/همايش خوشنويسي جهان اسلام/ مهندس ميرحسين موسوي: هيچ جانشيني براي خط، بعنوان وسيلهاي براي وحدت اسلامي، وجود ندارد

همايش بينالمللي خوشنويسي جهان اسلام، عصر ديروز با حضور رئيس فرهنگستان هنر، رئيس همايش، رياست كاخ گلستان و جمع زيادي از مردم هنر دوست در محوطه در كاخ گلستان گشايش يافت.
به گزارش ايسنا، مهندس ميرحسين موسوي در مراسم افتتاحيه اين برنامه با اشاره به اينكه مجموعه آثار به نمايش درآمده در اين همايش حاصل كار دو قرن اخير هنرمندان ماست اظهار داشت: اين نمايشگاه داراي ابعاد مختلفي است كه يكي از آنها ابعاد زيباشناسانهي اين نمايشگاه است كه به آن نخواهم پرداخت؛ اما مهمتر از آن تعامل بين كشورهاست.
وي بر ايجاد يك گفتوگو در ميان تمدن اسلامي بين فرهيختهگان و روشنفكران و هنرمندان تاكيد كرد و اظهار داشت: تا به حال از اين مسئله غفلت شده و از اين جهت متضرر شدهايم. در طول دوران تمدن اسلامي، عليرغم پهناوري سرزمينهاي آن و عليرغم گوناگوني ملتها و با وجود كمبود وسائل ارتباطي، گفتوگوي دائم و خلاقي بين فرهيختهگان روشنفكران، نويسندهگان، عالمان و هنرمندان جهان اسلام داشتهايم و فقط در زمينه كتاب و كتابت نبوده و حتي در زمينه معماري و نقاشي نيز وجود داشته است. موزهاي در ازبكستان به اسم كمالالدين بهزاد وج.د دارد كه نشان دهندهي گفتوگو و تعامل دائم بين ملتهاي منطقه است.
وي به تعاملات بين ايران با آسياي مركزي و ايران با هند و با كشورهاي اسلامي و عربي اشاره كرد و گفت: به نظر ميرسد يك ضرورت است كه يك گفتوگوي بين تمدني، بين هنرمندان و به اصطلاح فرهيختهگان ملتهاي اسلامي ايجاد شود.
مهندس موسوي ضمن بيان اين مطلب كه تعامل بين ايران با كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي به معناي عدم تعامل و جدا شدن از ساير كشورهاي دنيا نيست افزود: اين وسيلهاي است براي جلوگيري از خود بيگانهگي هنرمندان جهان اسلام.
وي به بخشهاي متعدد نمايشگاه اشاره كرد و بخش گرايشهاي نوين نمايشگاه را ازجمله ابتكارات آن دانست و گفت: اين مسئل بر اهميت نمايشگاه ميافزايد.
رئيس فرهنگستان هنر بر جايگاه بخش سنتي تاكيد كرد و گفت: مسلما هيچ بدل و جانشيني براي خط به عنوان وسيلهاي براي وحدت اسلامي وجود ندارد. خوشنويسان با زنده نگهداشتن خط و با ملاك قرار دادن خط براي ارزشهاي زيباشناسانه و ارتقاء به ميراث عظيم فرهنگي و تمدن جهان اسلام، توانستهاند اين ويژهگي را داشته باشند كه همچنان خط در تمام جهان اسلامي مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: به طور كلي خط در هر جايي از قواعدي محكم پيروي ميكند و از يك ساختار محكم برخوردار است؛ كه عملا ميتواند اين ساختار محكم و پر دوام و ادامه يابنده در طور زمانهاي مختلف، حاصل ارزشها و ميراث گرانبهايي باشد كه اين چنين در تاريخ خوشنويسي كشور ما بوده است.
وي دربارهي دليل پرداخت به هنر خوشنويسي نو گفت: در كنار هنر خوشنويسي سنتي، به دليل وجود وسايل ارتباط جمعي، روزنامهها و اينترنت، توليد انبوهي از خطهاي نو را داريم؛ هنرمندان سعي ميكنند در اين زمينه، خط را متناسب با تكنولوژيهايي كه خط در آن به كار گرفته ميشود، قرار دهند.
وي اين خطر را محدود به تعدادي قليل ندانست و عنوان كرد: مصرف كننده اين خط علاوه بر خيل عظيم مسلمانان، كشورهاي ديگرند و در واقع اين خط متعلق به جهانيان است؛ در واقع پرداختن به اين مسئله، بسيار مهم است؛ آن هم به دليل ارزشهاي زيباشناسانه و گستردهگي ويژهاي كه اين خط ميتواند داشته باشد.
همچنين دو گرايش سنتي و نو را در كنار هم قرار دادن، تعاملي را ايجاد ميكند كه ميتواند، به اعتقاد من، پراهميت باشد.
وي افزود: هنر نو در تجلي خود در گرايشهاي نوين ويژهگي خاصي دارد و آن اين است كه هنرمندان اين رشته مجبور به رعايت قوانين خط هستند و به هيچ وجه نميتوانند كار آزاد انجام دهند؛ اين اميدي به وجود ميآورد تا هنرمندان دائم به نيازهاي عظيم فرهنگي در جهان اسلام و ايران نگاه كنند. به همين دليل، سالمترين گرايشها را بيشتر در هنر مدرن و در هنرمنداني ميبينيم كه به عنصر خط توجه داشتند. ما تعدادي از بهترين هنرمندان نوگراي خود را در شاخههايي داشتيم كه توجهي به خط داشتند و البته اين حرف به معناي اين نيست كه هنرمندان خوب در زمينههاي ديگر نداريم.
وي در پايان از كليه مسئولين برگزاري همايش و از تمامي هنرمندان و شركتكنندگان در اين همايش تشكر كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات