• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۰:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91060502142

سهم 20 درصدي غيرمتعهدها در توليد جهاني خودرو

ايران؛ چهارمين خودروساز بزرگ جنبش غيرمتعهدها

ايران؛ چهارمين خودروساز بزرگ جنبش غيرمتعهدها

بر اساس آمارهاي منتشر شده، ايران چهارمين خودروساز بزرگ در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها به شمار مي‌رود.

بر اساس آمارهاي منتشر شده، ايران چهارمين خودروساز بزرگ در بين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس آمار انجمن جهاني خودروسازان، ايران در سال 2011 پس از كشورهاي هند، برزيل و مكزيك رده چهارم بزرگترين خودروسازان را در بين كشورهاي عضو جنبش غير متعهدها به خود اختصاص داد.

ايران درسال گذشته ميلادي با رشد 3.1 درصدي بالغ بر يك ميليون و 648 هزار و 505 دستگاه خودرو توليد كرد. اين در حالي است كه هند با توليد سه ميليون و 926 هزار و 517 دستگاه خودرو بزرگترين خودروساز عضو جنبش غيرمتعهدها لقب گرفته است.

همچنين برزيل و مكزيك به ترتيب با توليد حدود 3.4 و 2.7 ميليون دستگاه خودرو رده‌هاي دوم و سوم بزرگترين خودروسازان جنبش غيرمتعهدها را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از اين چهار كشور نيز تايلند، تركيه، اندونزي، مالزي، آفريقاي جنوبي، ازبكستان و مصر در رده‌هاي بعدي بزرگترين خودروسازان عضو اين جنبش قرار دارند.

سال گذشته توليد جهاني خودرو با افزايش 3.1 درصدي به رقم 80 ميليون و 107 هزار و 564 دستگاه رسيد. كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در سال 2011 در مجموع سهمي حدودا 20 درصدي از كل توليد جهاني خودرو را در اختيار داشتند.

از مهمترين برندهاي خودروسازي در هند مي‌توان به تاتاموتورز، ماهيندرا، موراتي سوزوكي و آشوك ليلاند اشاره كرد. طي چند يك دهه اخير شركتهاي خودروسازي بزرگ جهان اقدام به سرمايه‌گذاري در بازار و صنعت خودروسازي هند كرده‌اند. هند داراي يكي از سريعترين نرخهاي رشد بازار خودرو در بين كشورهاي جهان است.

از سوي ديگر از خودروسازان مهم فعال در صنعت خودروسازي برزيل مي‌توان به فيات، نيسان، رنو، پژوسيتروئن، هوندا، هيونداي، ميتسوبيشي، كرايسلر، آئودي، بنز، جنرال‌موتورز و فورد اشاره كرد. دولت برزيل اخيرا براي حمايت از صنعت قطعه‌سازي و خودروسازي اين كشور تعرفه واردات خودروهاي خارجي را به اين كشور افزايش داد. برزيل نيز مانند هند در يك دهه اخير شاهد سرمايه‌گذاري گسترده خودروسازان خارجي در اين كشور بوده است.

مكزيك نيز كه رده سوم را در بين خودروسازان بزرگ عضو جنبش غيرمتعهدها به خود اختصاص داده، همچون هند و برزيل سرمايه‌گذاريهاي خارجي زيادي را در زمينه خودروسازي طي ساليان گذشته جذب كرده است. اين كشور نزديك به 50 درصد از خودرو توليدي خود را به آمريكا صادر مي‌كند. بسياري از خودروسازان بزرگ جهان شامل خودروسازان ژاپني و اروپايي اقدام به احداث كارخانه‌هاي خودروسازي در مكزيك كرده‌اند.

ايران نيز به عنوان چهارمين خودروساز بزرگ عضو جنبش غيرمتعهدها داراي دو قطب اصلي خودروسازي يعني ايران‌خودرو و سايپا بوده و در حال حاضر دو خودروساز بزرگ فرانسه يعني پژوسيتروئن و رنو بيشترين همكاري را با صنعت خودروسازي ايران دارند. همچنين عمده بازار خودروهاي سواري در ايران مربوط به محصولات شركتهاي پژو، رنو و كيا است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha