• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۳۷۹ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 7910-01571

سودابه مراديان، برنده جايزه انجمن سينماي دفاع مقدس در جشنواره مستند كيش:‌ جشنواره‌هاي خارجي، براي سينماگران تعيين كننده شده است

سودابه مراديان مستند ساز جواني كه با فيلم« مهين» در دومين جشنواره مستند كيش حضور داشت با ساخت فيلمي موفق به دريافت ديپلم افتخار و دو سكه بهارآزادي از انجمن سينماي دفاع مقدس شد. وي در گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا به بيان برخي از معضلات سينماي مستند پرداخت و گفت:‌ در سينماي مستند مشكل اساسي كمبود سرمايه است كه وضعيت را براي فعاليت مشكل كرده است، چيزي كه براي سينماي داستاني كمتر مشكل ايجاد مي‌كند، چون مخاطب فيلم مستند محدود است؛ اما اين معضل براي سينماي داستاني كمتر وجود دارد. مراديان افزود:‌ در سينماي مستند، عشق فيلمسازان است كه به ساخت آثار در اين حوزه مي‌انجامد وگرنه حمايت چنداني از اين شاخه سينما و جود ندارد. اين مستند ساز با بيان اين كه مسوولان فرهنگي كشور شناخت درستي از سينماي مستند ندارند، خاطر نشان كرد: ناآگاهي آنان و متوليان هنر از اين سينما به گونه‌اي است كه نسبت به وجه موثر و تعيين كننده سينماي مستند بي‌تفاوت هستند. وي اضافه كرد:‌ مشكل فيلم‌هاي مستند، نبود فضا براي اكران آن‌ها نيست، بلكه معضل اصلي، ناشناخته ماندن اين بخش از سينما براي جامعه است كه مسوولان و بخصوص صدا و سيما، معرفي و تبليغ براي اين سينما، به شناخته شدن آن كمك كند. مرايان گفت:‌ متاسفانه فضاي كاردر تلويزيون سليقه‌اي است و مستند سازان كمتر مي‌توانند با اين رسانه ارتباط مثبت و موثر برقرار كنند. وي با اشاره به اين كه بايد تماشاگر سينماي مستند تربيت شود، تصريح كرد‌:‌ صدا و سيما مي تواند امكان بخش مستندهاي خوب را ايجاد كند و با ادامه اين روند، فرهنگ عمومي را در اين رابطه بالا ببرد. اين مستندساز به معضل ساخت فيلم‌هاي جشنواره پسند اشاره كرد و گفت:‌ اكنون وضع به گونه‌اي است كه جشنواره‌هاي خارجي جهت سينماي ما را تعيين مي‌كنند و سينمايي كه تحت تاثير قرار مي‌گيرد حتما غيرانديشمندانه است، چون اگر سينما انديشمند باشد، به راحتي به هر سو جهت پيدا نمي‌كند. وي افزود:‌ اكنون بسياري از سينماگران موفقيت در جشنواره‌هاي خارجي را راهي براي مطرح شدن مي‌دانند، چون در داخل حمايتي از ايشان صورت نمي‌گيرد. براي آنان حضور در جشنواره‌هاي خارجي بسيار تعيين كننده شده است و شايد تنها در صد كمي از سينماگران براي دل خودشان فيلم بسازند. مراديان در پاسخ به اين سوال كه دليل اقبال فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي خارجي چيست، گفت:‌ چون در اغلب فيلم‌هايي كه از ايران به جشنواره‌ها مي‌رود، تصويري كه آنان از ايران مي‌خواهند وجود دارد، در واقع پشت اين قضيه، ديدي سياسي وجود دارد كه بيشتر اوقات هم گول‌زننده است. اما در اين ميان فيلم‌هايي هم وجود دارند كه به فرهنگ واقعي و انديشه والا پرداخته‌اند و چه در داخل و چه در خارج موفقيت كسب كرده‌اند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha