• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8606-15528

رييس انجمن شيمي ايران: مخالفان ISI به جاي نقد تلاش محققان به مشكلات پژوهش بپردازند اعطاي گرنت‌هاي پژوهشي درسال‌هاي اخير به ارتقا كيفيت مقالات انجاميد

رييس انجمن شيمي ايران: 
مخالفان ISI به جاي نقد تلاش محققان به مشكلات پژوهش بپردازند
اعطاي گرنت‌هاي پژوهشي درسال‌هاي اخير به ارتقا كيفيت مقالات انجاميد

رييس انجمن شيمي ايران و عضو فرهنگستان علوم كشورهاي جهان سوم با انتقاد از كساني كه اعتبار مقالات ISI را زير سوال مي‌برند به آنها توصيه كرد با همفكري ساير پژوهشگران كشور براي دستيابي به راهكارهاي عملي رفع مشكلات و موانع گسترش پژوهش در كشور، تلاش كنند.

دكتر حبيب فيروز آبادي، دانشمند برگزيده سال 2005 جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: موسسه ISI با معيارهاي مشخصي مقالات علمي را سنجش مي‌كند اما متاسفانه برخي افراد با آن مخالفت كرده و گروهي هم بر نظر آن‌ها صحه مي‌گذارند در حالي كه بايد ديد شرايط قياس وجود دارد يا خير . من اين كار را نوعي كج سليقگي مي‌دانم و به هر حال نمي‌توان اين مساله را انكار كرد كه فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي كه در شرايط كنوني در كشور انجام مي‌شود، بسيار ارزشمند و قابل توجه است.

استاد شيمي دانشگاه شيراز ابراز عقيده كرد: در حوزه‌هاي فلسفي و علوم انساني مجلات بسيار قوي و معتبري در ISI وجود دارد اما ما هنوز نتوانسته‌ايم خود را به سطحي برسانيم كه وارد اين مجلات شويم و بهتر است متوليان امر بيش از آنچه در رسانه‌ها سخن پردازي ‌كنند به مشكلات پژوهش كشور از جمله نبود اعتبارات كافي و مديريت صحيح بر پژوهش رسيدگي كنند.

اين استاد و پژوهشگر شيمي كه از لحاظ شاخص‌هاي موسسه بين‌المللي اطلاعات علمي يكي از فعال‌ترين محققان كشور در تحقيقات و توليد مقالات علمي شيمي است، در ادامه در بيان نمودهايي از ارتقاي سطح كيفي مقالات علمي محققان ايراني در رشته شيمي و صحه جامعه علمي بين‌المللي بر آن به روند رو به تزايد ارجاع به مقالات محققان ايراني در كتاب«شيمي آلي پيشرفته» نوشته دكتر مارچ اشاره كرد كه به عنوان كتاب مرجع اين رشته در دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري در كشورهاي مختلف تدريس مي‌شود.

به عقيده دكتر فيروزآبادي، اين چنين نمونه‌هايي از توجه به توليدات علمي محققان ايراني نشان مي‌دهد به تدريج حركت‌هايي جدي براي ورود به بازار مكاره علم در كشور آغاز شده كه اين امر بسيار مهمي است چرا كه اگر نتوانيم محصولي قابل عرضه به اين بازار ارائه كنيم به معناي پايين بودن سطح علمي فعاليت‌هاي انجام شده در كشور است كه البته روند اميدبخش موجود خلاف آن را به اثبات رسانده است.

دانشمند برتر سال 2005 جهان اسلام در رشته شيمي در ادامه به ايسنا گفت: طي پنج سال اخير كه مسائل مربوط به گرنت‌ها جدي گرفته شد، كيفيت مقالات محققان كشورمان افزايش يافت و بايد اين كار ادامه يابد كه اين امر مطمئنا با بستن درها و ‌عدم تعاملات علمي بين‌المللي، محدود كردن دسترسي به اطلاعات كافي، وضعيت نامطلوب موجود در زمينه سيستم‌هاي ارتباطي و اينترنت و مشكل در امرار معاش پژوهشگران با موانعي رو به رو خواهد بود.

وي ابراز عقيده كرد: اگر همين منتقدان با ديگر پژوهشگران اجتماع كرده و با بررسي مشكلات، راهكارهايي بيانديشند كه امروز را متفاوت از روز قبل بگذرانند، به نتايج خوبي مي رسيم؛ در حالي كه متاسفانه با قلم‌راني به نقد فعاليت‌ها مي‌پردازند و عده‌اي ديگر هم بازار را آشفته ديده و به آن دامن مي‌زنند و در نتيجه برخي هم كه برداشت روشني از علم ندارند، دانشمندان و پژوهشگران را متقلباني عالم‌نما تصور مي‌كنند!

دكتر فيروزآبادي در پايان با اشاره به مشكل كمبود مقالات بين‌المللي در حوزه‌هاي علوم انساني و اجتماعي اظهار كرد: صاحبنظران اين حوزه، مي‌توانند مقالات خوب و بديع خود را به زبان فارسي بنويسند و مترجمان خبره آن را به زبان انگليسي بازگردانند و به اين ترتيب ديگر مشكل زبان به عنوان مانعي در راه‌يابي مقالات محققان ايراني به نشريات علمي بين‌المللي اين حوزه مطرح نخواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha