امير اشرف آريانپور : مركز موسيقي وزارت ارشاد، به اصل موسيقي نپرداخته است
دكتر امير اشرف آريانپور معتقد است : مركز موسيقي وزارت ارشاد ، هر چند نسبت به گذشته، فعالتر شده و به موسيقي بومي بها ميدهد ، اما كارهايي را نيز درست انجام نداده است.
مدير گروه پژوهش هنر دانشكدهي هنر و معماري دانشگاه آزاد - با بيان مطلب فوق به خبرنگار هنري ايسنا گفت: شايد يكي از مشكلات مركز موسيقي، اين باشد كه هنرمندان و موسيقيدانان بزرگي از قبيل شجريان و عليزاده كشور را ترك كردهاند، در ابتداي انقلاب نيز، تعدادي ديگر از كشور خارج شدند، طوري كه اركستر سمفونيك هم با مشكل مواجه شد.
دكتر آريانپور با تاكيد بر اين كه برخيها به اشتباه تنها به يك نوع موسيقي بها ميدهند، خاطر نشان كرد : بارها گفتهام ما در كنار موسيقي بومي به موسيقي كلاسيك و موسيقي جوانان نيز نياز داريم تا علاقهمندان هر حوزه از برنامههاي آن استفاده كنند ، لذا فقط به يك نوع موسيقي ارج گذاشتن، ايدهي غلطي است.
وي ادامه داد : در كشوري مثل ايران، بايستي همهي هنرها موجود باشد تا مردم با ذوق و علاقهي قلبي خود به سمت آنها گام بردارند.
اين پژوهشگر موسيقي گفت: عليرغم فعال شدن مركز موسيقي نسبت به گذشته،متاسفانه در كشور اصل موسيقي زير سوال است و اميدواريم مقامات نسبت به اين مساله توجه زيادي داشته باشند.
عضو هيات علمي گروه موسيقي دانشگاه سوره در پاسخ به سوالي مبني بر دلايل ترك شجريان و عليزاده از ايران گفت: اوايل انقلاب اسلامي در كشور نبودم و واقعا نميدانم قضيه از چه قرار است اما به هر حال چون در آن دوره موسيقي تدريس و به نحو مطلوب اجرا نميشد، طبيعي است كه معلمان با ذوقي كه به تدريس علاقه دارند، كشور را ترك كنند.
او در عين حال يادآور شد كه اين اشتباه به مرور در حال اتمام بوده و امروزه اساتيد خوبي در حوزه موسيقي ظهور و بروز يافتهاند.
دكتر آريانپور وضعيت پژوهش در حوزه موسيقي نواحي را راضي كننده ندانست و با توجه به تكثر انواع هنرها در ايران، دستيابي به يك نقطه مطلوب در پژوهشهاي هنري من جمله موسيقي نواحي را منوط به پژوهشهاي جامعتر دانست.
وي در ادامه به خبرنگار هنري ايسنا گفت : هنرمنداني همچون شادروان دكتر منصوري كه پژوهشهايي را در حوزه موسيقي نواحي تربت جام و بوشهر انجام داده از دنيا رفتهاند در حاليكه جانشيني براي اين قبيل پژوهشگران وجود ندارد و برخي فعاليتهاي كنوني در مقابل پژوهشهاي او ناچيز است.
مدير گروه پژوهش هنر دانشكده هنر و معماري بااشاره به اين كه بيشتر هنرمندان ما امروزه به موسيقي غربي ميپردازند، ابراز عقيده كرد: اين آهنگها بسيار هم خوب ساخته ميشدند، اما بيشتر رنگ غربي دارند.
وي افزود: 150 سال پيش، روسها ملوديهاي نواحي مختلف كشور خود را جمع آوري و آن را بر روي كنسرتهاي خود گذاشتند، من بارها در سخنرانيهاي خود گفتهام كه آهنگسازان ما نيز بايد همين كار را بكنند مثلا مرحوم پرويز محمود، سالها پيش سمفوني “مهرگان“ و “نوروز“ را ساخت و از اين طريق جشنهاي مزبور را وارد آهنگهاي ايراني كرد. اين در حالي است كه غالب آهنگسازان خوب ما به اين مساله توجهي ندارند، لذا موسيقي بومي ما در حال از بين رفتن است چرا كه تاب مقاومت در برابر موسيقي شهري را ندارد.
دكتر آريانپور ابراز داشت: اين امر مختص موسيقي بومي نيست و بيشتر هنرهاي بومي از قبيل قاليچه بومي، ترمه دوزي، گليم بافي و ... هم در حال از بين رفتن هستند.
عضو هيات علمي گروه موسيقي دانشگاه سوره كه پژوهشهايي را درباره موسيقي نواحي گيلان انجام داده است پيرامون “تم“ و “ملودي“ اين موسيقي گفت: موسيقي گيلان از غنيترين موسيقي بومي كشور بوده و دليل آن شايد به آب و هواي خوب بازگردد چون هر جا كه گل و بلبل و گياه باشد، شعر و موسيقي نيز دنبالش هست، چيزي كه در ساير نواحي كشور مثل سيستان و بلوچستان ديده نميشود.
وي افزود : بايستي فرياد بلند كردها را به دليل مشكلات جغرافيايي و زندگي در كوه به گزينه بالا اضافه نمود.
دكتر آريانپور ادامه داد: به همين دليل، تنوع موسيقي در گيلان به گونهاي است كه در هر “گوشه“ چندين موسيقي ديده ميشود، مرحوم صبا نيز سالها پيش آهنگهايي را از اين خطه جمع آوري و وارد موسيقي سنتي و گوشههاي ما كرد.
او چاپ كتابي دربارهي آهنگهاي نواحي گيلان را پس از راه اندازي بخش صداخانه در اداره هنرهاي زيبا، نشانهاي ديگر از تنوع موسيقي نواحي گيلان دانست.
وي گفت: تا قبل از انقلاب اسلامي توجه زيادي به موسيقي بومي صورت نميگرفت اما با پيروزي انقلاب توجه زيادي به اين مقوله انجام شد، البته قبل از انقلاب يك خارجي به نام “دوران“ به همراه يك تيم از هنرمندان ايران پس از جستجو در برخي نقاط ايران، آهنگهاي اين نواحي را جمع آوري كرد ولي قبل از اين تاريخ كسي به هنر بومي ايران توجهي نداشت.
مدير گروه پژوهش دانشكده هنر و معماري در پايان تصريح كرد: اين بيتوجهي طوري بود كه مثلا من كه به عنوان معلم موسيقي، تدريس ميكردم با “دوتار” آشنا نبودم، در حالي كه همين دو تار امروزه به يكي از مهمترين سازهاي ايراني درآمده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات