• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403071612998
  • خبرنگار : 71049

رد ادعاها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران

رد ادعاها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران را رد کرد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به برخی گمانه زنی ها درباره حوادث لرزه ای در ایران در ۵ اکتبر مبنی بر اینکه احتمالاً این لرزه‌ها ناشی از آزمایش‌های هسته ای بوده است، اعلام کرد: کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به سی تی بی تی او (CTBTO)، سیگنال های ۲۵ ایستگاه خود را تجزیه و تحلیل کرده است و به این نتیجه رسید که شکل موج های ثبت شده با زمین لرزه های قبلی در ایران سازگار است.

در چند روز گذشته شایعه شده بود که زلزله ۴.۴ ریشتری در سمنان مرتبط با آزمایش هسته‌ای در ایران بوده است.

کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به "سی تی بی تی" در۲۰ شهریور ۱۳۷۵ مصادف با ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۶ به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس اعضاء قرار گرفت.

این پیمان، کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. یکی از مهمترین ملزومات اجرای این پیمان استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مادون صوت است.

در حال حاضر٣٣٧  ایستگاه  و مرکز جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی در ٨٩ کشور جهان مستقر هستند که به صورت دقیق  معیارهای مدنظر کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی  در مناطق مختلف جهان را جمع‌آوری و به وین(مقر سی تی بی تی) ارسال می کنند تا به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

تاکنون ١٨٣ کشور کنوانسیون "سی تی بی تی" را به امضا رسانده‌اند و ١٦٤ کشور نیز آن را از تصویب مجالس قانونگذاری خود گذرانده‌اند تا وارد فرآیند اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۰۰:۱۹

انژی‌هستی‌حقه‌مسلمه‌ماست

avatar
دیروز ۰۰:۲۱

انجام آزمایش هسته ای افتخاری است برای رهبر و مردم ایران عزیزم و بازدارندگی صد درصدی در برابر خونخواران اسرائیلی..و مطمئنیم که این آزمایش انجام شده

avatar
دیروز ۰۰:۵۲

سلاح هسته ای ضامن امنیت کشور است...بسازید...کشوری که سلاح هسته ای ندارد محکوم‌ به فناست ‌‌.قانونی که بر جهان حاکم‌ است قانون جنگل است...حقوق بشری وجود ندارد...غزه لبنان یمن سوریه و و و وارد مرحله ای شده ایم که منطقه و حهان به سرعت در حال تغییر است.

avatar
دیروز ۰۱:۱۵

درود .زمانی که آمریکا و اسراییل بمب اتم داشته باشند ایران بنابر چه منطقی نباید داشته باشه ایران در آینده منجی کره ی زمین خواهد بود سنگهای آسمانی که بسوی زمین میاند ودر فیلمهای آمریکایی هست و آمریکا میزنه اونارو تو فیلمها.. ایران در واقعیت میزنه .

avatar
دیروز ۰۱:۴۲

ایران به بمب اتم لازم داره. برای بقائ خود. چون دشمنان کثیفی مثل اسراییل وامریکا داره

avatar
دیروز ۰۸:۰۱

ما ایرانیان درمقابل زورگویی گذشته امریکا ساکت نخواهیم نشست وهر کاری بشود برای نابودی امریکاو نوچه هایش انجام خواهیم داد

avatar
دیروز ۱۰:۱۷

در صورتیکه امریکا دخالتی در مسائل ایران داشته باشد منجمله مجازات اسرائیل ، ایران سریعا کلاهک اتمی را آماده خواهد کرد و نیز تنگه هرمز را خواهد بست ، ما دنبال کوچکترین بهانه هستیم.

avatar
دیروز ۱۲:۲۴

وقطی اسراییل و امریکاه وغیره بمب اتمی دارن چرا ما نذاشته یاشیم

avatar
دیروز ۱۵:۰۳

بعنوان یک ارتشی بازنشسته خطاب به بعضی ترسوها می گویم، بنده دست ایرانیانی را که در ساخت تسلیحات نظامی اتمی مشارکت دارند را به گرمی گرفته و خسته نباشید می گویم. خطاب به دشمنان دوست نما می گویم اگر ایران تسلیحات نظامی نسازد دشمنان خواهند ساخت

avatar
دیروز ۱۵:۰۴

دوست دارم برم دنبال مطالعات فیزیک اتمی

avatar
دیروز ۱۹:۲۹

باید سلاح هسته ای داشته باشیم تا در برابر دشمنانمان آسوده خاطر باشیم چون روزهای سخت هیچکس دلشان برایمان نمیسوزد

avatar
دیروز ۱۹:۵۱

در مقابل ابر قدرت ماهم باید قوی شویم کشورهای غربی همه دنیا را برای خودشان میخواهند اگر آنها هسته‌ای دارند چرا باید ایران نداشته باشد پس باید قدرتمند شویم

avatar
دیروز ۲۲:۵۳

انشالله که بزودی اسراتیل خون خوار رو محو میکنیم به امید حق زنده باد رزمندگان اسلام

avatar
امروز ۰۲:۳۵

اگر بمب اتم مضر،خطرناک ست؟چرا؟ چندین کشور دارند!!! ما هم میخواهیم، باید عدالت و انصاف و برابری در دنیا حاکم شود، قلدران و مقتدران دنیا بکشورهایی که تسلیحات پیشرفته ندارند از جمله بمب اتم، زو گویی گردن کلفتی میکنند میخواهند ما برده شان باشیم !!!

avatar
امروز ۱۱:۳۱

اگر تاریخ را مطالعه کردهشید هر زمان ک تکه ای از ایران جدا شد،مسبب آن تسلیحات قویتردشمن بوده است..هر کشوری برای محافظت از خود به بهترین و جدیدترین نوع سلاح نیاز دارد تا امنیتش را تضمین کند،وعصر امروز عصر اتم است