• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91072617232
  • خبرنگار : 71219

/بررسی هفته‌های فرهنگی؛ ویترین هنر و فرهنگ ایران/

ابوالفضل جلیلی: هفته‌های فرهنگی چیزی نیست که خارجی‌ها دوست دارند ببینند

ابوالفضل جلیلی: هفته‌های فرهنگی چیزی نیست که خارجی‌ها دوست دارند ببینند

ابوالفضل جلیلی معتقد است: آنچه خارجی‌ها دوست دارند در هفته‌های فرهنگی ایران ببینند، آن چیزی نیست که ما به کشورهای دیگر می‌بریم و نمایش می‌دهیم.

ابوالفضل جلیلی معتقد است: آنچه خارجی‌ها دوست دارند در هفته‌های فرهنگی ایران ببینند، آن چیزی نیست که ما به کشورهای دیگر می‌بریم و نمایش می‌دهیم.

این کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی هفته‌های فرهنگی ایران که در کشورهای دیگر برگزار می‌شوند‌، بیان کرد: این هفته‌ها می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. در تجربه‌هایی که از سفر به برخی کشورها داشتم، متوجه شدم که مردم دنیا‌ ایرانی‌ها و فرهنگ ایران را دوست دارند، ولی آنچه می‌خواهند از ایران ببینند، آن چیزی نیست که ما به کشورهای آن‌ها می‌بریم.

او ادامه داد: با توجه به علاقه‌ای که به فرهنگ ایرانی در دنیا وجود دارد، ما می‌توانیم با برگزاری این هفته‌ها تأثیرگذار باشیم؛ اما باید تلاش کنیم هنرمندان مختلف را با سلیقه‌های مخالف و موافق به این هفته‌ها ببریم تا انواع هنر را به‌نمایش بگذاریم. همچنین هنرمندان باید آزاد باشند و با مردم آن کشورها بتوانند صحبت کنند.

جلیلی اظهار کرد: هر گردشگری که به ایران می‌آید، از سفر به کشور ما لذت می‌برد، زیرا وقتی در ایران بوده، آزادانه هرچه را که خواسته توانسته است ببیند؛ ولی وقتی هفته‌ی فرهنگی برگزار می‌کنیم، آثار شاخصی را گلچین می‌کنیم و هنرمندان و آثار خاصی را می‌بریم. این کار سبب می‌شود در مقابل آنچه نمایش می‌دهیم، گارد گرفته شود و استقبال خیلی خوبی صورت نگیرد، چراکه خیلی‌ها معتقدند پشت آنچه فقط از سوی دولت نمایش داده می‌شود، سانسور وجود دارد. گواه این مسأله هم سوالی است که برخی مردم و هنرمندان خارجی در برخورد با هنرمندان ایرانی می‌پرسند مبنی بر این‌که آیا در ایران سانسور وجود دارد یا شما چگونه زندگی می‌کنید؟

این هنرمند گفت: معمولا در هفته‌های فرهنگی ایران‌، فیلم‌های خاصی نمایش داده می‌شوند، اما همان تبلیغی که در ایران انجام می‌شود، برای مردم کشورهای دیگر هم ارائه می‌شود، در حالی که آن‌ها چنین مسأله‌ای را نمی‌پذیرند. به همین دلیل آن‌طور که باید‌، از هفته‌های فرهنگی ایران استقبال نمی‌شود.

جلیلی همچنین بیان کرد: برخی کسانی که از هفته‌های فرهنگی ایران دیدن می‌کنند، ایرانیان مقیمی آن کشور هستند که برای رفع دلتنگی، از نمایشگاه‌ها دیدن می‌کنند.

این کارگردان سینما پایان تأکید کرد: گلچین کردن آثار و فیلم‌هایی که در هفته‌های فرهنگی نشان داده می‌شوند، مهم‌ترین مشکلی است که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha