• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8509-12816
  • خبرنگار : 71132

درنشست نمايندگان3تشكل دانشجويي دانشگاه اميركبير مطرح شد: *فضاي آزاد نبايد منجربه تخريب شود *احمدي‌نژادبه اميركبيرآمدوتابويي كه عده‌اي درست كرده بودند راشكست

درنشست نمايندگان3تشكل دانشجويي دانشگاه اميركبير مطرح شد:
*فضاي آزاد نبايد منجربه تخريب شود
*احمدي‌نژادبه اميركبيرآمدوتابويي كه عده‌اي درست كرده بودند راشكست

نمايندگان بسيج دانشجويي، انجمن اسلامي و كانون انديشه دانشجوي مسلمان دانشگاه اميركبير امروز در نشست خبري به ارائه نظرات خود درباره حاشيه‌هاي روز گذشته سخنراني رييس جهور در اين دانشگاه پرداختند.

به گزاري خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد موسوي فراز، مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير در اين نشست كه با حضور خبرنگاران ايسنا، فارس و كيهان برگزار شد، اظهار داشت: محوريت اصلي حضور رييس جمهور در دانشگاه اميركبير تشكل‌هاي دانشجويي بودند كه با جمع‌آوري طومار خواستار حضور دكتر احمدي نژاد شدند، ضمن اينكه دانشگاه و خود ايشان نيز از اين قضيه استقبال كردند.

اين فعال دانشجويي، مراسم روز گذشته اين دانشگاه را بي‌نظير توصيف كرد و گفت: طي چند سال گذشته حتي در دوره اصلاحات هم هيچ برنامه‌اي به اين شدت آزاد نبود كه همه گروه‌ها بتوانند بدون فيلتر، حاضر شوند. همچنين صحبت‌هايي كه از طرف رييس جمهور بيان شد، مسائل كليدي و مهمي بود كه تا به حال در جمع دانشجويان و حتي جمع‌هاي ديگر مطرح نشده بود.

وي، افزود: برخي شبكه‌هاي خارجي كه احساس مي‌كنند مي‌توانند در امور داخلي ما دخالت كنند خوش‌باورانه مي‌گفتند كه رييس جمهور جرات پيدا نمي‌كند در جمع دانشجويان اميركبير حاضر شود يا حضور كمرنگ و تشريفاتي خواهد داشت.

موسوي، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه گفته مي‌شد دانشجويان دانشگاه‌هاي ديگر روز گذشته در اين مراسم حضور داشتند، گفت: تشكل‌هاي ديگر از ساير دانشگاه‌ها درخواست داشتند كه بتوانند در اين جلسه حاضر شوند. روز برگزاري مراسم هيچ كنترل دقيقي روي ورودي دانشگاه وجود نداشت، اما اين طور هم نبود كه طيفي خاص تنها از دانشگاه‌هاي ديگر آمده باشند. ضمن اينكه دوستاني كه نسبت به اين قضيه اعتراض مي‌كنند خود مي‌دانند كه اعضايي از تحكيم علامه در اين جلسه حضور داشتند و عكس و فيلم‌هاي آنها موجود است. در كل منعي جهت حضور دانشجويان دانشگاه‌هاي ديگر در اين مراسم وجود نداشت.

اين فعال دانشجويي، ادامه داد: متاسفانه بسياري از رسانه‌هاي داخلي بنا به مسائل سياسي خود در انعكاس محتواي اين مراسم بي‌انصافي نشان دادند، در حالي‌كه اكثريت حاضران كساني بودند كه حامي آمدن رييس جمهور به دانشگاه بودند.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير، ابراز عقيده كرد: برخي از اين منتقدان و معترضان هيچ منطق و استدلالي براي كار‌هايشان ندارند. كسي كه بتواند طرف مقابل خود را قانع كند نيازي به دست زدن به اين اقدامات ندارد. ما معتقديم اگر فضاي اين جلسه فضاي منطقي و گفتمان بود جاي اين را داشت كه پس از صحبت‌هاي رئيس جمهور دانشجويان نقد‌هاي خود را بگويند، اما برخي آنقدر خواستند فضاي جلسه را تخريبي نشان دهند كه وقت به اين كار نرسيد، ضمن اينكه بايد تفاوت قائل شد بين نقد و تخريب. ايشان بالاخره رييس جمهور مملكت هستند و حداقل شاني بايد در مورد ايشان رعايت مي‌شد؛ فضاي آزاد نبايد منجر به تخريب شود.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: ما نسبت به اهانت‌ها و تحليل‌هايي كه برخي معترضان داشتند، مطلب خاصي نگفتيم و هر كس كه به خود اجازه مي‌دهد به هر تشكل قانون اهانت كند، بايد جواب خاص خود را دريافت كند. فضاي جلسه با حرف‌هاي ما نيز ملتهب‌تر از گذشته نيز نشد ضمن اينكه رييس جمهور جواب خوبي به آنها دادند.

موسوي فراز، همچنين گفت: بسياري از اينها، فضاسازي مي‌كنند، مثلا سه نفر تريبوني در دانشگاه برگزار مي‌كنند و مي‌گويند ما ممنوع‌الورود شده‌ايم. ما هم معتقديم كه فضاي باز سياسي نبايد بسته شود، اما فضاي تخريب نيز نبايد به وجود بيايد. متاسفانه بنا به مسائلي برخورد خاصي با اينها نمي‌شود و در حالي‌كه نيرو‌هاي امنيتي در كشور‌هاي ديگر برخورد‌هايي با دانشگاه مي‌كنند اما دانشجويان ما در برابر حرفي كه مي‌زنند مصونيت دارند.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير، گفت: اكثريت جلسه از طيف‌هاي مختلفي بودند و دوست داشتند صحبت‌هاي رييس جمهور ادامه پيدا كند. عده‌اي حداقلي هم مي‌خواستند جلسه را تحت الشعاع قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، سجاد برنجي نيز در ادامه اين مراسم با انتقاد از انعكاس نامطلوب اين جلسه از سوي برخي رسانه‌ها، گفت: متاسفانه برخي از رسانه‌ها آنچه را كه در جلسه بود منعكس نكردند و تنها بخشي از آن را نشان دادند. در حالي‌كه جلسه ديروز نشان داد در نظام ظرفيت مناسبي براي تحمل گروه‌ها و طيف‌هاي مختلف وجود دارد و دانشجويان توانستند مقابل شخص اول اجرايي كشور هر چه مي‌خواهند بگويند و اين نقطه افتخاري براي دولت است كه به منتقدان اجازه صحبت مي‌دهد.

وي، ابراز عقيده كرد: در ميان اين طيف مخالف كه اكثريت هم نبودند، اعمال خشونت آميزي مثل فحاشي، توهين و آتش‌زدن عكس رييس جمهور را ديديم كه از شان دانشجو به دور است. شايد عده‌اي بگويند اين واكنشي است به فشار و كنش دولت، اما به نظر مي‌رسد آقايان به قرائتي خاص از آزادي معتقدند.

دبير كانون انديشه دانشجويي مسلمان دانشگاه اميركبير، ادامه داد: كانون انديشه با وجود داشتن بستر گفتماني مشترك با دولت از زمان روي كار آمدن دولت نهم، مشي انتقادي در پيش گرفته و نشريات ما گواه اين مطلب است. ديروز هم دكتر الهام گفتند كه انتقاداتتان را با شميشير آخته بيان كنيد و ما متاسفانه برخي كه عادت دارند خود همه چيز‌ها را صفر و يك ببينند اجازه ندادند ما حرف‌ها و گفته‌يمان را بلاواسطه بعد از ايشان مطرح كنيم.

برنجي، گفت: بايد بين شان نقد و آشوب و اغتشاش تفاوت قائل شد، نقد مبتني بر منطق و اخلاق است، اما آشوب و اغتشاش با هوچي‌گري همراه است. ديروز هم آنچه بود نقد نبود بلكه اغتشاش بود.

اين فعال دانشجويي، همچنين ابراز عقيده كرد: ما چند سال است كه با پديده‌اي به عنوان روشنفكري خشن رو به رو هستيم كه مي‌گويند عاري از خشونت است، اما در عمل خشونت مي‌ورزند و اين پديده چند سال است كه در اميركبير جلوه پيدا كرده است به اين طريق كه عده‌اي به اين نتيجه رسيده‌اند كه گفتمانشان در فضاي آرام و منطقي خريدار ندارد بنابراين براي ادامه زيست خود اصالت را به خشونت مي‌دهند و از نقد دور مي‌شوند يا به اصطلاح خودشان نافرماني مدني مي‌كنند.

برنجي، ادامه داد: برخي دانشجويان ديروز اصل را بر برهم زدن جلسه گذاشته بودند در حالي‌كه با پاسخ‌هاي رييس جمهور به پرسش‌هاي دانشجويان خشونت بايد بلا موضوع مي‌شد. هر چند قابل پيش‌بيني بود كه يك اقليتي بخواهند اين اقدامات را انجام بدهند.

دبير كانون انديشه دانشجويي مسلمان دانشگاه اميركبير، گفت: بهتر است به نكات افضل جلسه توجه كنيم. اين جلسه مورد حمايت اكثر دانشجويان بود. رييس جمهور به سوالات دانشجويان پاسخ گفت و با سعه صدر به اين آشوب برخورد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، حنيف‌حسين ستاريان، دبير انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير نيز در نشست خبري مشترك با نمايندگان بسيج دانشجويي و كانون انديشه دانشجويان مسلمان گفت: در ابتداي مراسم قرار بود تنها تشكل‌هاي دانشجويي صحبت كنند اما بعد بهتر ديديم براي بازتر شدن فضاي نقد، نماينده‌اي از كانون‌هاي فرهنگي نيز سخن بگويد و سعي شد منتقد‌ترين‌ها انتخاب شوند.

ستاريان، مدعي شد: پريشب عده‌اي از دانشجويان دانشگاه‌هاي ديگر كه وارد دانشگاه شده بودند، شب را در دانشگاه ماندند و تعداد ديگري كه قرار بود صبح به آنها ملحق شوند، با كارت ساير دانشجويان وارد دانشگاه شدند. شايد هم زمينه ورود مواد منفجره از طريق اينها فراهم شده باشد. متاسفانه با اينكه تريبون در اختيار منتقدان هم قرار گرفت اما به نظر آنها تنها براي خرابكاري و اخلال به دانشگاه آمده بودند. هر چند رييس جمهور در مقابل هر حرف زشت آنها مثل آتش زدن عكس ايشان موضع پدرانه گرفت.

وي گفت: طبق آماري كه ما داشتيم 170 نفر دانشجوي غير اميركبيري حضور داشتند اما در بين اخلال كنندگان، غير دانشجو هم بود. ما با اين جمع محترمانه صحبت كرديم و تمام تلاشمان را براي آرام كردن فضا انجام داديم در حاليكه مي‌شد نسبت به آنها تندتر برخورد كنيم.

ستاريان، خاطرنشان كرد: عده‌اي از اينها در قالب نشريات دانشجويي و يارگيري سياسي بيرون از دانشگاه بر دانشجويان اثر مي‌گذارند و عمده ‌آنها نزديك به جماعت راديكالي بودند كه به صورت غير قانوني وارد انجمن اسلامي شده بودند.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير، خاطرنشان كرد: ما نقد‌هاي بسياري به رييس جمهور داشتيم كه نتوانستيم همه آنها را بازگو كنيم مثلا نمونه آن سياست انتسابي بودن روساي دانشگاه، بازنشستگي اساتيد، شبهه انقلاب فرهنگي دوم، برخي سياست‌هاي غلط اقتصادي، مسائل صنفي دانشگاه، موضع كشور در مساله هسته‌يي، رابطه با آمريكا و تضمين سلامت انتخابات بود اما وقت به حاشيه اختصاص پيدا كرد و جلسه روال طبيعي خود را طي نكرد.

ستاريان در پايان ابراز عقيده كرد: رييس جمهور به اميركبير آمد و تابويي كه عده‌اي درست كرده بودند و خاتمي هم جرات نكرده بود به اين دانشگاه بيايد شكسته شد و احمدي‌نژاد توانست با قدرت و مديريت صحيح جلسه را تا آخر اداره كند. جو ناسالم را تحت تاثير قرار دهد و آن را خنثي كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha