دكتر جميله كديور در همايش روز جهاني زن: زماني كه اروپا در بربريت كامل به سر ميبرد، زنان و دختران مسلمان ايراني قادر به تحصيل بودند
همايش روز جهاني زن به همت جهاد دانشگاهي استان فارس با حضور دكتر جميله كديور و الهه كولايي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين همايش دكتر جميله كديور كه با عنوان زنان و مشاركت سياسي به سخنراني پرداخت با اشاره به نسبتهاي ميان حضور زنان و مردان در موقعيتهاي مختلف اجتماعي و سياسي زنان گفت: گاهي اوقات مقايسههايي ميان ايران و برخي كشورهاي منطقه صورت ميگيرد كه به نظر من اين قياس، قياس معالفارغ است، چرا كه كشور ما به لحاظ سابقه تمدني بسيار غني است؛ زماني كه در يونان باستان زنان حق شهروندي نداشتند در ايران زنان پادشاهي را برعهده داشتند، يا زماني كه اعراب دختران خود را زنده به گور ميكردند، در راس برخي سلسلههاي ايراني زنان حاضر بودند و يا زماني كه اروپا در بربريت كامل به سر ميبرد، زنان دختران مسلمان ايراني قادر به تحصيل بودند.
وي افزود: ما بايد سعي كنيم ايران را با وضعيت و سابقه تمدني خود ايران مقايسه كنيم، يعني وضعيت خودمان را با سابقه غني تمدني خودمان مقايسه كنيم و ببينيم چه چيزهايي به دست آوردهايم و چه چيزهايي را از دست دادهايم.
كديور در ادامه صحبتهاي خود به فضاي ايران در زمان مشروطيت اشاره كرد و گفت: تا قبل از انقلاب مشروطه زنان بيشتر جنبه فردي و از پشت پرده بوده است؛ آنها از درون حرمسراها به صورت گروههاي فشار امروزي نقش خود را ايفا ميكردند و به نوعي در سرنوشت كشور تاثير ميگذاشتند.
وي افزود: از چند سال قبل از مشروطه است كه زنان به صورت جمعي وارد عرصه عمومي ميشوند و بر روند مقدرات و سرنوشت كشور تاثير ميگذارند، البته حركت اوليه زنان در غالب حركتهاي فراگير اجتماعي بوده است كه حاصل زنان نبوده است.
كديور در ادامه افزود: فضاي آگاه كننده بعد از مشروطه باعث ميشود كه زنان به صورت خاص به حقوق خويش واقف شوند و عرصههاي خاصي را به عنوان عرصه فعاليت خويش مد نظر قرار دهند.
دكتر جميله كديور حوزههاي خاص فعاليت زنان پس از انقلاب مشروطه را 3 حوزه دانست و در معرفي آنها گفت: فعاليت در حوزه انجمنها، شكل دهي روزنامهها و تشكيل مدارس 3 حوزه خاص فعاليت زنان پس از مشروطه بوده است كه عمدتا فعاليتهاي فرهنگي هستند نه سياسي.
وي افزوذد: در عصر پهلوي نيز عليرغم اين كه به ظاهر مجال حضور سياسي براي زنان فراهم ميشود، اما به نظر ميرسد بر اساس شاخصها و اطلاعات موجود مشاركت بيشتر زنان طبقات خاص و حوزههاي خاص كه عموما و ابستگان به دربار بودند معطوف ميشود و اين در حالي است كه براي تودههاي زنان اين امكان مشاركت وجود نداشت.
كديور در ادامه خاطر نشان كرد: خصوصا با توجه به كشف حجاب دوران رضاشاه و فضاي ناامن اجتماعي، خانوادهها حضور زنان و دختران خود را در عرصههاي سياسي و اجتماعي مناسب نديدند و همين امر باعث شد تا زنان خود را در فضاي خانه محبوس نمايند.
دكتر كديور در ادامه سير تاريخي حضور زنان در جامعه سياسي ايران گفت: انقلاب اين فضا را ميشكند به طوري كه تودههاي زنان از فضاي محبوس خانهها بيرون ميآيند و در عرصه سياسي مشاركت ميكنند به گونهاي كه حضرت امام (ره) بارها فرمودند كه نقشي را كه زنان در به پيروزي رساندن انقلاب داشتند، اصلا با نقش مردان قابل مقايسه نيست و ما اين انقلاب را اصلا از زنان داريم تا از مردان.
وي با اشاره به مساله چند زني در اسلام گفت: دين بزرگترين حافظ حقوق زنان است و ذكر بحث چند زني هم در قرآن مطرح شده است، بايد به تفاسير مربوطه مراجعه كرد و شرايطي كه در آن قرآن مجوز چند زني را صادر كرده است مورد بررسي قرار داد؛ البته مردان جامعه ما متاسفانه به دليل مشكلات شخصيتي خودشان ممكن است به هر چيزي پوشش دين بدهند.
كديور افزود: تنها فضيلت زن ايراني ما در تنها در بودن نيست؛ زن ايراني داراي توانمنديها و شايستگيهاي قابل ملاحظهاي است.
وي با اشاره به مساله طلاق گفت: علت بالا رفتن طلاق در جامعه ما ناشي از متحول شدن جامعه و همچنين رشد آگاهيهاي زنان ماست؛ بسياري از زنان كه ممكن است از تحصيلات عاليهاي نيز برخوردار باشند، امكان ارتباط متقابل با محيط خود را ندارند، متوجه شكاف ميان خود و مرد منزلشان ميشوند؛ همين امر باعث انفجار خانوادهها ميشود، انفجاري كه مسلما بر جامعه نيز تاثير ميگذارد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات