سلامتی بلندمدت فرزندان داده می‌شود.

"لیلا صمیمی‌مقدم" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، تصریح کرد: بند ناف و جفت جزو ارگان‎هایی است که وظیفه تبادل مواد غذایی بین جنین و مادر را بر عهده دارد که سابق بر این بعد از تولد نوزاد، جفت و بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، ولی امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که خون موجود در بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادی است که در درمان بسیاری از بیماری‎های صعب‎العلاج کاربرد دارد.

وی در ادامه افزود: در بانک خون بند ناف، نمونه‎های جمع‌آوری شده بعد از انجام آزمایشات اولیه و پردازش سلولی در تانک‌های مخصوص در دمای منفی 196 درجه برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

صمیمی‌ مقدم با اشاره به ویژگی‌های سلول‌های بنیادی، عنوان کرد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند خیلی پرتوان هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که وقتی در بافت‌‎های فرسوده تزریق می‌شوند می‌توانند بهبودی کامل را حاصل کرده و به تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنند.

وی با اشاره به راه‌های اطلاع‌رسانی در این زمینه، یادآور شد: اطلاع‌رسانی این سازمان بیشتر از طریق بروشور، استندهای نصب شده در مطب پزشکان و بروشورهای نصب شده در سطح شهر انجام می‌شود و همچنین تلفن مشاوره 24 ساعته نیز برای این امر در نظر گرفته شده است.

صمیمی‌مقدم با اشاره به استفاده از ظرفیت پزشکان در این زمینه، اظهارکرد: سعی بر این است که بیشتر اطلاع‌رسانی‎ها درباره بند ناف از طریق پزشکان به زنان باردار ارایه شود، زیرا از آنجایی که زنان باردار 9 ماه تحت نظارت پزشک هستند به آن‌ها اعتماد کامل داشته و حرف آن‌ها را بهتر قبول می‎کنند.

این مسئول با اشاره به استقبال‌های مردمی در این زمینه، گفت: استقبال مردم در این زمینه نسبت به گذشته بهتر شده است، تا جایی که از شهرستان‎های ابهر، خرم‌دره و خدابنده نیز در این زمینه مراجعه‌کننده داریم، ولی لازم است فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه صورت گریرد.

وی در ادامه، افزود: برای اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه به کمک رسانه ملی و همچنین دانشگاه علوم‌پزشکی نیاز بیشتری داریم که در این راستا دانشگاه علوم‌پزشکی با برگزاری سمینار و همایش برای ماماها، پزشکان و دست‎اندرکاران پزشکی می‎تواند کمک شایانی در این زمینه انجام دهد.

صمصمی‌مقدم با اشاره به چشم‎انداز آینده این سازمان، گفت: در تلاش هستیم در آینده نماینده برتر بانک خون بند ناف رویان در سطح کشور با در اولویت قرار دادن فعالیت‌های پژوهشی شناخته شویم و در حال حاضر نیز از لحاظ تضمین کیفیت در رتبه دوم کشور قرار داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha