• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022518168
  • خبرنگار : 50184

کاروانسرای ماهیدشت جان دوباره می‌گیرد

کاروانسرای ماهیدشت جان دوباره می‌گیرد

ایسنا/کرمانشاه در مسیر کرمانشاه به اسلام آبادغرب، در دل شهر کوچک ماهیدشت، یادگاری از دوران صفویان برجای مانده که یک دهه بی‌مهری و ناملایمات آن را به بنایی متروک و بلااستفاده تبدیل کرده است.

 اگر چه روزگاری قرار بود کاروانسرای ماهیدشت کرمانشاه به بزرگترین مجتمع گردشگری و پذیرایی تاریخی غرب کشور تبدیل شود، اما هرگز چنین روزهای خوشی را به چشم ندید و هر روزش بدتر از دیروز شد و عاقبت به فضایی متروک و به قولی به «لانه کبوترها» تبدیل شد. 

تا همین یک دهه پیش، کسی توجهی به این بنای تاریخی عهد صفویان نداشت، در حالی که می‌توانست تبدیل به ظرفیت مهمی برای گردشگری این شهر کوچک و پر رفت و آمد در مسیر تردد زوار عتبات عالیات تبدیل شود، برای همین آن را به مدت ۱۰ سال به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار کردند تا شاید تحولی در آن بوجود آید. 

هر چند پس از واگذاری کاروانسرا کمی تغییر و تحولات در آن دیده شد و برای مقطعی کوتاه هم به عنوان یک مرکز پذیرایی فعال شد، اما برخی مشکلات و بعدها هم شیوع بیماری کرونا خیلی زود دوباره آن را به تعطیلی کشاند. 

کاروانسرای ماهیدشت به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی که در عصر صفویان ساخته شده، مدتهاست که رها شده و کسی به آن توجهی نمی‌کند، چرا که مالکیت آن مربوط به اوقاف است و میراث فرهنگی در سالهای گذشته نتوانسته قدمی برای احیاء و مرمت آن بردارد. 

حالا آن‌طور که مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور می‌گوید، با توافقی که بین میراث فرهنگی و اوقاف صورت گرفته، قرار است کاروانسرای ماهیدشت برای همیشه از بن بست خارج شود. 

شهاب طلایی در حاشیه سفر به کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص تصمیمات گرفته شده برای این بنای تاریخی اظهارکرد: رایزنی‌هایی با اوقاف صورت گرفته و مقرر شده ظرف یک ماه آینده کاروانسرای ماهیدشت را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کنیم تا پس از احیاء و مرمت، احتمالا بعنوان مرکز اقامتی و پذیرایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: طبق توافقات صورت گرفته، حدود  ۷۰ درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری این بنا همانند دیگر بناهای اوقافی کشور به خود اداره کل اوقاف و امور خیریه برمی‌گردد. 

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری میراث فرهنگی و اوقاف برای واگذاری کاروانسرای ماهیدشت، شاهد تحولات خوب و مثبتی در این مجموعه باشیم. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha