• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 91103017666
  • خبرنگار : 71438

گفت‌وگوی ایسنا با رئیس ایرانی کمیته فوتسال فیلیپین

اسماعیل صدیق: فوتسالی‌ها در ایران با هم قهرند!/ ماموریتم در فیلیپین را باید تمام کنم

اسماعیل صدیق: فوتسالی‌ها در ایران با هم قهرند!/ ماموریتم در فیلیپین را باید تمام کنم

رئیس ایرانی کمیته فوتسال فیلیپین از نحوه انتخابش برای این سمت، برنامه‌هایش در فیلیپین و همچنین درباره وضعیت فوتسال ایران صحبت کرد.

رئیس ایرانی کمیته فوتسال فیلیپین از نحوه انتخابش برای این سمت، برنامه‌هایش در فیلیپین و همچنین درباره وضعیت فوتسال ایران صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیل صدیق فعالیت فوتسالی را از 12 سال پیش در فیلیپین آغاز کرد و با رونق دادن به فوتسال این کشور توسط رییس فدراسیون فوتبالش به عنوان نامزد نشستن بر روی صندلی ریاست انتخاب شد. شاید کمتر کسی تا به حال شنیده باشد که یک ایرانی ریاست فوتسال فیلیپین را به عهده دارد اما برنامه‌های صدیق باعث شده هفت سال در فوتسال فیلیپین ریاست کند. صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌درباره فعالیت و برنامه‌هایش در فیلپین صحبت کرد. او همچنین پاسخ‌های جالبی به سوال‌های مربوط به فوتسال ایران داد. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

** آقای صدیق! چه شد که فدراسیون فوتبال فیلیپین یک ایرانی را به عنوان رییس کمیته‌ فوتسالش انتخاب کرد؟

- من فعالیت ورزشی‌ام در فیلیپین را 12 سال پیش با راه‌ا‌ندازی تیم فوتبال پاسارگاد آغاز کردم. ما با ایرانی‌های مقیم فیلیپین شروع به ساختن یک تیم فوتبال کردیم، اما زمانی که متوجه شدیم رشته فوتسال اصلا وارد فیلیپین نشده به فکر اجرای برنامه‌های فوتسالی افتادیم، از همین رو با رییس فدراسیون فوتبال صحبت و پیشنهاد راه‌ا‌ندازی فوتسال را ارائه کردم. ابتدا ما شروع به یاد دادن فوتسال کردیم و سپس تیم ملی را تشکیل دادیم. ابتدا یک مربی آلمانی سرمربی تیم ملی بود، اما او خوب کار نکرد و به شکل بدی در مقدماتی آسیایی باختیم. پس از آن بود که خودم مربیگری را بر عهده گرفتم و در سال 2005 دوباره به مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا رفتیم و آنجا توانستیم چین تایپه‌ای که به تازگی از جام جهانی آمده بود را شکست دهیم. ما برای اولین بار از گروه مان صعود کردیم.

اسماعیل صدیق و ناصر صالح مدرس آسیا

** ریاست شما نیز پس از این مسابقات شروع شد؟

- بله. پس از این که از مسابقات برگشتیم، فدراسیون فوتبال از موفقیت تیم راضی بود. آن زمان بود که گفتند می‌خواهیم شما را برای ریاست کمیته‌ فوتسال کاندیدا کنیم، اما من ابتدا گفتم که از ایران پیشنهاد مربیگری دارم و می‌خواهم در زمینه مربیگری فعالیت کنم. از طرفی هم در سال 2005 رییس فدراسیون فیلیپین تغییر و مارتینتی اسپانیایی رییس شد. او تلاش زیادی کرد تا من کاندیدا شوم و معتقد بود چون لیگ را راه‌ا‌ندازی کرده ام، می‌توانم برنامه‌های دیگری هم داشته باشم. با این حال 33 نفر در رای گیری به من رای دادند و به این ترتیب از سال 2005 تاکنون ریاست فوتسال فیلیپین به بنده محول شده است.

** چه برنامه‌هایی در این کشور داشتید؟

- ما از همان ابتدا، مسابقات محلات را راه انداختیم، اما از سال 2010 به صورت رسمی لیگ آقایان و بانوان شروع به کار کرد. برای تقویت تیم ملی هم چند بازیکن اسپانیایی و هلندی را آورده‌ایم، اما یک مربی بومی هدایتش را برعهده دارد. از سال 2009 نیز کلاس‌های مربیگری سطح یک آسیا را در فیلیپین برگزار می‌کنیم و فوتسال در این کشور آینده روشنی خواهد داشت. ما همچنین از سال 2010 سازمان خیریه «وی کیک» را راه‌ا‌ندازی کردیم که هدفش کمک به فقرا از راه فوتسال است. ما به مردم، فوتسال یاد می‌دهیم بدون این که چیزی بخواهیم. حتی برای اولین بار فوتسال را به زندان‌های فیلیپین هم بردیم و فیفا از این کار فیلمی را تهیه کرد چون برای اولین بار بود که در دنیا انجام می‌شد و همان طور که شما هم اشاره کردید فیلم این فعالیت‌ها در سایت فیفا موجود است.

** شما به نوعی مدیر لژیونر ایرانی محسوب می شوید و علی تارقلی‌زاده هم به عنوان رییس دپارتمان فوتسال آسیا مطرح است. آیا شما هم برنامه‌ای برای کسب چنین جایگاهی در مدیریت فوتسال آسیا را دارید؟

- به اعتقادم آقای تارقلی زاده از نظر مدیریتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و ما ایرانی‌ها به او افتخار می‌کنیم. داشتن چنین سمتی در آسیا به قدرت بالای مدیریتی احتیاج دارد که ایشان چنین توانایی را دارد و تا الان هم موفق بوده است. بنده هم در مدیریت فوتسال فیلیپین مشغول هستم و به اندازه کافی برنامه‌های اجرا نشده دارم. به همین دلیل ماموریتی که شروع کردم را ابتدا باید تمام کرده و سپس به جایگاه‌های بالاتر فکر کنم. با این حال امیدوارم که در آینده ، شرایط همکاری با تشکیلات دیگر فوتسال آسیا را داشته باشم.

صدیق و علی تار قلی زاده

** در ایران چطور؟ آیا تا به حال پیشنهادی از داخل کشور داشته‌اید؟

- همان طور که گفتم فعلا در فیلیپین برنامه‌های ناتمام زیادی دارم که تا به ثمر نرسیدن آنها نمی‌توانم به پیشنهادهای دیگر فکر کنم. اما خیلی خوشحال می شوم که بتوانم به کشور خودم خدمت کنم، ولی نمی‌توانم ماموریتم را ناتمام رها کنم. پس از آن می‌توانم فکرم را متمرکز پیشنهادهای ایران کنم. از ایران هم تا به حال پیشنهادهای زیادی چه برای مدیریت و چه مربیگری داشته‌ام، اما زمان یاری نکرد.

** فوتسال ایران را پیگیری می‌کنید؟

- من در کل فوتسال جهان و به خصوص آسیا را پیگیری می‌کنم و خبرهای مربوط به فوتسال ایران را هم از طریق سایت‌های خبری دریافت می‌کنم.

** عباس ترابیان حدود یک ماه پیش از کمیته‌ فوتسال کنار رفت و رضا افتخاری جایگزینش شد، شناختی از رییس جدید فوتسال دارید؟

- به اعتقادم ترابیان عملکرد ضعیف رو به پایینی داشت، اما شناختی از کار افتخاری ندارم، ولی امیدوارم او برنامه ناتمام مدیران قبلی را به اتمام برساند. همچنین او باید از تجارب و مشورت صاحب نظران استقبال کند، اما با وضعی که در فوتسال ایران می‌بینم، همه با هم قهرند. مدیران و مربیان فوتسال ایران باید با دوستی در کنار یکدیگر به هم کمک کنند تا بتوانیم فوتسال ایران را به جایگاه‌های بالای جهانی برسانیم.

** با باشگاه فولاد ماهان اصفهان هم تفاهمنامه خواهر خواندگی امضا کرده بودید، اما این باشگاه منحل شد.

- فولاد ماهان اصفهان یک باشگاه خصوصی و کاملا موفق بود، اما از آن حمایت نشد. من واقعا از انصراف این باشگاه از حضور در فوتسال متاسف شدم و دلیل این اتفاق را ضعف مدیریتی فوتسال ایران می‌دانم. در کشوری مثل فیلیپین که فوتسال در حال رونق پیدا کردن است، ما ابتدا به دنبال جذب اسپانسر و پخش تلویزیونی مسابقات هستیم. اسپانسرها باید وارد فوتسال شوند چون آنها خواسته هایی دارند که مثلا اگر مردم تبلیغات آنها را در تلویزیون ببینند، حاضرند یک باشگاه را حمایت مالی کنند. این در حالی است که در ایران بازی‌های کبدی پخش زنده می‌شود، اما فوتسالی که سرآمد آسیا و از قدرت‌های دنیاست را اهمیت نمی‌دهند. همین دلایل باعث می‌شود که حامیان از ورزش کنار بکشند. این همان ضعف مدیریتی است و من امیدوارم با گفتن این حرف‌ها کسی دلخور نشود.

** در مورد تبانی چطور؟ آیا فقط ضعف مدیریتی چنین اتفاقی ناجوانمردانه‌ای را رقم زد؟

- در مورد تبانی تیم‌های گیتی‌پسند و پرسپولیس و در مجموع اتفاقی به اسم «تبانی» ، باشگاه‌ها نیز در کنار مدیریت مقصرند. بازیکنان به خودشان این قدرت را می‌دهند که با مدیران و بازیکنان باشگاه دیگری جلسه بگذارند و تبانی کنند. اگر بازیکن به طور کامل از لحاظ مالی تامین شده باشد دست به چنین کاری نمی‌زند. یادم می‌آید در جام ملت‌های آسیایی 2005 که در شهر هوشی‌مینه ویتنام برگزار شد ، ایران در گروهش با تایلند مساوی کرد و به ژاپن باخت، بنابراین اگر ژاپن با تایلند مساوی می‌کرد، ایران حذف می‌شد، اما ژاپنی‌ها جوانمردانه تایلند را بردند و ایران به مرحله نیمه نهایی رفت. در فینال نیز ایران با شکست ژاپن قهرمان شد. این در حالی است که ژاپن می توانست برابر تایلند مساوی کند و با حذف ایران به راحتی برای اولین بار به مقام قهرمانی آسیا برسد، اما ژاپن این کار را نکرد و با ارائه بازی جوانمردانه تایلند را شکست داد. من خودم شاهد آن بازی در ویتنام بودم و دیدم که ژاپن تا لحظه آخر جنگید و جوانمردانه پیروز شد. از این ماجرا نتیجه‌ می گیریم که فوتسال ژاپن به نحوی سازماندهی شده که صداقت و اعتماد را به بازیکنانش دیکته کرده است. ورزش همیشه در یک اتاق شیشه‌ای قرار دارد که همه چیزش از بیرون مشخص است. بنابراین احترام را باید از پایه به بازیکنان یاد بدهیم تا هیچ وقت به مشکلی مثل تبانی بر نخوریم.

** نظرتان درباره حذف فوتسال ایران از جام جهانی چیست؟

اسماعیل صدیق

- ژوزه مورینیو یکی از مربیان بزرگ فوتبال دنیا می‌گوید: بازیکنان به اندازه هوش، تفکر و دانش مربیان خود، یاد می‌گیرند و بازدهی دارند. رییس سابق فوتسال ایران قبل از بازی‌های آسیایی، مربی تیمی که موفق بود، را عوض کرد که دلایلش هم معلوم نشد. البته ما نمی‌توانیم صانعی را مقصر بدانیم، چون او کار خودش را به نحو احسن انجام داد، اما توانایی او به قدری نبود که ایران را رهبری کند. مدیریت فوتسال می توانست بعد از بازی‌های آسیایی یک چاره جویی کند، اما این کار انجام نشد و ایران با همان کادر به جام جهانی رفت. به اعتقادم بازیکنان بزرگ احتیاج به مدیریت بزرگ دارند.

** البته کمیته‌ فوتسال تصمیم دارد «خسوس کاندلاس» را جایگزین صانعی کند؛ با این انتخاب موافقید؟

- من شناخت زیادی از این مربی اسپانیایی ندارم، ولی هر مربی که برای تیم ملی مشخص می‌شود، چه ایرانی و چه خارجی باید به اندازه کافی وقت در اختیارش قرار بدهند تا بتوانند برنامه‌های مورد نظرش را اجرا کند. اما از نظر من مربیان ایرانی جزو بهترین مربیان دنیا هستند که باید به آنها فرصت داده شود. تاریخ هم نشان داده که ما با مربیان ایران نتایج بهتری گرفته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۱-۰۲ ۱۵:۲۰

واقعا وجود چنين افرادي باعث افتخار ايران زمين است. ولي متاسفانه كارهاي مثبت امثال آقاي صديق بازتاب مناسب ندارد. رسانه‌ها نقش بسيار مهمي در معرفي اين‌گونه افراد دارند كه نشان‌دهنده مديريت بسيار خوب ايرانيان مي‌باشد.