• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 91022012091
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

زخم‌دل دامداران ايراني تازه شد؛

قيمت"كاه" بالاتر از گندم

قيمت"كاه" بالاتر از گندم

ایسنا/خراسان رضوی با وجود اين‌كه صنعت دامپروري و دامداري يكي از مزيت‌هاي بخش كشاورزي كشور است، در اين روزها وضعيت خوبي را نمي‌گذراند و به اصطلاح بيمار است و اين بيماري هم بلاي جان مردم با افزايش قيمت گوشت قرمز شده است. بيماري كه با يك نسخه ساده قابل درمان است اما گويا اين نسخه توسط متخصصان به درستي پيچيده نشده است.

با وجود اين‌كه صنعت دامپروري و دامداري يكي از مزيت‌هاي بخش كشاورزي كشور است، در اين روزها وضعيت خوبي را نمي‌گذراند و به اصطلاح بيمار است و اين بيماري هم بلاي جان مردم با افزايش قيمت گوشت قرمز شده است. بيماري كه با يك نسخه ساده قابل درمان است اما گويا اين نسخه توسط متخصصان به درستي پيچيده نشده است.

به اعتقاد برخي كارشناسان صنعت دامداري و دامپروري، تنها راه حل درمان اين صنعت در شرايط كنوني، تامين نهاده‌هاي دامي براي توليد كنندگان و نه واردات گوشت قرمز است، چرا كه كارشناسان اين صنعت معتقدند براي ارزان شدن گوشت قرمز بايد قيمت نهاده‌هاي دامي كاهش يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان - اين روزها قيمت گوشت قرمز در كشور سير صعودي به خود گرفته، به گونه‎اي كه خريد اين محصول را براي مردم مشكل كرده است. در بازار "استقلال" مشهد، قيمت يك كيلو گوشت گوساله بين 18 تا 22 هزار تومان متغير است و گوشت‌هاي وارداتي موسوم به گوشت برزيلي كه بعضا از كيفيت پاييني هم برخوردار هستند بين 8 تا 10 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

از سويي ديگر به ‌دست‌هاي پينه‌بسته‌ دامداران نگاه مي‌کنيد كه يک سال زحمت کشيدن براي به‌ ثمر رساندن محصول را در ذهن مرور مي‌کند، گويا همين ديروز بود که براي گذران زندگي‌اش مجبور شده بود بخشي از دام‌هاي خود را پيش‌فروش کند به اين اميد که بتواند در مواقع لزوم، زندگي را تأمين کند اما امروز با به ‌ثمر نشستن محصولش، وارداتي را در بازار مي‌بيند که جايي براي محصول داخلي نگذاشته و چاره‌اي ندارد جز اين‌که دسترنج يکساله‌اش را به بهايي اندک به دلالان به فروش برساند که حتي کفاف هزينه توليدش را هم نمي‌دهد. اين قصه تکراري، زخم‌دل دامداران ايراني است که همه ساله تکرار مي‌شود.

اگر تا همين سال‌هاي گذشته از نظر بيشتر عموم و دامداران، "كاه" بي ارزش بود اما اين روزها قيمت يك كيلو "كاه" هم در بازار بالاتر از قيمت اعلام شده خريد تضميني "گندم" از سوي دولت شده است. قيمت يك كيلو "كاه" در بازار در حال حاضر بين 600 تا 800 تومان متغير است.

"حسين سليمي"، رييس اتحاديه دامداران خراسان رضوي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي خراسان، تنها راهكار ارزان شدن گوشت قرمز در بازار را واردات نهاده‌هاي دامي به كشور مي‌داند.

وي از آمادگي اتحاديه دامداران استان براي خريد نهاده‌هاي دامي وارداتي به صورت مستقيم خبر داد و يادآور شد: در صورتي كه با خريد نهاده‌هاي وارداتي توسط اتحاديه دامداران خراسان رضوي موافقت شود، دست دلالان در زمينه تامين نهاده‌هاي دامي هم كوتاه خواهد شد.

رييس اتحاديه دامداران خراسان رضوي با تاكيد بر اين‌كه كمبود گوشت قرمز در داخل وجود ندارد، عنوان كرد: 90 درصد قيمت گوشت در بازار به نحوه تامين شدن نهاده‌هاي دامي و نحوه كار دلالان ارتباط دارد.

سليمي، افزايش هزينه تمام شده توليد يك كيلو گوشت قرمز در دامداري‌ها را يك فاجعه دانست و اضافه كرد: به دليل افزايش قيمت تمام شده يك كيلو گوشت قرمز، دامداران مجبور به حذف دام‌هاي خود با ارسال دام به كشتارگاه شده‌اند.

وي در خصوص واردات گوشت قرمز به كشور، خاطرنشان كرد: به طور قطع و يقين، واردات گوشت قرمز به كشور به صنعت دامداري خسارت‌هاي جبران ناپذيري وارد خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، دامداران هرگز بنا بر گران‌فروشي ندارند، چرا كه مي‌دانند اگر توليداتشان را گران به مردم به فروش برسانند، قدرت خريد مردم كاهش مي‌يابد و اولين ضربه ناشي از گران شدن توليداتشان را، خود مي‌خورند.

برخي دامدران معتقدند كه تنها راه حل كاهش قيمت گوشت قرمز در بازار، واردات نهاده‌هاي دامي است. در غير اين صورت مجبورند به دليل واردات گوشت قرمز و افزايش هزينه‌هاي توليدشان، دام‌هاي خود را با بهايي اندك به دلالان و كشتارگاه‌ها بفروشند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha