• جمعه / ۱۳ دی ۱۳۸۷ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8710-08134

به رغم نبود قانون و جلوگيري از توليد محصولات تراريخته رييس انجمن ايمني زيستي: تقريبا تمام دانه‌هاي روغني وارداتي كشور، تراريخته است

به رغم نبود قانون و جلوگيري از توليد محصولات تراريخته 
رييس انجمن ايمني زيستي:
تقريبا تمام دانه‌هاي روغني وارداتي كشور، تراريخته است

رييس انجمن ايمني زيستي ايران اظهار كرد: در حالي كه طرح‌هاي مرتبط با توليد محصولات زراعي تراريخته که به مرحله مزرعه و گلخانه رسيده در كشور متوقف مانده، محصولات تراريخته از جمله سويا، كلزا و ذرت تراريخته به كشور وارد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بهزاد قره ياضي در نشست هم‌انديشي لايحه ايمني زيستي اظهار كرد: داستان ايمني زيستي در كشور به زماني برمي‌گردد كه قرار بود يك محصول تراريخته طي يك پروژه پايان نامه دانشجويي تهيه و به ايران آورده شود. در سال 1992 به هيچ عنوان قانون بين‌المللي در اين زمينه وجود نداشت، اما آن مركز يا موسسه تحقيقات بين‌المللي با بهانه كردن اين كه ايران قانون ايمني زيستي ندارد، مانع از ورود آن به محصول به كشور شد.

وي افزود: البته در آن زمان تلاشهاي زيادي صورت گرفت و در سال 1373 جلسه‌اي براي چاره‌جويي اين مساله در وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد و به اين ترتيب دولت با مساله ايمني زيستي آشنا شد.

رييس انجمن ايمني زيستي ايران با بيان اين كه در آن زمان تنها دو يا سه كشور قانون ايمني زيستي داشتند، تصريح كرد: از ميان آنها قانون كشور فيليپين به علت اين كه مشابهت زيادي با ايران داشت، انتخاب شد كه همچنان تمامي قوانين و مقررات و آيين‌نامه‌ هايي كه در كشور مي‌نويسيم متاثر از همان قانون است.

وي خاطر نشان كرد: بعد از آن مذاكرات پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا مطابق مصوبه كنوانسيون تنوع زيستي در دنيا آغاز شد كه كنوانسيون تنوع زيستي بر خلاف آنچه كه گفته مي‌شود، يك كنوانسيون زيست محيطي نيست.

دكتر قره ياضي با بيان اين كه در همان زمان با اجماع پروتكلي را به تصويب رساندند، خاطر نشان كرد: پروتكل، آداب نقل و انتقال فرامرزي موجودات زنده تراريخته را بيان مي‌كند كه به هيچ عنوان اين پروتكل دنبال مباحث  زيست محيطي نيست.

وي ادامه داد: موضوع اين جاست كه در دولت گذشته هم پروتكل و هم شوراي عالي بيوتكنولوژي و هم شوراي ملي ايمني زيستي تصويب شد، اما پس از آن با وجود پيشرفت‌هايي كه در بيوتكنولوژي وجود داشت، فعاليت‌هاي توليدي و تكثيري بيوتكنولوژي رسما متوقف شد ولي تحقيقات آزمايشگاهي همچنان ادامه پيدا كرد. همچنين از سوي ديگر به گزارش نهادهاي دولتي از جمله پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي در همين دوره، شواهد و ادله اثبات شده مهمي از جمله پايان نامه‌هاي دانشجويان نشان مي‌دهند كه محصولات تراريخته وارد كشور مي‌شود به طوري كه تقريبا همه دانه‌هاي روغني وارداتي ما تراريخته است.

رييس انجمن ايمني زيستي ايران درباره برخي ابهامات در مورد گوجه فرنگي گفت: طرح مطالبي نظير اين كه علت بي‌طعم بودن گوجه فرنگي‌هاي موجود، تراريخته بودن آنها است ناشي از عدم اشراف بر موضوع است زيرا اصلا در دنيا گندم، خيار و گوجه فرنگي تراريخته نداريم و البته آنچه قطعا وارد كشور مي‌شود، سويا، كلزا و ذرت تراريخته است.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه شوراي ملي ايمني زيستي كه بر اساس مصوبه هيات وزيران دولت قبل تشكيل شده بود، يكي از وظايفش قانون نويسي بود، خاطر نشان كرد: اين شورا موظف بود كه قانون و طرح لازم را در مدت سه ماه بنويسد كه اين مدت به سه سال انجاميد و در اين مدت بدون كوچكترين مشاركت انجمن‌هاي علمي، لايحه‌اي تدوين شد اما با اين وجود انجمن‌هاي علمي از هر راهي سعي كردند نظرات خود را به اطلاع دست اندركاران برسانند.

وي با اشاره به اين كه كميسيون كشاورزي مجلس به عنوان مسوول لايحه قانون ملي ايمني زيستي در مجلس در بررسي لايحه تقديمي قانون ملي ايمني زيستي از تمام انجمن‌هاي علمي مربوطه كمك گرفته است، اظهار كرد: زماني كه طرح نمايندگان را ديديم به وجد آمديم زيرا مطالب تا حد زيادي فني تهيه شده بود.

قره‌ياضي با بيان اين كه لايحه‌اي كه توسط كميسيون كشاورزي اصلاح شده و مورد تاييد تمامي انجمن‌ها بوده است، به عنوان متن قابل كار محسوب مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر 8 ماده لايحه را با اجماع جلو رفتيم كه امضاي تمامي مسوولان ذيربط را به همراه داشته است.

به گزارش ايسنا، وي خاطر نشان كرد: لايحه اوليه به اين دليل مورد مخالفت انجمن‌هاي علمي بود كه در آن صرفا مجري پژوهشگر و توليد كننده در موضع متهم قرار گرفته و ملزم به كسب مجوز شده بودند و چنانچه خلافي مي‌كردند، بايد تنبيه و توقيف مي شدند.

قره ياضي با بيان كه اين لايحه در برخي از موارد از پروتكل كارتاهنا عبور كرده بود، خاطر نشان كرد: از جمله آنها مي‌توان به اين اشاره كرد كه در اين پروتكل تنها به موجودات زنده تراريخته، پرداخته شده اما در اين لايحه علاوه بر موجودات زنده به فرآورده‌ها و مشتقات آن نيز تاكيد شده است. همچنين بر ليبلينگ(برچسب‌زني) تبعيض آميز تاكيد و پژوهش را مستثني نكرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha