رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با ابراز تاسف از اين كه با گذشت نزديك به يك سال از تصويب قانون ايمني زيستي هنوز آييننامه اجرايي آن تهيه نشده است، اظهار كرد: در نتيجه حذف افراد مسوول و متخصص در پيشنويس آييننامه حمل و نقل صادرات و واردات، موجودات تراريخت همچون عوامل بيماريهاي لاعلاج در نظر گرفته شده و نقل و انتقال اين موجودات بين موسسات، مشروط به استفاده از بستههاي دو جداره و مهر و موم شده در حالي كه دنيا در مقياس وسيعي گياهان تراريخت را كشت ميكنند و 14 سال است كه ميليونها تن از محصولات مربوط تقريبا در كل دنيا و از جمله ايران مصرف ميشود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از روابط عمومي انجمن بيوتكنولوژي ايران، دكتر محمدعلي ملبوبي در آستانه برگزاري همايش حقوق و اخلاق زيستي با ابراز نگراني از آنچه عقب ماندگي كشور در بهرهمندي از فنآوري زيستي به ويژه در ارتباط با مهندسي ژنتيك و گياهان تراريخته خوانده ابراز عقيده كرد: «جرياني ضد تكنولوژي بيش از يك قرن در كشور وجود داشته و با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي هنوز دنباله آن به طور مؤثري نقش بازدارندگي دارد.»
مسوول كميته ايمني زيست وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري در دولت نهم با انتقاد از آنچه وجود برخي افراد غير متخصص و گاه مخالف بيوتكنولوژي در مناصب كليدي اين حوزه خوانده اضافه كرد: «به دليل موانع كاري، مراتب را به وزير وقت گزارش دادم و ايشان تاكيد كردند كه بايستي عليرغم موانع به كار خود ادامه دهيد؛ ليكن همچنان نامهها و نظرخواهيهاي دبيرخانه كميته ملي ايمني زيستي به دست من نميرسد، يعني با كمال تعجب توسط يكي از مسوولان بيوتكنولوژي كشور به مسير ديگري هدايت ميشود و با اين گونه اعمال عملا به حذف افراد مسوول و متخصص اين فن اقدام ميشود.
نتيجه آن است كه اخيرا پيشنويس آييننامه حمل و نقل صادرات و واردات به نحوي تهيه شده است كه بسيار غير فني است.
در اين آييننامه، موجودات تراريخت همچون عوامل بيماريهاي لاعلاج در نظر گرفته شدهاند، در حالي كه دنيا در مقياس وسيعي گياهان تراريخت را كشت ميكنند (حدود 10 برابر كل زارعت ايران) و 14 سال است كه ميليونها تن از محصولات مربوط تقريبا در كل دنيا و از جمله ايران مصرف ميشود.»
دكتر ملبوبي با اشاره به ماده پنج پيشنويس اين آييننامه، گفت: «نقل و انتقال اين موجودات بين موسسات، مشروط به استفاده از بستههاي دو جداره و مهر و موم شده است، غافل از آن كه اين مرسلات اكنون توسط كشتيهاي عظيم حمل و نقل ميشوند و معلوم نيست به چه دليل و چگونه ميتوان ميبايست ميليون ها تن از اين محصولات را در بسته هاي دو جداره حمل كرد.»
انتهاي پيام
نظرات