• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022316923
  • خبرنگار : 71290

خرازی: ایران در عملیات «وعده صادق» قدرت خود را نشان داد

خرازی: ایران در عملیات «وعده صادق» قدرت خود را نشان داد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به عملیات موفق تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با وجود کمک آمریکا و غرب به این رژیم برای مقابله با موشک‌های ایرانی، گفت ایران در عملیات وعده صادق قدرت خود را نشان داد.

به گزارش ایسنا، «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز یکشنبه و طی سخنانی در سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» اظهار داشت: امیدوارم این جلسات موجبات نزدیکی فکری شود و باب تعامل و همکاری بیشتر بین ایران و کشورهای عربی فراهم شود. امروزه گرفتار جنگ غزه هستیم و همه باید تلاش کنند این جنگ متوقف شود. 

وی تصریح کرد: متاسفانه با حمایت اروپا و آمریکا جنگ غزه همچنان ادامه دارد، آمریکا و اروپا از یک طرف تسلیحات کشنده در اختیار اسرائیل  قرار می‌دهند که علت اصلی ادامه این جنگ است و از طرف دیگر برای مردم عادی و زنان و کودکانی که به شهادت می‌رسند، اشک تمساح می‌ریزند. این چه معنایی دارد؟ آیا این پذیرفتنی است؟ اگر می‌خواهید به مردم غزه آسیب بیشتری نرسد، اسلحه نفرستید، کمک نکنید، بگذارید این جنگ فروکش کند. 

کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را تحریم کنند

خرازی افزود: کشورهای اسلامی تلاش کرده‌اند جلسات خوبی در سازمان همکاری اسلامی برگزار و بیانیه‌های خوبی صادر شده اما بیانیه کافی نیست؛ انتظار می‌رود کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را تحریم کنند، نه تنها خودشان تحریم کنند بلکه کشورهای آمریکایی و اروپایی را تحریم کنند. 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: افکار عمومی جهانیان بیدار است، می‌بینید در کشورهای مختلف علیه سیاست‌های دولت‌های اروپایی و آمریکا تلاش می‌کنند تا فشارهایی را وارد کنند. 

وی افزود: مذاکراتی غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل برقرار بوده ولی اصولا اسرائیلی‌ها مذاکره پذیر نیستند؛ اگر تن به مذاکره دهند و به توافقی برسند، آن را در عمل منتفی می‌کنند و به مراتب مختلف با حمایت آمریکا و اروپا متاسفانه توافقات انجام شده را به سمت انحراف می‌برند؛ مثال بارز آن همین قرارداد اسلو است. 

اسرائیلی‌ها اهل مذاکره جدی نیستند

خرازی خاطرنشان کرد: در این روزهای اخیر دیدیم به رغم موافقت حماس با پیشنهادی که مصر و قطر داده بودند اسرائیلی‌ها آن را نپذیرفتند و به تجاوز در رفح دست زدند. این نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها فقط با زبان زور وارد میدان می‌شوند و اهل مذاکره جدی نیستند. 

وی همچنین اظهار داشت: ما در برابر این رژیم چه کار باید کنیم؟ فکر می‌کنم بایستی قوی باشیم. اگر بتوانیم بدون پشتیبانی بیگانگان بر اساس اتکا به منابع خودمان و به صورت مستقل قوی باشیم، می‌توانیم در برابر این تجاوزات واکنش لازم را بدهیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه گفت: ما از قوی بودن همه کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم، بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر کشورهای منطقه قدرت زیادی پیدا کنند موجب بی‌ثباتی است، اما غیر از این است؛ وقتی همه کشورها قوی باشند، همه منطقه قوی خواهد بود و دربرابر تجاوز بیگانگان منطقه می‌تواند مقابله کند. 

آمادگی داریم به همه کشورهای منطقه کمک نظامی کنیم

وی تصریح کرد: به این دلیل آمادگی کامل داریم چه از نظر تسلیحات نظامی یا فناوری‌های نوین، به همه کشورهای منطقه کمک کنیم تا این‌که منطقه آمادگی پیدا کند از منابع جمعی خودش دفاع و زمینه‌های صلح پایدار و بازدارندگی بیشتر را محقق کند.

خرازی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل این منطقه، موضوع هسته‌ای است. می‌دانید که اسرائیل دارای سلاح‌های هسته‌ای است که متاسفانه با کمک اروپایی‌ها و حمایت آمریکا به دست آورده است، البته ما همواره اعلام کردیم که خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح های هسته‌ای هستیم اما راه‌حل چیست؟ راه‌حل این است؛ اسرائیل که تنها دارنده سلاح هسته‌ای است، خلع سلاح شود. اگر نشود منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای محقق نخواهد شد و رقابت هسته‌ای تشکیل می‌شود. 

اسرائیل ایران را تهدید هسته‌ای کند، ممکن است در دکترین هسته‌ای تجدیدنظر کنیم

وی یادآور شد: من در مصاحبه با الجزیره اعلام کردم اگر اسرائیل جسارت کند و بخواهد ایران را تهدید هسته‌ای کند، ممکن است در دکترین هسته‌ای تجدیدنظر کنیم. آمریکایی‌ها عکس العمل نشان دادند که ما نمی‌گذاریم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. ما که اولا خواهان سلاح هسته‌ای نیستیم، البته فتوای رهبری درباره حرمت تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای وجود دارد اما اگر دشمن شما را تهدید کند چه کار باید کنیم، ناچار می شویم تغییراتی داشته باشیم. 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین اظهار کرد: البته آمریکایی‌ها گفتند دیپلماسی بهترین راه است. بنشینید صحبت کنیم که چگونه می‌شود منطقه را عاری از سلاح هسته‌ای کنیم، اما این شما بودید که از برجام خارج شدید، امروز هم آمادگی ندارید به میز مذاکره برگردید، بعد می‌گویید دیپلماسی بهترین راه است. بله ما هم می‌گوییم بهترین راه است آمادگی داریم به مذاکره برگردیم. 

قدرت نظامی ایران صرفا برای دفاع از خودش است

خرازی همچنین گفت: بیگانگان تلاش می‌کنند با اشاعه ایران هراسی به‌خصوص بعد از عملیات وعده صادق به کشورهای منطقه بگویند ایران قوی است و باید از ایران بترسید، در حالی که قدرت نظامی ایران صرفا برای دفاع از خودش است. ایران ۲ و نیم یا سه قرن است که هیچ جنگی را علیه کشور دیگری آغاز نکرده اما اگر به آن تجاوز کردند، دفاع کرده است؛ نمونه‌اش دفاع در برابر تجاوز عراق، یا دفاع در برابر تجاوز اسرائیل در همین وعده صادق است.

کمال خرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سنت ایرانی است که به کمک مظلومان می‌شتابد و اگر کشوری خواهان کمک ایران باشد، دریغ نمی‌کند. وقتی داعش به جان عراق و سوریه افتاد، دولت‌های عراق و سوریه از ما درخواست کردند و ایران به کمک آن‌ها رفت. 

کشورهای منطقه با امضای پیمان‌های عدم تجاوز، زمینه‌ساز صلح و امنیت در منطقه شوند

وی گفت: امروز وقت آن‌ است کشورهای منطقه کنار هم بیایند و در قالب یک طرح دسته‌جمعی و امضای پیمان‌های عدم تجاوز، زمینه‌ساز صلح و امنیت در منطقه شوند اما برخی کشورها با فشار آمریکا روابط‌شان را با اسرائیل عادی کردند و با وجود همه تجاوزات اسرائیل، این رابطه را نگه داشتند. آن‌ها آمادگی ندارند رابطه‌شان را با ایران اسلامی تقویت کنند، اگر ملاک آن‌ها قدرت است که ایران هم قدرتمند است و در عملیات وعده صادق قدرت خود را نشان داد.

خرازی تصریح کرد: اگر ملاکشان ثروت و منابع است که ایران سرشار از منابع و ثروت و فناوری‌های حساس است، پس چرا نباید کشورهای منطقه روابط خود را با ایران توسعه دهند؟ در زمینه فناوری‌ها، ایران توانسته به فناوری‌های برتر دست پیدا کند البته توسعه فناوری به این معنا نیست که با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشید اما باید این توسعه درون‌زا باشد، نه اینکه آن را خریداری کنید. نمونه این فناوری هم فناوری هسته‌ای است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: کدام کشور به ایران در این زمینه کمک کرد؟ صرفا اراده ایرانی بود که بر این مساله مسلط شد یا در حوزه تسلیحات نظامی. تشکیل و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت در ایران است، با توان داخلی ایجاد شده است. یکی از موارد تعامل و همکاری ما در این نشست هم همین است که چگونه از نظر فناوری‌ها همکاری کنیم تا کل منطقه از آن بهره ببرد. 

وی در پایان پیشنهادات مبنی بر همفکری در راستای چگونگی پایان یافتن جنگ غزه و برقراری آتش‌بس دائمی و همکاری درباره تحولات و همفکری درباره نحوه شکل‌گیری همکاری‌های امنیتی ارائه کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha