فرمانده لشكر 27 محمد رسولالله (ص) در گفتوگو با ايسنا: متاسفانه بسيج را به سوي دولتي شدن سوق دادهايم

نگاه عميقي در نگرش و ايدهي حضرت امام (ره) نسبت به بسيج و ارتش بيست ميليوني نداشتهايم. لذا با قرار دادن آن در سطح يك نهاد يا سازمان يا وزارت، در حق بسيج ظلم كردهايم.
سردار سرتيپ پاسدار حسين همداني، فرمانده لشكر 27 محمد رسولالله در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب در مورد دفاع همهجانبه از نظر حضرت امام (ره) كه در پيام سال 67 ايشان تصريح شده، گفت: فرمايشات گوهربار بنيانگذار نظام، امام راحل، برگرفته از مكتب اسلام است. حضرت امام (ره) فرمايشاتي دربارهي مبارزه و دفاع دارند كه برگرفته از انديشهي دفاعي مكتب اسلامي است؛ در صدر اسلام، در جنگهاي متعددي كه پيامبر بزرگوار اسلام دارند و در گنجينهي تاريخ اسلاميمان هم داريم. با توجه به ماهيت حكومتهاي واقعي اسلامي كه متكي بر مردم و برگرفته از آرا و راي مردم است و با توجه به اعقتادات مردم مسلمان و اينكه فرهنگ اسلامي، فرهنگ تكليف است، فرهنگ براي خدا كار كردن است و از جمله نكاتي كه در فرهنگ اسلامي، دربارهي جهاد و دفاع نهفته است، بايد رزممان، دفاع و جهاد و مبارزهمان براي خدا باشد؛ بنابراين در انديشهي دفاعي بعد از ائمهي معصومين (ع)، كه بيشتر تاكيد بر دفاع داريم و كمتر به جهاد ميپردازيم، به اين خاطر است كه در دفاع همه چيز نهفته است؛ يعني دفاع به معنايي است كه بهخصوص در اين زمان شاهد هستيم. بعد از جنگ جهاني اول و دوم، سازمانهاي بينالمللي به اين نيت و هدف كه از بيعدالتيها، تجاوزها و ستمها جلوگيري كند، تشكيل شدهاند؛ اما امروز ديده ميشود كه ابزاري در دست قدرتهاي بزرگ و چپاولگر شده است. بنابراين وقتي ميگوييم انديشهي دفاعي همان چيزي كه حضرت امام (ره) فرمودند و آن را كاربردي كرده و از آن به عنوان دفاع همهجانبه ياد كردند، يعني اگر ما در اين زمان هم با دشمنان داخلي و هم دشمنان خارجي و آن هم با يك اتحاد شومي مانند جنگ هشت ساله روبهرو شديم، از همهي كيان اسلام و ارزشها و سرزمين اسلاميمان دفاع كنيم. ميبينيم وقتي كه حضرت امام (ره) ساز و كار و سازمان رزم را ترسيم ميكند، از ارتش بيست ميليوني نام ميبرد و در يك مقطع ديگر، براي امت اسلامي نسخه ارايه ميدهد و ميفرمايد، امت اسلامي با اين جمعيت، بايد يك ارتش صد ميليوني داشته باشد. طبيعي است كه امروز ما به اين نظريه در حد يك نظريه نگاه نميكنيم. شايد تا قبل از جنگ هشت ساله در مقطعي كه توطئههاي متعددي عليه انقلاب رخ داد و حضرت امام (ره) دستور تشكيل ارتش بيست ميليوني را دادند، شايد اين فرمان در حد يك نظريه بود و هنوز كاربردي و عملي نشده بود؛ ولي ديديم كه در جنگ هشت ساله، عليرغم اينكه يك ارتش كلاسيك داشتيم، سپاه پاسداران هم داشتيم؛ اما نقش اساسي و نوك پيكان و دفاع همهجانبه را همين ساختار و سازماني كه حضرت امام (ره) ارايه كرده بودند بر عهده داشت. بنابراين دفاع همهجانبهي حضرت امام (ره) كه امروز به خصوص در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جاري و ساري شده است، كار بسيار بزرگ و سختي است؛ ولي بحمدالله، بعد از پذيرش قطعنامه و جنگ هشت ساله، ما توانستيم ساز و كار آن را روشن كنيم كه در غالب گردانهاي عاشورا و الزهرا سازماندهي شده است. اين اقدام كوچكي نبوده است. وقتي به سازمان ارتشهاي كشورهاي همسايه و حتي كشورهاي فرامنطقه نگاه كنيم، تشكيل هزار و چندصد گردان علاوه بر سازمانهاي ارتش و سپاه كار كمي نيست؛ اگر بخواهيم مقايسهايي بر روي توان رزمي انجام شود، بخش اصلي آن، يعني روحيه و انگيزهي هر يك از گردانهاي عاشورا و الزهرا، بر گردانهاي كلاسيك و سازمانهاي نظامي آن چيره است. بنابراين امروزه توانستهايم بيش از هزار گردان عاشورا و الزهرا را در راستاي دفاع همهجانبهي حضرت امام (ره) تشكيل دهيم. بيش از سيهزار پايگاه مقاومت بسيج را در سپاه پاسداران در سراسر كشور و محله به محله راهاندازي و سازماندهي كردهايم. اين سيهزار پايگاه، هر كدام قادر هستند از محله كوي و برزن خودشان دفاع نمايند. اگر امروز دشمنان ما در حملهي نظامي خودشان به ايران در شك و ترديد قرار دارند، به اين دليل است كه ميدانند دفاع همهجانبه در سراسر سرزمين اسلامي ايران عملياتي شده و آمادگي لازم جهت مقابله با هر نوع تهاجمي را دارا هستند. نمونهي آن را در طي يكي دو سال گذشته در شرق كشور و در مقابله با اشرار و قاچاقچيان مشاهده كرديم. وقتي كه پايگاهها بسيج منطقه يعني مردم كشاورز و زحمتكش منطقه مسلح و سازماندهي شدند، امنيت منطقه برقرار شد. اين نمونهاي از دفاع همهجانبه است.
امروز ارتشهاي دنيا بيشترين هزينهها را به دوش دولت و مردمشان دارند؛ اما كمترين هزينه را ارتش بيست ميليوني و پايگاههاي بسيج براي نظام ما دارد. كمترين هزينه را گردانهاي عاشورا و الزهراي ما دارند. هزينههاي آنها اصلا قابل قياس با ارتشهاي كلاسيك نيست. از منظر ديگر، هزينههاي تكنولوژيك تسليحاتي است كه سرسامآور است و ديده ميشود، بعضا كشورهاي همسايه كه كشورهاي ضعيف و فقيري هستند، بودجهاي كلان را صرف مسايل نظامي خود ميكنند؛ ولي در انديشهي دفاعي حضرت امام (ره) كه فرمول دفاع همهجانبه ارايه شد، براي همهي دورانها، هرچه هم شرارتها و تهديدات دشمنان بيشتر شود، نسخهي كارساز و امني است.
از فرمايشات حضرت امام (ره) اينگونه استنباط ميشود كه تشكيل ارتش بيست ميليوني و بسيج و سپاه فقط براي مقابله با تهاجم نظامي نيست. زماني كه قرار شد نهادهاي كه حضرت امام (ره) دستور تشكيل آنها را داده بودند قانونمند شوند و بحث قانونمند شدن سپاه شد، بعضيها نظرشان اين بود كه سپاه و بسيج را محدود به مرزهاي جغرافيايي نمايند و از بعد ديگر، آنها را محدود به قالبهاي نظامي كنند؛ ولي وقتي به فرمان تشكيل سپاه و بسيج مراجعه نماييم، اصلا تهديدات نظامي وجود نداشت و حضرت امام (ره) وارد عرصهها فرهنگي شد؛ يعني زماني كه گروهكها وارد مبارزات اعتقادي و بنيادي و اصولي شده بودند، حضرت امام (ره) فرمان تشكيل سپاه و بسيج را دادند. بنابراين ما به ياد ميآوريم كه 90 درصد واحدهاي سپاه و بسيج كه در مناطق كوچك آن وقت تشكيل شده بود، داراي نشريه بودند؛ شعاري در سپاه وجود دارد كه نود درصد سپاه، فرهنگي و سياسي است و ده درصد آن نظامي است. حضرت امام (ره) در يك فرمان ديگر فرمودند، سپاه بايد صد در صد نظامي و صد در صد فرهنگي و سياسي باشد و حتي وقتي احساس شد بعد سياسي سپاه در حال تضعيف شدن است، حضرت امام (ره) نامگذاري يك روز را به عنوان عقيدتي سياسي تاكيد كردند. در قانون هم چنين آمده است و در مذاكرات مجلس آن وقت هم آمده است. چقدر دفاع شد تا اين نظريه كه بگوييم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران تصويب نشود و لذا، در قانون، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آمده است. لذا در سپاه هم يك واحدي به نام معاونت نهضتها تشكيل ميشود كه از نهضتها حمايت ميكند. شعار حضرت امام (ره) بسيج مستضعفين جهان بود و نيت ايشان، اين بود كه از همهي نهضتهاي جهان حمايت كنيم؛ اين اعتقاد حضرت امام (ره) عملي شد. حتي از نهضتهاي غيراسلامي كه مورد ستم و ظلم و جور واقع شده بودند، حمايت شد. تمام فرامين امام (ره) برگرفته از مكتب اسلام بود و اسلام، خودش را در سرزمين و مرزي جغرافيايي محدود نكرده است و خيلي به خط كشيها و مرزبنديها اعتقاد ندارد. هركس در اين كرهي زمين زندگي ميكند، بندهي خداست و اين طبق حديث حضرت رسول (ص) بود كه فرمود هركس صداي مظلومي را بشنود، بايد او را ياري رساند، وگرنه مسلمان نخواهد بود.
اگر امروز بخواهيم كارنامهي بسيج و ارتش بيست ميليوني را با توجه به تمام فرامين حضرت امام (ره) در رابطه با بسيج مورد بررسي قرار دهيم، بايد بگوييم كه كارنامهي موفقي نداريم. عوامل اين عدم موفقيت نگاهي است كه ما به ارتش بيست ميليوني و بسيج داشتهايم. متاسفانه بزرگترين ظلمي كه به بسيج شده، اين بود كه بسيج به سمت دولتي شدن سوق داده شد. آنچه كه امروز همهي كارشناساني كه ديدگاهها و نظرات حضرت امام (ره) را مورد بحث قرار داده و جمعبندي ميكنند و با توجه به اين همه تلاش و هم و غم حضرت امام (ره) و رهبر فرزانهي انقلاب، در نظر دارند، اين است كه فقرزدايي انجام شود؛ طبيعي است كه هزينههاي سنگين نظامي را نبايد بر دوش دولت قرار دهيم. اين ارتش، ارتش مردمي است. اگر به صدر اسلام نگاه كنيم، ميبينيم كه مردم بودند؛ حتي سلاح جنگي و وسيلهي سواري و نقل و انتقالي را خودشان تهيه ميكردند. هزينهها را خودشان پرداخت ميكردند و باري بر دوش دولت نبود. بزرگترين ظلمي كه به بسيج كرديم، اين بود كه بسيج را وارد عرصهي دولت كرديم و طبيعي است كه بودجهها و منابع مالي دولت اجازه نميدهد كه ارتش بيست ميليوني تحقق يابد. نگاهمان به بسيج، نگاه اشتباهي است. بسيج تا زماني كه در دل مردم قرار نگيرد و از تودهي مردم بيرون نيايد، قطعا تحقق پيدا نخواهد كرد. هرچند در يكي دو سال اخير، نگاهها به بسيج تغيير پيدا كرده، اما از جهتي ديگر، عدهاي با عمد و غرض نميخواهند ارتش بيست ميليوني محقق شود و بعضي هم از سر دلسوزي و از نگاه كمك به بسيج، اشتباها به بسيج ضربه ميزنند.
بسيج بايد مثل نهاد روحانيت مساجد از درون مردم بيرون بيايد تا بتواند كارساز و موفق باشد. ضمن اينكه در نظام، ارتش، سپاه و نيروي انتظامي داريم. بسيج در رابطه با تز حضرت امام (ره) دربارهي دفاع همهجانبه ميتواند كارساز باشد.
وي در مورد حركت بسيج به سمت دولتي شدن، چند عامل را دخيل دانست و گفت: وقتي حضرت امام (ره) فرمان تشكيل ارتش بيست ميليوني را صادر فرمودند، دو بسيج در كشور شكل گرفت و حتي در مقابل هم ايستادند و نهايتا هم با تدبير خود حضرت امام (ره) سر و سامان پيدا كردند. بنابراين دولتمردان ما، شايد به تدبير و انديشهي حضرت امام (ره) در مورد ارتش بيست ميليوني، عميق نشدند و آمدند بسيج را وارد صحنهاي كردند كه تابع تشكيلات دولتي شود. بيشتر اين وقايع هم در مجلس شوراي اسلامي اتفاق افتاد. قوانيني را تصويب كردند كه باعث شد بسج را آرام آرام به سوي دولتي شدن سوق داد؛ چارچوب براي آن قرار دادند، در حالي كه بسيج يك نيروي احتياطي است كه در دست نظام قرار دارد؛ براي يك ماموريت خاص و كوچك پيشبيني نشده است. در قانون براي مقابله با تهاجمات خارجي، ارتش پيشبيني شده و براي ماموريتهاي داخلي، سپاه و براي ايجاد امنيت، نيروي انتظامي پيشبيني شده است. پس هدف از تشكيل بسيج چه بوده است؟ بايد گفت بسيج براي مواقعي است كه نظام در خطر باشد. از كدام ناحيه؟ از هر ناحيه. يك وقت تهديد نظامي است، يك وقت تهديد فرهنگي اجتماعي و حتي اقتصادي است. حضرت امام (ره) ميفرمايد تفكر بسيجي در همهي اقشار جامعه بايد راه پيدا كند و حاكم شود. در جاي ديگر ميفرمايد حتي رييس جمهور و وزير ما هم بايد تفكر بسيجي داشته باشد. ميتوان به بسيج به عنوان يك سازمان نگاه كرد، ولي حضرت امام (ره)، يك نگاه بالاتري دارد و بحث تفكر بسيجي را مطرح ميكنند. در اين صورت همهي جامعه بسيجي فكر ميكنند. اگر بسيج را در حد يك نهاد، سازمان و وزارت دولتي قرار داديم كه دادهايم، بزرگترين ظلم را به بسيج كردهايم. بنابراين ميتوانيم تفكر بسيجي را همهگير كنيم؛ به آن دولتي نگاه نكنيم و زير چتر دولت نيايد، بلكه سايهاي آن روي همه اركان نظام باشد. بنابراين ميبينيم كه خود حضرت امام (ره) به عضويت بسيج در ميآيند. البته يك مقدار هم به خود بسيجيان برميگردد كه در تفكر و نگرش حضرت امام (ره) عميق نشدند. تفكر بسيجي را خوب نشناختهايم و لذا اجازه نميدهيم بسيج به تمام جامعه راه پيدا كند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات