• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403022921263
  • منبع : شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد

جمع‌آوری ۴۵۰ پلاک قرمز در تهران/ کمبود ظرفیتی برای پذیرش بی‌خانمان‌ها نداریم

جمع‌آوری ۴۵۰ پلاک قرمز در تهران/ کمبود ظرفیتی برای پذیرش بی‌خانمان‌ها نداریم

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره افتتاح دهمین یاورشهر در تهران، گفت: در ۳۲ ماه اخیر به طور متوسط هر ۲ ماه یک یاورشهر به کلانشهر تهران تقدیم شده است.

به گزارش ایسنا، احمد احمدی‌صدر امروز در آیین افتتاح مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهر ۱۰(ویژه بانوان) شهرداری تهران  اظهار کرد: از خرداد ۱۴۰۱ تا به امروز توفیق داشتیم ۱۰ یاورشهر را به کلانشهر تهران تقدیم کنیم و به‌ بهره‌برداری برسانیم. به طور متوسط هر ۲ ماه یک یاورشهر به کلانشهر تهران تقدیم شد. افتخار این را داریم که دهمین یاورشهر ما یاورشهر بانوان است.

وی در ادامه با پرداختن به حمایت های شورا بیان داشت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم ۲۵ هزار ظرفیت پذیرش معتاد متجاهر ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: ۳ مرکز بانوان افتتاح شده است. این چهارمین مرکز بانوان است که امروز با افتخار تقدیم مردم کلانشهر تهران کردیم.

احمدی صدر با پرداختن به یاورشهر ۸ مخصوص بانوان اعصاب و روان ، تاکید کرد: یاورشهر ۱ و ۲ در خصوص زخم باز و عفونی و سالمندان است و یاورشهر ۷ مخصوص کودکان و معلولین است. امروز بهانه‌ای برای پذیرش افرادی که در گذشته منع پذیرشی‌ محسوب می شدند، وجود ندارد. تمام منع پذیرشی‌ها را شهرداری تهران با جان و دل پذیرفته است.


وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ الی ۴۵۰ پلاک قرمز در تهران جمع شده‌اند، افزود: در فرحزاد نزدیک به هزار معتاد متجاهر قریب به ۲۰ سال زندگی می‌کردند. در حالی که روددره فرحزاد تا یکی، دوماه آینده به عنوان یکی از بهترین اکوپارک‌های خاورمیانه در اختیار شهروندان قرار می گیرد. دیگر کوهسنگی، گردنه تنباکویی، شوش و هرندی، پارک میثاق و ... را نداریم. زیرا پاتوق‌های اصلی جمع شده‌اند و این افتخار بزرگی است.


احمدی‌صدر با تاکید بر اینکه آسیب‌ اجتماعی که در ۲۰ سال ایجاد شده طی چندشب رفع نمی‌شود و نیاز به همکاری و همراهی مردم دارد، بیان کرد: ما ۱۴ مرحله را طی کردیم و به مرحله پانزدهم رسیدیم. مرحله پانزدهم یک کار اساسی است که با مشارکت مردم انجام شده و دستگاه‌های حاکمیتی باید در کنار آنها بایستند.


وی با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی اعضای شورای شهر کمک کردند تا مسیر هموار شود، خاطرنشان کرد: همه عزیزان دست به دست یکدیگر دادند و به لطف الهی توانستیم هر ۲ ماه یک یاورشهر افتتاح کنیم.  در سال ۱۴۰۰ تنها ۸ هزار ظرفیت وجود داشت، اما امروز این ظرفیت به ۲۵ هزار نفر رسیده است.


احمدی‌صدر در جمع اصحاب رسانه نیز گفت: بالغ بر ۵۰ درصد از مراکز مددسرا را معتادین متجاهر اشغال کرده بودند. در این خصوص مراکزی برای معتاد متجاهر ایجاد کردیم و معتادین متجاهر را از مراکز گرمخانه و یا مددسرا خارج کردیم که این امر باعث خالی شدن ظرفیت گرمخانه‌ها شد. در حال حاضر از نیازی که در تهران وجود داشت، ظرفیت بیشتری در مددسراها داریم.


وی با اشاره به اینکه وجود معتادین متجاهر زن در خیابان برای خودشان و برای جامعه بسیار آزاردهنده است، مطرح کرد: بانوانی که در قسمت غربی و جنوب غربی تهران هستند، فضایی برای اسکان نداشتند. در این خصوص این مکان از لحاظ موقعیت سنجیده شد و این مرکز را به بانوان اختصاص دادیم. ضمن اینکه در حال حاضر برای بانوان و کسانی که بی‌خانمان هستند به هیچ وجه کمبود طرفیت نداریم.


احمدی صدر با اشاره به اینکه دسته‌بندی صورت گرفته است، افزود: اولا آسیب‌های اجتماعی که در ۲ الی ۳ دهه ایجاد شده است، نیازمند چند مولفه زیرساخت، گفتمان‌سازی و ساماندهی است. در حوزه زیرساخت برای معتادین متجاهر مشکلی نداریم و ظرفیت خالی هم داریم. در گفتمان‌سازی نیز این امر که اینها خانواده ما هستند را ترویج دادیم و ۹ گام تربیتی و آموزشی را طراحی کردیم.


وی همچنین گفت: گرمخانه‌های ما محل‌امنی برای بی‌خانمانی که معتاد نبودند، نبود. در حال حاضر تفکیک صورت گرفته است و گرمخانه‌ها ویژه بی‌خانمان‌ها ایجاد شده است و مراکز ماده ۱۶ ویژه معتادین متجاهر است.


احمدی صدر با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۲۰ گرمخانه را تحویل گرفتیم، بیان داشت: امروز هم ۲۰ گرمخانه و ۲۰ مددسرا داریم با این تفاوت که اگر بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرش می‌شدند، غالب بر هزار و ۵۰۰ نفر از آنها معتاد متجاهر بودند؛ در حال حاضر این هزار و ۵۰۰ نفر به ۱۰ یاورشهر منتقل شده اند و در واقع ظرفیت گرمخانه و مددسرا افزایش پیدا کرده است.


 وی در پایان گفت: در حال حاضر شهرداری تهران در ۱۰ یاورشهر، نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت برای معتادین متجاهر ایجاد کرده است که غالب آنها منع پذیرشی هستند. اما نباید غافل شویم اگر نزدیک به ۸۰۰ درصد زیرساخت‌های آسیب اجتماعی افزایش پیدا نمی‌کرد، امروز نمی‌توانستیم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را در تهران اجرا کنیم.

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: از ابتدای این دوره مدیریت شهری توجه به پدیده بی‌خانمانی در دستور کار بوده است.

وی در ادامه گفت: زمانی که با این افراد صحبت می شود، به دلیل سرخوردگی‌هایی که از جامعه دارند؛ امیدی به بازگشت ندارند. بنابراین نکته اصلی کار علاوه بر ایجاد چنین زیرساخت‌هایی برای نگهداری‌، بحث جامعه‌پذیری این افراد و ایجاد زیرساخت‌هایی بعد از این دوره است که در طول سالها تلاش شده که این فرآیند دنبال‌شود اما همواره ما مشکلات عمده‌ای را در کلانشهر تهران در این حوزه داشته ایم.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عمده جمعیت بی‌خانمان های ما در شهر تهران است، ادامه داد: ابتدا می‌گفتند ما ظرفیت‌های اقامتی محدودی در تهران داریم که کفاف یک‌پنجم بی‌خانمان‌ها را هم نمی‌داد اما با تدابیر انجام شده امروز این مشکل وجود ندارد.


وی افزود: با دستور شهردار تهران قرارگاه اجتماعی تشکیل شد که این قرارگاه اجتماعی با همت دستگاه‌های مختلف تلاشش را کرد که این ۲۵ هزار معتاد را در شهر تهران ساماندهی اولیه کند.


شمس احسان با اشاره به اینکه اولین دلیلی که دستگاه‌های مختلف عنوان می‌کردند (ایجاد زیرساخت) رفع شده است، مطرح کرد: دومین مسئله‌ای که سال‌ها با آن دست به گریبان بودیم مسئله منع پذیرشی‌ها بود. این موضوع یک همتی می‌خواست چون این گروه هدف آسیب‌پذیرترین و نیازمندترین گروه در بین معتادان متجاهر هستند. با همت گروه‌های مردمی و همکاران در سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی برای این موضوع نیز تدبیر شده و جلو می‌رود.


وی افزود: مسئله سوم مسئله زنان است. مسائل زنان به یک مدل و عمل ویژه نیاز دارد که به نظر می‌رسد مراکز یاورشهری که ویژه زنان هستند قطعا باید با مدل راهبری ویژه زنان اداره شوند.


شمس احسان همچنین بیان کرد: در این دوره شورا واقعا اعتبارات ویژه‌ای برای این کار اختصاص دادیم، اعتبارات ویژه‌ای که بتوانند با همیت جهادی این کار را پیش ببرند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، وی با بیان اینکه بنا بر این است که بحث مردمی‌سازی فضای آسیب‌های اجتماعی را جلو ببریم، اظهار کرد: از مجموعه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی می خواهیم که با یک مدل و الگوی عملیاتی بحث جامعه‌پذیری و مدل صیانت از این افراد را ترسیم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha