• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8908-02630
  • منبع : مطبوعات

هشدار انجمن جراحان گوش،گلو،بيني وسروگردن: به محض احساس توده درگردن به پزشك مراجعه كنيد شايعترين علت ايجاد توده درگردن ناشي از لوزه‌ها، دندانها و سينوسهاست

دبير اجرايي دوازدهمين كنگره انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران هشدار داد: توده‌هاي گردن در هر سني شيوع دارند و همه بايستي در صورت احساس توده‌اي در گردن به پزشك متخصص مراجعه كرده و تحت معاينه قرار گيرند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر عليرضا جعفري با اعلام اين خبر افزود: توده‌هاي گردني سه علت مادرزادي، عفوني و سرطاني دارند.

وي از كيست‌ها و ناهنجاري‌هاي عروقي به عنوان عوامل مادرزادي ايجاد توده‌هاي گردني نام برد و تصريح كرد: غده‌هاي لنفاوي گردن بر اثر عفونت بزرگ شده به صورت توده‌هايي در گردن قابل لمس هستند.

دبير اجرايي كنگره انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران، شايع‌ترين علل عفوني ايجاد توده در گردن را لوزه‌ها، دندان‌ها و سينوس‌ها، ابتلا به بيماري سل و توكسوپلاسموز (بيماري عفوني كه افراد در معرض تماس با گربه به آن مبتلا مي‌شوند) دانست.

وي يادآور شد: سرطان‌هاي بدخيم به دو صورت اوليه و ثانويه ظهور مي‌يابند كه نوع اوليه آن شامل سرطان غدد تحت فكي، تيروئيد و غدد لنفاوي است.

دكتر جعفري از سرطان‌هاي حفره دهان، حنجره، بيني، سينوس‌ها، معده و سرطان نازوفارنكس - منطقه بالاي حلق‌ - به عنوان موارد ثانويه سرطان نام برد.

به گفته وي از نظر اندازه، توده‌هاي بالاتر از يك سانتي متر در گردن نياز به بررسي دارند و در اطفال و سنين بالاي 50 سال به دليل زياد بودن بدخيمي از اهميت بيشتري برخوردارند.

وي اضافه كرد:‌ در اين كنگره كه با حضور استادان برجسته اين رشته برگزار مي‌شود، موضوع توده‌هاي گردن به طور كامل مورد بحث قرار گرفته، روشهاي علمي تشخيصي و درماني آن ارايه خواهد شد.

دكتر جعفري ادامه داد: همچنين پيشرفت‌هاي متخصصان ايراني رشته جراحي گوش و گلو و بيني و سر و گردن در برخورد با اين بيماري و ساير بيماري‌هاي اين رشته نيز ارايه مي‌شود.

گفتني است، دوازدهمين كنگره بين‌المللي انجمن جراحان گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران 10 تا 14 آبان ماه امسال در مركز همايش‌هاي رازي تهران برپا مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha