• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022619291
  • خبرنگار : 50040

رئیس علوم پزشکی گیلان مطرح کرد

طرح نفس، ۱۰۳ جنین را در تالش نجات داد

طرح نفس، ۱۰۳ جنین را در تالش نجات داد

ایسنا/گیلان رئیس علوم پزشکی گیلان، از تحت پوشش کامل بیمه پایه قرار گرفتن کلیه خدمات درمانی زوج‌های نابارور در استان گیلان خبر داد و گفت: چندین مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان راه‌اندازی شده است و همچنین در راستای اقدامات جلوگیری از سقط جنین، جلوگیری از ۱۰۳ مورد سقط جنین فقط در شهرستان تالش با اجرای موفق طرح نفس انجام شده که قابل توجه و شایسته تحسین است.

دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۲۶ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد خانواده و جوانی جمعیت استان گیلان، با بیان اینکه نرخ باروری کلی در گیلان از ۱.۳۸ در سال ۱۳۹۵ به ۱.۰۶ در سال  ۱۴۰۰ رسید، اظهار کرد: خوشبختانه طی دو سال اخیر شیب تند کاهش موالید در استان گیلان نسبتا مهار شده و منفی است.

وی با اشاره به قانون جامع جوانی جمعیت و سهم قابل توجه این قانون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت بهداشت، افزود: از زمان ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بالای ۸۰ درصد از مواد قانونی در استان اجرا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده پیرامون صندوق رفاه دانشجویی مبنی بر پرداخت سالانه حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان فاقد مسکن، گفت: حدود سه میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن در کنار پرداخت هدایا به دانشجویان صاحب فرزند شده از جمله این اقدامات در حوزه دانشجویان است.

آشوبی با بیان اینکه پنج درصد اعتبارات پژوهشی به تحقیقات خانواده محور اختصاص یافته است، گفت: چهار طرح تحقیقاتی آسیب شناسی معضل جوانی جمعیت در کلان منطقه یک و تبیین مداخلات منجر به اصلاح آن در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصویب شده است.

وی از تجهیز و راه‌اندازی چندین مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه سه مرکز تخصصی ناباروری در مرکز استان داریم و علاوه بر آن در شرق و غرب استان نیز این مراکز فعال هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین از عقد قرارداد با سه مرکز ناباروری خصوصی با بیمه پایه جهت کمک به جوانی جمعیت و افزایش زادآوری خبر داد و بیان کرد: کلیه خدمات درمانی زوج‌های نابارور در استان گیلان تحت پوشش کامل بیمه‌ای پایه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: عقد قرارداد با مراکز درمان ناباروری بیمارستان الزهرا(س)، یک بیمارستان خصوصی و یک مؤسسه درمان ناباروری و تعهد خدمات خاص ناباروری IVF ، IUI،  ICSIو  FETو خدمات جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای فرد نابارور گیرنده براساس سطح مجوز مراکز درمان ناباروری از جمله این اقدامات است.

آشوبی یکی از بندهای قانون جوانی جمعیت را تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن کلیه مادران طی دوران بارداری و شیردهی و کودکان تا پایان پنج سالگی دانست و گفت: علاوه بر خدمات مذکور، درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز درمانی گیلان نیز آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقاء مهارت مامایی کشور و افزایش تعداد ماماها به ازای هر دو مادر در حال زایمان یک ماما ‏را از قوانین مطرح برشمرد و خاطرنشان کرد: در همین راستا رشته دکتری مامایی و کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha