• یکشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8612-13882
  • خبرنگار : 71191

معاون ميراث فرهنگي: پس از نوروز راه حلي براي مسجد جامع سبزوار پيدا مي‌كنيم مدير كل دفتر بناها و محوطه‌ها: اين اشكال در چند شهر ديگر نيز وجود دارد

معاون ميراث فرهنگي: پس از نوروز راه حلي براي مسجد جامع سبزوار پيدا مي‌كنيم
مدير كل دفتر بناها و محوطه‌ها: اين اشكال در چند شهر ديگر نيز وجود دارد

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت:‌ به‌دليل به‌هم ريخته شدن تعادل آب‌هاي زيرزميني و بالا آمدن سطح آب در زير مسجد جامع سبزوار، در هماهنگي‌هايي با وزارت نيرو و سازمان آب و فاضلاب، قرار است كه اين وضعيت بررسي شود.

فريبرز دولت‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به انجام عمليات استحكام‌بخشي و مقاوم‌سازي در مسجد جامع سبزوار، ادامه داد:‌ براساس هماهنگي‌هاي انجام‌شده، قرار است پس از تعطيلات نوروز در جلسه‌اي با مسؤولان استان خراسان رضوي و معاونت وزارت نيرو، راه حلي را براي اين مشكل پيدا كنيم.

مدير كل دفتر بناها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد:‌ چند شهر در ايران مانند يزد و كرمان به‌دليل تداخل‌هايي بين شهر قديم و شهر جديد، دچار مشكلاتي شده‌اند كه سبزوار وضعيت بدتري نسبت به بقيه دارد.

سياوش صابري در معرض خطر قرار گرفتن شهر كهن را دربرابر قنات‌هاي شهر نو از جمله‌ي اين تداخل‌ها دانست و بيان كرد: در اين مواقع، از آنجا كه اين قنات‌ها اشباع شده‌اند، نفوذ آب به سطح‌هاي بالاتر، آسيب‌هايي را به بناهاي سنگين كه بيشتر بناهاي تاريخي‌اند، وارد مي‌كند كه به‌دليل موقعيت شهر كهن نسبت به شهر نو كه در گودي و سطوح پايين‌تر توپوگرافي شهر است،‌ بسيار زودتر و سريع‌تر اين مشكل را نشان مي‌دهد.

وي سبزوار را از اين داستان جدا ندانست و افزود: به‌دليل تداخل‌هايي كه طرح اجرايي فاضلاب و برخي ديگر از طرح‌هاي شهري در قنات‌هايي ايجاد كرده، اكنون اين قنات‌ها دچار مشكل شده‌اند و به‌صورت طبيعي سطح آب درحال بالا آمدن است.

به گفته‌ي او، به‌دليل موقعيت مسجد جامع سبزوار و داشتن بيشترين سطح و حجم در ميان ديگر آثار و ساختمان‌ها، اين بنا سريع‌تر از بناهاي ديگر مشكل خود را نشان داده است.

مدير كل دفتر بناها و محوطه‌هاي تاريخي اظهار داشت:‌ اكنون لازم است كه مسؤولان استاني با دستگاه‌هاي مربوط مديريت شهري و با اطلاع از سوابق و مكاتبه‌ها به‌دنبال يافتن راه حلي براي لاي‌روبي قنات‌ها باشند.

صابري انجام اين كار را فقط بر دوش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ندانست و ادامه داد: از آنجا كه اين مشكل به شهر سبزوار برمي‌گردد نه فقط مسجد جامع، همه‌ي دستگاه‌ها بايد به‌دنبال راه حلي براي اين مشكل باشند.

به گفته‌ي او، از آنجا كه اين اشكال در چند شهر ديگر نيز خود را نشان داده، مشخص است كه اگر به‌دنبال راهكاري براي برطرف كردن آن نباشيم، در ساخت شهرهاي جديد براساس ويژگي‌هاي شهر كهن و مختصات آن، چنين مشكلاتي به مرور خود را نشان مي‌دهند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اعتباري كه چند سال پيش ازسوي دولت گذشته به مسجد جامع سبزوار اختصاص يافته بود و گويا فقط مقداري از آن براي مسجد هزينه و بقيه به سازمان مشهد بازگردانده شد، اظهار كرد: اين اعتبار براي حفاظت اضطراري مسجد هزينه شد، بخشي از آن، صرف تعمير كاشي‌كاري‌هاي مسجد و بخشي به‌دليل بالا زدن رطوبت از داخل ايوان و شبستان، براي كف‌سازي ايوان مسجد و بقيه‌ي آن كه حدود 60 درصد ديگر اعتبار بود، صرف احداث پشت‌بندي موقت براي مسجد شد تا از رانش و سقوط ايوان جلوگيري كند.

مدير كل دفتر بناها و محوطه‌هاي تاريخي تصريح كرد: همه‌ي اعتبار تخصيص‌يافته در آن سال براي حفاظت اضطراي هزينه شد و چيزي از آن به سازمان و دفاتر ديگر بازگردانده نشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha