همايش سراسري "كانسپت در معماري" تمام شد؛ "طراحان معماري نبايد از پيچيدگي طرحها بترسد" "براي يافتن معادل فارسي واژهي كانسپت سواد كافي نداريم"
برپايي همايش سراسري "كانسپت در معماري" با حضور جمعي از استادان، صاحبنظران و دانشجويان معماري سراسر كشور در كتابخانه ملي ايران بهپايان رسيد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين همايش در دومين روز برپايي روز جمعه سوم آذر، با معرفي برگزيدهگان مسابقه سراسر اسكيس با موضوع "ميعادگاه برخورد انديشه" همراه بود كه رتبه اول اين مسابقه، صبا باراني دانشجوي معماري دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان، رتبه دوم اين مسابقه به طرحي مشترك از عليرضا شهلايي و محمدرضا نعيمي دانشجوي كارشناسي معماري دانشگاه پيام نور تهران و رتبه سوم مسابقه اسكيس به هما اسدي دانشجوي معماري دانشگاه آزاد اسلامي – واحد تهران مركزي اختصاص يافت.
در ادامه نيز هر يك از برگزيدهشدگان مسابقه اسكيس به ارايه توضيحاتي در زمينه طرح خود پرداختند.
صبا باراني، نفر اول مسابقه سراسري اسكيس موضوع طرح خود را «ديوار بين دو باغ ايراني» عنوان و تصريح كرد: انتخاب باغ ايراني به اين دليل بود كه باغ ايراني نمونه كاملي از يك پارك شهري است با معيارهاي جهاني كه روزي خلق شده است. در واقع باغ ايراني ميعادگاه و ديوار كه دو باغ ايراني را بههم متصل كرده، برخورد انديشهها است.
به اعتقاد وي، باغ ايراني محلي است كه انسان زميني را به اعلاترين روياها سوق ميدهد، كه اين عملي است كه يك هنرمند در اثرش انجام ميدهد.
او گفت: يكي از مهمترين عوامل در هنر معماري نور است و هدايت شدن به سوي نور وماندگاري نور، يك عامل مهمي است كه در هنر معماري حفظ شده است.
باراني افزود: انديشهي هنرمند در قالب اثرش تجلي پيدا ميكند و نمايشگاه هنر مفهومي، محلي براي انديشيدن بدون هيچ واسطهاي است.
نفرات دوم مسابقه اسكيس در معماري، عليرضا شهلايي و محمدرضا نعيمي طرح خود را «زندگي خالي نيست» عنوان كردند و در توضيح طرح خود با اشاره به اين كه زندگي مجموعه اتفاقات است و اين اتفاقات به هم پيوسته هستند و در يك جهت حركت ميكنند، افزودند: پي بردن به اينكه اين اتفاقات چگونه به هم متصل ميشوند از دو طريق حواس وانديشه است.
به اعتقاد آنها، هنر واقعي آن است كه انسان را به سوي مقصود والا كه همان ذات حق تعالي است، رهنمون ميسازد. هر هنرمند مسير مخصوص در زندگي خود دارد و وقتي اين مسيرها با هم يكي ميشوند ميعادگاه برخورد انديشه را ميسازند و از چندگانگي و كثرت به وحدت ويگانگي ميرسند.
هما اسدي - برگزيدهي سوم نيز عنوان كرد: وقتي انسان بازتاب انديشههاي خود را ميخواهد بيان كند، بايد بداند كه چگونه انديشه خود را به ديگران منتقل كند، مهمترين عامل براي برقراري ارتباط ميان انديشه خود و ديگران، همزباني با مخاطب است. هنرمند بايد براي انتقال انديشه خود به سمت ديگران ميرود.
وي همچنين كانسپت را يك مفهوم انتزاعي دانست كه به ژن انسانها، شخصيت و تفكراتشان برميگردد.
در ادامه همايش، مهندس مهرداد جاويدينژاد و دكتر كاوه بذرافكن به نمايندگي از سوي هيات داوران، به شرح معيارهاي انتخاب طرحهاي برتر پرداختند.
به گزارش ايسنا در دومين روز اين همايش همچنين نشست گفتمان جمعي ميان دكتر حسين شيخزينالدين، مهندس بهروز احمدي، مهندس فرهاد احمدي، دكتر بهروز منصوري، دكتر محمدرضا نصيرسلامي و مهندس حميد ناصرنصير برگزار شد.
شيخزينالدين دربارهي عملي كه به نام معماري انجام شده آنچه دربارهي هنر معماري گفته ميشود، گفت: اين دو معادل هم نيستند، ولي با هم مرتبطند و اين صرفا بدين معنا نيست كه هركس سخنراني خوبي در زمينه معماري است، معمار موفقي نيز هست و يا برعكس.
وي همچنين كانسپت را جزو لغات مبهم موجود در معماري دانست و عنوان كرد: كانسپت، ايده، خلاقيت و فكر مرزهاي در هم رفتهاي دارد و معادل تجربي وعلمي براي آن نيست و اقدامي است كه معمار بهطور ناخودآگاه در يك اثر معماري انجام ميدهد.
او گفت: ايده در فارسي همان مفهوم است و مفهوم نيز اهميت زيادي دارد. چون هر آنچه كه ما از جهان درك ميكنيم و هر تصويري از جهان داريم همان مفهوم است.
شيخزينالدين با تصريح بر اينكه ضروري است واژهاي فارسي معادل كانسپت مطرح شود، اذعان داشت كه ما سواد اين كار را نداريم و متخصصان در اين زمينه بايد اقدام كنند.
فرهاد احمدي نيز گفت: كانسپت هم معناي مفهومي دارد و هم جنبههاي روشي دارد كه ما گاهي اوقات مفهوم كانسپت را با ايده و خلاقيت تداخل ميدهيم.
بهگمان او، ايده و كانسپت دو سوي يك فلش هستند. ايده امري ديدني است، ايدهها واقعيت دارند وازلي و ابدي هستند و در هر صورت ميتوان ادعا كرد كه دو واژه ايده و كانسپت امروزه خيلي متفاوت از آنچيزي است كه در دوران سنت مطرح شده است.
وي اظهار داشت: وقتي در معماري از كانسپت صحبت ميكنيم، مفهومش يك كانسپت شفاف و روش است. اما واقعيت اين است كه در دوره پست مدرن كانسپت واحدي وجود ندارد و ما با كانسپتهايي روبرو ميشويم كه وقتي عيني شد، تبديل به ايده ميشود. امروزه معماري بهجاي اينكه گوينده باشد، شنونده است و بدين ترتيب كانسپت كمكم محو ميشود و بحث ضد كانسپت مطرح ميشود.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين همايش سراسري و دانشجويي، دكتر بهروز منصوري گفت: تقابل بين جوهر و ماده، فرم و محتوا كه در زمان دكارت شروع شد، روش خلق اثر هنري از اين تقابل بود كه اگر اين تقابل را قايل نشويم، اصلا چيزي بهعنوان زيباييشناسي مطرح نميشود و همه چيز الگويي ميشود و خوب و بدي يك اثر در چارچوب الگو قرار ميگيرد. بر اين اساس آنچه كه بهعنوان اينكه روابط طبيعي پديدههاي عالم را در قالب يك مفاهيم رياضي تجزيه و تحليل كنيم، در فلسفه اصطلاحا به آن ساختارگرايي گفته ميشود به اين نتيجه ميرسيم كه كلمه كانسپت در دورههاي مختلف تحت تاثير فلسفههاي آن عصر رويكرد مختلفي داشته است.
وي درباره تفاوت بين دنياي مدرن و پست مدرن يادآوري كرد: حوادث را اگر عقلاني تبيين كنيم، جاي حرفي نميماند؛ به تعداد چشمها، سناريو وجود دارد و امروزه ما دچار تكثر هستيم؛ در اين صورت كليت مفهوم كانسپت دچار تكثر است. اگر در اين زمينه متعادل بحث كنيم، چنين نيست كه يك حقيقت و يك سناريو وجود داشته باشد، بلكه ما با چند دسته مفهوم ميتوانيم كار كنيم.
دكتر محمدرضا نصيرسلامي در اين نشست با اشاره به اينكه ايده، ريشه يوناني دارد و مطلقا براي فلسفه يونان بوده ولي كلمه كانسپت ريشه لاتين دارد و فرق بين ايده و كانسپت دراين است كه اين دو بهطور كلي از هم مجزا هستند، اما در يكجا با هم تلاقي و پيوند دارد. كانسپت ابعادي دارد كه از كودكي در حال شكلگيري است و تبديل به پتانسيلي در ذهن آدمي ميشود و وقتي اين پتانسيل در ذهن نشست بايد آن را به ايده تبديل كنيم. يك معمار بايد از مجموعه برداشتها و پتانسيلهاي فكري و ذهني خود استفاده كند و آن را به ايده تبديل كند و در نهايت ايده را بتواند به محصول و واقعيت تبديل شود.
او چنين اظهار كرد: هر آنچه كه در مغز انسان وجود دارد، كانسپت است؛ كانسپت خارج از ذهن ما وجود ندارد. كانسپت چند بعدي است كه در وجود انسان شكل ميگيرد و تبديل به ايده و در نهايتا به محصول مبدل ميشود.
دكتر بهروز احمدي در ادامه كانسپت را در دو بخش بررسي كرد؛ نخست آنچه كه به ايده اصلي معماري مربوط ميشود و ديگري به فرم مربوط است.
حميد ناصرنصير نيز دربارهي مفهوم كانسپت گفت: اينكه اساسا در حقيقت تجربيات قابل انتقال نيستند، به همين دليل زبان كه واسطه ارتباطي بين ماست توانايي ندارد، منظور ما را در يك مفهوم و ايده بيان ميكند؛ بنابراين ممكن است براي بسياري از واژها معادل عيني براي آن در زبان وجود نداشته باشد.
وي افزود: معناي لغوي كانسپت در لغتنامه به ترتيب: تصور كلي، فكر، عقيده، مفهوم، ادراك، نظريه و انديشه، مطرح شده است.
بهگمان ناصرنصير كانسپت مفهوميترين ومعناييترين واژهاي است كه با آن سر و كار داريم. يك ايده جامع و مانع است با حداقل توضيحات، حداكثر تاثيرات را در پروژه ميگذارد.
در پايان اين نشست، فيلم 15 دقيقهاي از مهندس فرهاد احمدي بهنمايش گذاشته شد كه شامل تصاوير و اسلايدهاي بناهاي تاريخي، بناهاي مدرن امروزي در ايران و جهان بود.
دكتر بهروز منصوري، برداشت خود را از اين فيلم چنان بيان كرد كه اين موضوعات اجتماعي، فرهنگي، علمي و تاريخي بستري را بهوجود ميآورد كه هر كدام از ما كه بخواهيم طراحي كنيم، در نحوه شكلگيري كانسپت در ذهن ما تاثير خواهد گذاشت.
دكتر نصيرسلامي نيز تصريح كرد كه در تمامي آثاري كه در فيلم نمايش داده شد، ايده پشت سر آنهاست كه حامل كانسپت است و مهندس ناصرنصير در اين زمينه گفت: معمار يك روايتگر است و بايد دريافت خود را از برنامه و دنياي طرح عبور دهد و يك معمار بهصورت منشور عمل ميكند.
او تاكيد كرد: معمار لازم است ابتدا دنياي پروژه را لمس كند و معمار در معرض پروژه قرار گيرد؛ اينجاست كه كانسپت ميتواند متولد شود.
بنا بر اين گزارش، در ادامه اين همايش نشست پرسش و پاسخي دانشجويان با دكتر سيمون آيوازيان، فرهاد احمدي، دكتر داراب ديبا، دكتر حسين شيخزينالدين و مهرداد جاويدينژاد برگزار شد.
در ادامه همايش نيز، جورج كاتودرتيس، مدرس دانشگاه معماري لندن كه طبق اعلام در حال حاضر مشغول به انجام يك طرحي در دوبي است، درباره روشهاي جديدي براي طراحي شهري، سخنراني كرد.
به گفته وي در اوايل قرن 21 رويكردهاي جديد براي طراحي شهر است كه هم روندي سنتي و هم روندي مدرن را دربر ميگيرد، كه اين رويكرد، شهرسازي سمپاتيك است.
او اضافه كرد، شهرهاي جديد قرن 21 قابليت ارتباط با گذشته را ندارند. يك شهر از يك سري علامتهاي شهري، فضاها و كاربردهايي تشكيل شده و حتا طرحها و ايدههاي جديد هم اين قابليت را ندارند. يعني نميتوانند با گذشته ارتباط برقرار كنند.
وي با نشان دادن طرحهايي از پروژه خود در دوبي به پيچيدگي فرم كه مربوط به لايههاي مختلف مربوط است، اشاره كرد و توضيح داد: طراحان نبايد از پيچيدگي طرحها ترسي داشته باشند كه آن طرح را انجام ندهند. در قرن 21 ارتباطات ديجيتال و غيرفيزيكي هستند و ارتباطشان با فيزيك و زمين كمتر است. شهر جديد لايههاي مختلف و پيچيدگيهاي بيشتري دارد.
در مراسم اختتاميه «همايش سراسري كانسپت در معماري» هيات علمي همايش، دكتر سيمون آيوازيان، دكتر داراب ديبا، مهندس فرهاد احمدي، دكتر محمدرضا نصيرسلامي، مهندس مهرداد جاويدينژاد با اعطاي هدايايي تقدير شد.
سخنان مهندس شهروز مهدوي، مدير دانشكده هنر دانشگاه آزاد اسلامي دوبي، آخرين بخش اين همايش بود.
وي در اين سخنراني كوتاه، گردهمايي دنشجويان و استادان معماري سراسر كشور را باعث افتخار و خوشحالي دانست و گفت: كاري كه ما در آن سوي دنيا ميتوانيم انجام دهيم اين است كه رابطه بين خودمان و شما برقرار كنيم و به دنيا ثابت كنيم كه ايرانيان در را به روي خود نبستهاند وهر كس ميتواند نظريهاش را مطرح كند.
او در جايگاه مدير دانشكده هنر دانشگاه آزاد اسلامي دوبي كه سه سال از زمان گشايش آن ميگذرد، از دانشجويان ايراني دعوت كرد كه براي مدت كوتاهي هم كه شده، به اين كشور سفر كنند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات