• شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 91032010763
  • خبرنگار : 71078

سرطان تيروئيد شايع‌ترين سرطان غدد درون ريز است

يك فوق تخصص غدد: سرطان تيروئيد كاملا قابل درمان است

يك فوق تخصص غدد: سرطان تيروئيد كاملا قابل درمان است

يك فوق تخصص غدد گفت: سرطان تيروئيد، شايع‌ترين سرطان غدد درون‌ريز محسوب مي‌شود و بيشتر در زنان شايع است.

يك فوق تخصص غدد گفت: سرطان تيروئيد، شايع‌ترين سرطان غدد درون‌ريز محسوب مي‌شود و بيشتر در زنان شايع است.

دكتر محمدرضا مهاجري تهراني در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» ايسنا، افزود: پس از انفجارهاي نيروگاه‌هاي اتمي مانند چرنوبيل، شيوع سرطان تيروئيد در مناطق متاثر از اين انفجارها افزايش يافت، از سوي ديگر در مناطقي كه ميزان يد آن بيش از حد معمول است، احتمال ابتلا به اين سرطان بيشتر مي‌شود.

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران تاكيد كرد: مهم‌ترين تفاوت اين سرطان تيروئيد با ساير سرطان‌ها در درمان‌پذير بودن آن است به گونه‌اي كه اين سرطان اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود، به طور كامل قابل درمان است اما اگر دير تشخيص داده شود ممكن است به بافت‌هاي ديگر بدن مانند استخوان‌ها، ريه و مغز سرايت كند در اين شرايط درمان بيماران مشكل‌تر مي‌شود.

اين فوق‌تخصص غدد درباره علت شيوع بيشتر سرطان تيروئيد در بين زنان گفت: هنوز دليل اين مسئله به طور دقيق مشخص نيست، البته اين فرضيه مطرح است كه شايع‌تر بودن آن به علت بيشتر بودن گره‌ها و ندولهاي(برجستگي‌هاي سفيد رنگ لبه و حاشيه‌ي گلوت هر تار صوتي) تيروئيد در زنان است.

وي با بيان اينكه سرطان تيروئيد قابل پيشگيري نيست، تاكيد كرد: مسئله مهم تشخيص زودرس اين بيماري است.

مهاجر تهراني با اشاره به علايم ابتلا به سرطان تيروئيد اظهار كرد: برجستگي در ناحيه گردن، يكي از علايم مهم اين بيماري است كه ممكن است با گرفتگي يا خشونت صدا و اختلال در بلع غذا همراه شود البته در نوع شديد اين بيماري، بيمار تنگي نفس نيز پيدا مي‌كند.

اين فوق تخصص غدد توصيه كرد: افرادي كه سابقه ابتلا به سرطان تيروئيد در خانواده‌هاي آنان وجود دارد يا تحت راديوتراپي و اشعه‌درماني به گردن قرار گرفته‌اند، لازم است در زمينه احتمال ابتلا به سرطان تيروئيد معاينه شوند و اگر ندول و گره‌‌اي در تيروئيد آنان وجود دارد از آن نمونه‌برداري شود. با اين كار تشخيص سرطان تيروئيد در مراحل اوليه ميسر است. در اين مرحله اگر تيروئيد فرد جراحي شود، امكان درمان كامل او وجود دارد.

مهاجري تهراني در پايان اظهار كرد: مبتلايان به ندول تيروئيد يا گواتر گره‌اي تا پنج درصد ممكن است به سرطان تيروئيد مبتلا شوند، البته مبتلايان به پركاري تيروئيد احتمال بيشتري دارد كه به اين بيماري دچار شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha