• چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8802-13580
  • خبرنگار : 71290

كنترل واردات محصولات تراريخته در انتظار قانون! معاون پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك خبرداد: دستيابي محققان ايراني به تكنيك شناسايي و سنجش محصولات تراريخته

كنترل واردات محصولات تراريخته در انتظار قانون!
معاون پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك خبرداد:
دستيابي محققان ايراني به تكنيك شناسايي و سنجش محصولات تراريخته

معاون فن‌آوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فن‌آوري با اشاره به توانايي محققان اين مركز در شناسايي و سنجش كمي و كيفي موجودات دست‌ورزي شده ژنتيكي در محصولات زراعي از انتقال اين تكنيك‌ها به كارشناسان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي ذي ربط در كشور خبر داد.

دكتر هاله هاشمي سهي، معاون فن‌آوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و مجري كارگاه «بررسي محصولات كشاورزي براي تعيين وجود و ميزان موجودات دست‌ورزي شده ژنتيكي» كه در حاشيه اين كارگاه آموزشي با خبرنگار «فن‌اوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: در حال حاضر دانش تعيين و بررسي كيفي و كمي موجودات دست‌ورزي شده ژنتيكي در محصولات زراعي مختلف در كشور وجود دارد و با تصويب قانون ملي ايمني زيستي يا درخواست مسوولان دستگاه‌هاي مربوطه امكان ارزيابي محصولات وارداتي از نظر دست‌ورزي‌ ژنتيكي آن وجود دارد.

وي با بيان اين كه طبق پروتكل كارتاهنا كشورهاي صادركننده محصولات تراريخته بايد رخدادهاي ژنتيكي مربوطه( صفات ژنتيكي ايجاد شده در محصولات دست‌ورزي شده) را ثبت و اعلام كنند، تصريح كرد: بر اين اساس بررسي محصولات تراريخته براساس صفات اعلام شده و به صورت رندوم به منظور كنترل ميزان تراريختگي صورت مي‌گيرد كه امكان انجام اين بررسي‌ها روي سويا، كلزا، ذرت و سيب زميني كه عمده محصولات تراريخته تجاري سازي شده هستند به خوبي وجود دارد و در مورد ساير محصولات هم با اعلام صفات ايجاد شده امكان تعيين و بررسي كيفي و كمي وجود دارد.

دكتر هاشمي سهي خاطرنشان كرد: تكنيك‌هاي مورد استفاده مبتني بر شناسايي DNA وارد شده (PCR) يا شناخت پروتئيني است كه توسط ژن انتقال يافته بيان مي‌شود.

هاشمي سهي خاطرنشان كرد: در اين كارگاه آموزشي كه هفته جاري در محل پژوهشگاه برگزار شد حدود 11 نفر از كارشناسان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف از جمله سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و جهاد كشاورزي شركت داشتند. كارشناساني از كشورهاي پاكستان، سودان، برزيل، سوريه، عراق، مالزي و اندونزي و مدرساني از كشورهاي سوئيس و ايتاليا هم به همراه استادان ايراني در اين كارگاه حضور يافتند.

وي با اشاره به اين كه در زمينه آموزش اين تكنيك‌ها تفاهم‌نامه‌اي نيز با سوريه به امضا رسيده است به ايسنا گفت: به درخواست مركز بيوتكنولوژي سوريه قرار است كارگاهي مشابه اين كارگاه در آن كشور برگزار كنيم كه پيرو اين مساله تفاهمنامه‌اي در معاونت فن آوري وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري، بين اين معاونت و همتاي سوريه‌اي منعقد شده است.

معاون فن‌آوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فن‌آوري تصريح كرد: در صورت تصويب نهايي قانون ايمني زيستي توسط قانون گذاران دانش فني موجود راجع به اين مساله وجود دارد كه اميدواريم بتوانيم قوانين داخلي را در اين زمينه داشته باشيم كه مطمئنا اين مساله مانعي در جهت پيشرفت بيوتكنولوژي و زيست فن‌آوري نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha