• دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-15950

خانه‌هايي که خوابگاه مي‌شوند... با دانشجويان خوابگاهي دانشگاه تربيت مدرس: دانشجويان دکتري به حريم خصوصي بيشتر نيازدارند حذف خوابگاه‌ براي دانشجويان استرس‌زاست

خانه‌هايي که خوابگاه مي‌شوند...
با دانشجويان خوابگاهي دانشگاه تربيت مدرس: دانشجويان دکتري به حريم خصوصي بيشتر نيازدارند
حذف خوابگاه‌ براي دانشجويان استرس‌زاست

دانشگاه تربيت مدرس دانشگاهي مولود انقلاب اسلامي است كه با رسالت تامين نيروي انساني متخصص و تربيت هيات علمي متعهد تاسيس شد، دانشگاه تربيت مدرس را مي‌توان يكي از متوليان مهم تربيت هيات علمي كشور دانست.

دانشگاه تربيت مدرس اولين دانشگاه تحصيلات تكميلي كشور است، دانشگاهي كه دانشجويانش همانند ساير دانشجويان تحصيلات تكميلي كشور، سربازان علمي و موتور محرك توسعه علمي كشورند.

تحقق توسعه علمي مستلزم تامين بسترها و ايجاد شرايطي است كه دانشجويان تحصيلات تكميلي به ويژه دانشجويان دکتري به عنوان سرمايه‌هاي آموزش عالي بتوانند با آرامش و فراغ بال خاطر به تحقيق و پژوهش بپردازند.

در اين بين خوابگاه ، يكي از ضروريات تحصيلي دانشجويان غيربومي تحصيلات تکميلي است، ضرورتي كه عدم تحقق آن، بر کيفيت تحصيلي اين افراد تاثير مي‌گذارد، خوابگاه براي يك دانشجوي تحصيلات تكميلي با توجه به حجم سنگين پروژه و تامين محيطي آرام جهت تحقيق و مطالعه، نقشي كليدي دارد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هفته خوابگاهها براي آشنايي بيشتر با شرايط زندگي خوابگاهي دانشجويان تحصيلات تكميلي به دو خوابگاه "کامروا و شهيد باقري" دانشگاه تربيت مدرس رفتيم، خوابگاهي متفاوت از ساير خوابگاههاي دانشجويي، خوابگاهي كه ساكنانش دغدغه محيط آرام براي مطالعه دارند و لاغير.

خوابگاه پسرانه کامروا، ساختماني در 6 طبقه و گنجايش 90 نفر دانشجو كه ظاهر ساختمانش عليرغم قدمت، تميز بود، هرچند كه ساختمان خوابگاهي نبود.

به دليل پسرانه بودن خوابگاه، اجازه بازديد از طبقات را نداشتم و در نمازخانه خوابگاه در طبقه همکف منتظر حضور دانشجويان شدم.

يکي از دانشجويان دکتري كه دانشجوي رشته زبان و ادبيات عرب است، در همان ابتداي ورود و بدون هيچ مقدمه‌اي شروع به حرف زدن مي‌كند؛ اينکه دانشجويان ارشد و دكتري نيازهاي ويژه‌اي دارند، اينكه تعداد دانشجويان برخي از اتاقها بيش از ظرفيت است و ... اينكه‌هايي از جنس شلوغي محيط، نبود اينترنت، خرابي كامپيوتر و درس نخواندن به دليل سروصدا...

متعجب شدم، وقتي ديدم که دانشجويان اين خوابگاه تحصيلات تكميلي هم همانند خوابگاههاي كارشناسي، داراي مشكل اينترنت و خرابي سيستم‌هاي کامپيوتري هستند.

يكي از دانشجويان در اين باره مي گويد: در سايت خوابگاه 10 کامپيوتر وجود دارد که به تازگي به اينترنت متصل شده‌اند، هرچند سرعت آن هم پاسخگوي نياز دانشجويان نيست و مدام قطع و وصل مي‌شود.

يک دانشجوي کارشناسي ارشد عمران هم تاکيد مي کند: مهمترين نياز دانشجوي تحصيلات تکميلي اينترنت است.

به گفته وي، براي انجام فعاليت‌هاي درسي خود مجبور مي شويم به سايت مرکزي دانشگاه برويم که اين سايت هم شب‌ها بسته است و تنها کساني مي‌توانند از آن استفاده كنند که مجوز استفاده از آزمايشگاه داشته باشند و ساير بچه‌ها که کار آزمايشگاهي ندارند مجبورند با هزينه شخصي از اينترنت خارج از خوابگاه استفاده كنند.

وي ادامه مي دهد: امکانات سايت خوابگاه حتي براي چک ايميل 70-80 نفر ساکن خوابگاه کفاف نمي دهد و بايد 10 بار رفت و آمد کني تا يک جاي خالي به دست آوري.

ورزش در سالني به بلنداي قد يك دانشجو

يکي ديگر از دانشجويان هم با بيان اينکه امکانات ورزشي در اين خوابگاه وجود ندارد، عنوان مي كند: سالن ورزشي اين خوابگاه فقط 5/1 متر ارتفاع دارد كه اگر بخواهي دستانت را بلند كني قطعا با سقف سالن ورزش برخورد مي‌کند، در عين حال اين سالن ورزشي تهويه هم ندارد.

وي همچنين با اشاره به اينکه اتاق تلويزيون سايت کامپيوتر، نمازخانه و کتابخانه اين خوابگاه در مجاورت هم واقع شده اند، ادامه مي دهد: متاسفانه شلوغي و ازدحام موجود در اتاق تلويزيون يا نمازخانه، امکان درس خواندن در کتابخانه را مختل مي‌کند، به ويژه زماني كه تلويزيون فوتبال دارد.

به گفته وي، کتاب‌هايي که هر سال به خوابگاه اهدا مي شود به دليل نبودن فضايي براي قرار دادن آنها در نمازخانه خوابگاه تلنبار مي‌شوند و دانشجويان هر کدام را که نياز دارند بر مي دارند.

يك دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع براي رفع مشكل كمبود فضاي مطالعه پيشنهاد مي كند كه اتاق مطالعه به سالن ورزشي که استفاده‌اي ازآن نمي شود منتقل شود.

دانشجوياني كه تازه به جمع ما پيوسته‌اند بي‌خبر از تكراري بودن، مشكلات را دوباره تكرار مي‌كنند، مشکلات کوچکي که رفع آنها متضمن صرف هزينه مالي چنداني از سوي دانشگاه نيست، اما امنيت روحي و فكري دانشجويان را تضمين مي‌كند.

دانشجويان دکتري نياز به حريم خصوصي بيشتري دارند

يك دانشجو با بيان اينکه خوابگاه‌هاي دانشگاه تربيت مدرس خانه‌هاي مسکوني هستند، مي‌گويد: سبک اتاقها استاندارد نيست و متاسفانه به جز يکي از خوابگاه‌ها، بقيه استيجاري و مسکوني هستند.

وي با تاکيد بر اينکه دانشجويان دکتري نيازمند حريم خصوصي بيشترند، ادامه مي دهد: درس خواندن و انجام فعاليتهاي پژوهشي نيازمند محيطي آرام و خصوصي در خوابگاه است.

يك دانشجو نيز با انتقاد از متمركز نبودن خوابگاه‌هاي دانشگاه تربيت مدرس مي‌گويد: با توجه به اينکه بيشتر وقت ما در آزمايشگاه سپري مي‌شود، بسياري از دانشجوياني که در نقاط مختلف شهر اسکان دارند براي رفت و آمد در مسير خوابگاه - دانشگاه با مشکل روبرو هستند.

وي همچنين با انتقاد از اسکان 6 نفره دانشجويان ارشد و دکتري در يک اتاق، عنوان مي کند: هماهنگ شدن اين دانشجويان خيلي سخت است، حداقل بهتر است دانشجويان دكتري را با كارشناسي ارشد‌يها را در اتاق مشترك اسكان ندهند.

درج واژه «عدم ارائه خوابگاه» در دفترچه ورودي دانشگاه، مانعي در جذب رتبه‌هاي برتر

دانشجوي دكتري ديگري نيز اظهار مي‌كند: نابساماني در اسكان دانشجويان و درج اين مطلب که "دانشگاه تربيت مدرس خوابگاه ندارد" در دفترچه کنکور، باعث مي شود که رتبه هاي برتر تمايلي به تحصيل در اين دانشگاه نداشته باشند كه اين مساله قطعا به سطح کيفي دانشگاه لطمه مي‌زند.

وي با بيان اينکه مهمترين نياز يک دانشجوي غيربومي خوابگاه است، ادامه مي‌دهد: دانشجوي شهرستاني بدون خوابگاه نمي‌تواند درس بخواند و تمركز داشته باشد، اين مساله بر معدل دانشجويان و دانشگاه بسيار تاثير گذارست و آنها را دچار افت تحصيلي مي‌کند.

دانشجوي ديگري هم با اشاره به تعطيلي دانشگاه در سرماي زمستان گذشته، گفت: متاسفانه در ايام تعطيلاتي که به دليل سرما ايجاد شد، به بچه‌هاي خوابگاه جيره خشک ارائه نشد.

بحث که به تغذيه رسيد، بچه‌هاي اين خوابگاه بدون اشاره‌اي به كيفيت غذا، از حلواشکري صبحانه و ندادن غذا در روزهاي جمعه گله مي‌كنند.

يکي از آنها مي گويد: کاش در روزهاي جمعه به ما غذا بدهند چرا که تامين آن براي ما خيلي سخت است.

ديگري ادامه مي دهد: در برنامه غذايي عنوان مي شود که شام به همراه ميوه، اما متاسفانه به جاي ميوه سانديس مي دهند که هيچ خاصيتي ندارد.

اين دانشجو با بيان اينکه هر سوئيت، 6 اتاق، دو يخچال و يک سرويس بهداشتي دارد، ادامه مي دهد: اتاق ها از 6 نفره تا 2نفره است و تعداد يخچالها نسبت به جمعيت کم.

به گفته وي، در واقع يک اتاق 6 نفره يک طبقه يخچال دارد و شبهاي پنجشنبه که بچه ها غذاي خود را براي جمعه نگه مي دارند يخچالها ديگر جا ندارند.

برنامه‌هاي فرهنگي خوابگاه: افطاري در ماه مبارك رمضان و نصب پوستر در ماه محرم

دانشجويان اين خوابگاه به جز دغدغه مطالعه و كمبود فضا و غذا، به ساير موضوعات زياد تاكيد ندارند و به صورت گذار و تيتروار از نبود اتاق مشاوره و فقدان برنامه‌هاي فرهنگي در خوابگاه مي‌گذرنند و برنامه هاي فرهنگي خوابگاه را با اين جمله توصيف مي کند: "افطاري در ماه مبارك رمضان و نصب يکي دو تا پوستر در ماه محرم. "

آنها از وضعيت بهداشت خوابگاه نيز گله مند نيستند، به گفته آنها خوابگاه همانند يك شهر اداره مي‌شود، هر واحد يک شهردار دارد.

خوابگاه شهيد باقري به بلنداي بيمارستان ساسان

در ادامه بازديد از خوابگاه‌هاي دانشگاه تربيت مدرس راهي خوابگاه پسرانه شهيد باقري مي شويم، خوابگاهي 10 طبقه در مجاورت بيمارستان ساسان، خوابگاهي که گويا بزرگترين خوابگاه دانشگاه تربيت مدرس است و 350 دانشجو را اسكان داده است. سه طبقه اين خوابگاه در زير زمين قرار داده است كه شامل مهمانسراي خوابگاه براي اسكان دانشجويان شبانه و بي خوابگاه، سالن ورزش و اتاق مطالعه و موتورخانه است.

ورودي اين خوابگاه نسبت به خوابگاه کامروا ظاهر خوابگاهي تري دارد و فضاي بزرگتري براي آن در نظر گرفته شده است.

در اتاقي که گويا اتاق مهمان نام دارد، منتظر مي شوم، بلند‌گوي خوابگاه بچه‌ها را با لباس رسمي براي گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا دعوت کرد و دانشجويان هم به نوبت به ديدار اين مهمان ناخوانده آمدند.

دانشجويان اين خوابگاه ناکافي و قديمي بودن فضاي خوابگاهي، جدا نبودن اتاق دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري، ناکافي بودن تعداد کامپيوترها و عدم اتصال آنها به اينترنت، عدم کاربري خوابگاهي ساختمان و واقع شدن آن در يکي از شلوغ‌ترين خيابانهاي تهران، كوچك بودن فضاي اتاقها، نبود تهويه و سيستم گرمايش و سرمايش مناسب در اتاق مطالعه و کوچک بودن و قرار گرفتن آن در زير زمين و جايابي نامناسب آن و پايين بودن کيفيت غذاي شام، محدود بودن ارزاق ارائه شده به دانشجويان به قند و شکر، را از مهمترين مشکلات خود بيان كردند.

تخصيص بودجه براي دسترسي دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري به اينترنت ضروريست

يک دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا وجود حداقل يک خط اينترنت پرسرعت در هر اتاق را ايده آلي براي يک خوابگاه تحصيلات تکميلي مي داند و مي گويد: دانشجويان تحصيلات تکميلي بويژه دکتري نيازمند يک اتاق مجزا با قابليت دسترسي به اينترنت هستند.

وي مي گويد: ظاهرا بودجه براي دسترسي دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري به اينترنت تخصيص داده نمي شود.

به گفته وي، با پيگيري و پرداخت هزينه از سوي خود دانشجويان اينترنت ADSL را در خوابگاه راه انداختيم که با انتقاد مسئولين دانشگاه مواجه شديم چرا که معتقدند نبايد اينترنت زيادي در خوابگاه استفاده شود.

دانشجوي ديگري هم با بيان اينکه متاسفانه حرف ها و وعده ها اغلب در حد شعار باقي مي ماند، ادامه مي دهد: مسئولان زيادي اينجا آمده و رفته اند ولي ...

ديگري با اشاره به نيازهاي عاطفي دانشجويان، خواستار حمايت مالي مسؤولان از دانشجويان تحصيلات تكميلي، تامين امكان اشتغال و تسهيل شرايط ازدواج شد.

دانشجويان شبانه دانشگاه تربيت مدرس در طبقات زير زمين

دانشجوي ديگري هم که گويا از امروز در اين خوابگاه ساکن شده است، مي گويد: دانشجوي کارشناسي ارشد ورودي 86 هستم که تا کنون به من خوابگاه نداده بودند و از امروز به اين خوابگاه آمده ام و در واقع 5/7 ماه بدون خوابگاه بودم.

وي با تاکيد بر اينکه متاسفانه در خوابگاه‌هاي دانشجويي فقط سعي مي شود که سرانه هاي موجود حفظ شوند و چيزي ارتقا نمي يابد، ادامه مي دهد: حتي اين سرانه ها در مواردي كاهش هم مي‌يابد.

به گفته وي، وضعيت خوابگاه‌هاي دانشجويي هم در واقع نمودي از وضعيت اقتصادي کشور است.

وي با انتقاد از عدم استفاده دانشگاه از برخي ساختمان هايي که در دسترس دانشگاه وجود دارد، ادامه مي دهد: بيشتر دانشجويان شبانه دانشگاه تربيت مدرس عليرغم پرداخت پول، تحت فشارند و در شرايط سخت و نامناسب و در سالنهايي که 4 طبقه زير زمين قرار دارند، اسکان يافته اند!

اينجا پر است از دانشجويان بالاي 30 سال بيکار و نگران

دانشجوي ديگر رشته سخن را در دست مي گيرد و مي گويد: ورزش خيلي مهم نيست، امکانات اوليه زندگي را در اختيارمان قرار دهند.

يکي از دانشجويان مي گويد: شرايط سني و تحصيلي بچه هاي اين خوابگاه به گونه ايست که برخي از آنها حتي حوصله خودشان را هم ندارند.

به گفته وي، اين جا پر است از دانشجويان بالاي 30 سالي که هنوز بيکارند و از نظر مالي تحت فشارند و ازدواج نكرده‌اند.

سياست حذف خوابگاه‌ براي دانشجويان استرس‌زاست

يک دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي برق هم با بيان اينکه متاسفانه دولت به دانشجو به عنوان يک مصرف کننده نگاه مي کند و همين مساله باعث شده که در خدمات ارائه شده به وي صرفه جويي کند، مي گويد: ما مصرف کننده نيستيم بلکه به زعم خود مسوولان وزارت علوم، دانشجوي تحصيلات تکميلي و حتي ساير دانشجويان توليدكننده علم هستند.

وي با بيان اينكه سياست حذف خوابگاه‌هاي دانشجويي براي دانشجويان استرس زا است مي گويد: دانشجويي كه براي كسب علم اقدام به ادامه تحصيل مي كند بايد حمايت شود و حداقل امكاني در اختيارش قرار گيرد.

اين دانشجو با بيان اينکه سخن از ايده آل هاي زندگي خوابگاهي در حاليکه حداقل هاي يک زندگي عادي هم برايمان فراهم نيست، بيهوده است، ادامه مي دهد: تا دانشجويان نسبت به يک مساله‌اي اعتراض نکنند و خودشان پيگير مساله نشوند مسئول مربوطه امکان ندارد خودش مشکل را شناسايي و رفع کند.

تهيه حلب جهت ذخيره آب از سوي لژنشينان خوابگاه شهيد باقري

دانشجوي ديگري هم با بيان اينکه سيستم گرمايش و سرمايش آب اين خوابگاه نامناسب است، عنوان مي کند: اگر 10 روز هم آب اين جا قطع شود کسي جوابگو نيست.

به گفته وي، فشار پايين آب سبب شده که ساکنين طبقات هشتم، نهم و دهم اغلب مواقع آب نداشته باشند و اين مساله باعث شده که اقدام به تهيه حلب کنيم تا بي آب نمانيم.

خوابگاه دانشکده کشاورزي بوفه، غذاخوري و امکانات ورزشي ندارد

دانشجوي کارشناسي ارشد کشاورزي هم با بيان اينکه خوابگاه دانشکده کشاورزي دانشگاه در جاده کرج واقع شده مي گويد: اين خوابگاه بوفه، غذاخوري و امکانات ورزشي ندارد و حتي غذا هم از اين جا برايشان برده مي شود. متاسفانه هيچ پيش بيني براي امکانات اين خوابگاه انجام نشده است.

وي همچنين با انتقاد از عدم تشکيل شوراي صنفي دانشگاه تربيت مدرس، مدعي مي‌شود: متاسفانه 200 دانشجو در زمان بارش برف در اين خوابگاه حبس شده بودند و دانشگاه هم که غذا نمي داد و خودمان با همکاري هم بچه ها را پوشش داديم.

ديدار با دانشجويان تحصيلات تكميلي خوابگاهي دانشگاه تربيت مدرس تمام شده بود. مرور يادداشت هايم حكايت از اين داشت كه مشكلات اين دانشجويان هم با مشكلات دانشجويان ساير خوابگاههاي دانشجويي مشابه است ولي اين ديدار يك تفاوت كليدي با ساير ديدارها داشت؛ در اين دانشجويان نشاني از شور و حال دانشجويي نديدم.

در بازديدهاي قبلي خيلي لازم نبود كه سوالاتم را زير ورو كنم، دانشجويان با شور و حرارتي خاص از كمبودها و نيازها مي گفتند و قسمتهاي مختلف خوابگاه را نشان مي دانند، ولي اين جا دانشجويان بارها از من خواستند، سوالاتم را تكرار كنم تا آنها پاسخ دهند.

آنچه بارها از سوي برخي از دانشجويان بر آن تاكيد مي شد، تغيير كاربري سالن ورزش خوابگاه به سالن مطالعه بود، گويا احساس نيازي به فعاليتهاي تفريحي و ورزشي نداشتند و يا آنكه دغدغه درسي و بيكاري و نگراني از آينده شغلي آنها آنقدر زياد است كه فرصتي براي تفريح و ورزش نمي‌يابند.

خبرنگار: زهرا عدالتي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha