• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402121612145
  • خبرنگار : 50534

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

ارتباط با صنعت، حلقه مفقوده در دانشگاه‌ است

ارتباط با صنعت، حلقه مفقوده در دانشگاه‌ است

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقوله جوشش در دانشگاه به عنوان منشأ توسعه مهارت‌های جدید، صنایع نوآورانه و توانمندسازی است‌. 

محمدمهدی طهرانچی امروز(چهارشنبه ۱۶ اسفندماه) در هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با اشاره به اینکه ورود به حوزه نوآوری، یک گام موثر در راستای  تحقق اقتصاد پویا است، اظهار کرد: این نگاه بایستی جدی باشد؛ چرا که اگر به این جهت حرکت نکنیم موفق نخواهیم شد. 

وی با اشاره به اینکه مدل‌های گذشته دیگر پاسخگوی نیازهای امروزی نیست، تاکید کرد: ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت یکی از حلقه‌های مفقوده رسیدن به نوآوری و در راستای آن اقتصاد پویا است. 

این مسئول افزود: چرا که اگر نتوانیم این دو بخش را به هم نزدیک‌تر کنیم، در آینده نه دانشجویی داریم و نه صنعت از نیروی ماهر و کارآمد برخوردار خواهد شد. 

طهرانچی با اشاره به تغییرات نسلی به واسطه توسعه فناوری و تغییرات محیطی، بیان کرد: همین تغییر نسلی باعث شده است تا فعالیت‌های دانشگاهی نیز از آن تاثیر گرفته و شاهد به وجود آمدن ابعاد فرهنگی و علمی در دانشگاه و ابعاد اجتماعی در صنعت باشیم.    

وی با بیان این که اگر وارد نوآوری نشویم اقتصادی پویا را شاهد نخواهیم بود، اضافه کرد: این فضای جدید در دانشگاه ابعاد فرهنگی و علمی و در صنعت ابعاد اجتماعی دارد؛ پس مفاهیم را بازسازی نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.  

ارتباط با صنعت، حلقه مفقوده در دانشگاه‌ است

نمایند مردم زنجان و طارم در مجلس نیز در این همایش با اشاره توجه به هنرستان‌ها و اهمیت مهارت آموزی، گفت: خیلی وقت‌ها نیاز به تحصیلات عالیه در صنعت نداریم بلکه نیاز به یک کاردان و هنرآموزی داریم که کار را یاد گرفته باشد. 

مصطفی طاهری تاکید کرد: روند غلطی است که هر دستگاهی برای خود اندیشکده تاسیس می‌کند، لذا می‌توانند به پژوهشکده و یا اندیشکده‌های توانمند اعتماد کنند و نتیجه خوبی بگیرند؛ چرا که خروجی این مراکز به اندازه نیروهایی که در اختیار دارند، نیست.

 وی اذعان کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه یک شعار و ویترین است و البته هر دو طرف هم در این خصوص مقصر هستند. 

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم اصلاح آیین نامه‌های ارتقای استادان دانشگاه و تمرکز زیاد آن بر مقاله به جای راه حل‌های عملی برای تولید، تشریح کرد: مثلا یک دانشجو می‌تواند یک مقاله سطح بالای که کارکرد عملی دارد بنویسد؛ پس می‌توان در حوزه صنعت به‌خصوص تولید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داشته باشیم و گره‌ها را از بستر دانشگاه حل کرده و برای این مهم امتیازی نیز قائل شویم. اگرچه توانمندسازی افراد در حوزه‌های صنعت و کار بایستی از دبیرستان و هنرستان‌ها آغاز شود. 

همچنین بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان گفت: اگر بخواهیم در این دنیا سرمان در سرها بلند باشد، باید تکنولوژی روز را بفهمیم. 

ارتباط با صنعت، حلقه مفقوده در دانشگاه‌ است

 یوسف ثبوتی با اشاره به ظرفیت هوش مصنوعی در ایران و نقش‌دانشگاه‌های علوم پایه در بهروری دانش، خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در همه عرصه‌ها به ویژه مراکز علمی باشیم. 

وی با اشاره به پذیریش تفاوت نسل‌ها، بیان کرد: یک ایراد اساسی در دانشگاه‌ها و در بسیاری جاها دیده می‌شود، آن هم اینکه بیش از همه به نقاط ضعف خود می‌پردازند و کمتر نقاط قوت‌شان بیان می‌شود. در بسیاری از زمینه‌ها جوانان مستعد و ظرفیت‌های خوبی در ایران داریم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha