• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402080201228
  • خبرنگار : 30057

رئیس دانشگاه امیرکبیر در همایش ملی مهندسی نساجی:

شرط اجرای فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت، انتقال نیازها به دانشگاه است

شرط اجرای فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت، انتقال نیازها به دانشگاه است

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان ابنکه دانشکده مهندسی این دانشگاه با همکاری صنعتگران راه‌اندازی شده است، گقت: یه منظور حرکت دانشگاه به سمت رفع نیازهای صنایع لازم است فرصت مطالعاتی در صنعت ایجاد شود و این امکان برای صنعت نساجی که خصوصی است، فراهم است و باید نیاز این صنایع به دانشگاه منتقل شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رهایی در آیین افتتاحیه سیزدهمین همایش ملی مهندسی نساجی، برگزاری این کنفرانس را ظرفیت مناسبی دانست که جمعی از صنعتگران با سابقه در این دانشگاه جمع شده‌اند، افزود: در این کنفرانس آخرین یافته‌های علمی کسب شده مبادله خواهد شد و در دوره‌های مختلف این کنفرانس که تاکنون در دانشگاه‌هایی چون امیرکبیر، صنعتی اصفهان، یزد و گیلان برگزار شده است، یافته‌ها تبادل شده‌اند.

رهایی با اشاره به قدمت صنعت نساجی از سال ۱۳۲۶ در کشور، گفت: این کنفرانس نمونه‌ای از ارتباط دانشگاه و صنعت است و نمونه دیگر این ارتباط احداث دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه امیرکبیر است که با همکاری صنعتگران راه‌اندازی شد، ضمن آنکه آزمایشگاه‌های خوبی در کشور ایجاد شد و این امر زمینه تربیت مهندسان نساجی را در کشور فراهم کرده است و این امر نشان از آن دارد که صنعت پی به اهمیت تربیت نیروی انسانی در این صنعت را برده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: ایجاد این زیر ساخت در دانشگاه موجب شد تا دانشجویان از تجهیزات آن در جهت انجام تحقیقات علمی بهره‌مند شوند و این نمونه دیگری برای ارتباط صنعت با دانشگاه به شمار می‌رود.

وی، خوراک و پوشاک را از نیازهای اولیه بشری نام برد و خاطر نشان کرد: یکی از مزایای مهم صنعت نساجی کشور نسبت به سایر صنایع کشور خصوصی بودن آن است. اکثر صنایع کشور دولتی و یا نیمه دولتی هستند و این در حالی است که در برهه‌ای به دلیل بی‌توجهی، اقدام به واردات بی رویه محصولات نساجی شد که این امر موجب رکود این صنعت شد، ولی اکنون با کنترل واردات، این صنعت توانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر صنعت نساجی را یکی از صنایع اشتغال‌پذیر کشور توصیف کرد و افزود: دنیای امروز دنیای رقابت است و در این فضای رقابتی دو موضوع کیفیت و راندمان تولید مورد توجه قرار دارد و در این دو مورد سرفصل همه مباحث قرار دارد.

رهایی، اساس این صنعت را با رویکرد دانش‌بنیان دانست و ادامه داد: در این رویکرد تولیدکنندگان نیازهای خود را به مراکز علمی سفارش می‌دهند و مراکز علمی و دانشگاهی طرح‌ها و پروژه‌های خود را هدف محور منطبق بر نیازهای صنعت نساجی تعریف می‌کنند و یکی از مزیت‌های این صنعت خصوصی بودن آن است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: بسیاری از صنایع کشور دولتی و نیمه دولتی هستند و مشکلات عدیده‌ای دارند و خیلی از ناکامی‌های آنها به دلیل ماهیت دولتی آنها است؛ از این رو لازم است تسهیلاتی برای حل چالش‌های صنعت نساجی اختصاص یابد تا اهداف محققان در این حوزه محقق شود، ضمن آنکه صنعت نیز راغب باشد تا نیازهای خود را به دانشگاه‌ها سفارش دهد و دانشگاه‌ها نیز در جهت رفع نیازهای صنعت حرکت کنند.

رهایی تاکید کرد: ایجاد فضای رقابتی به شرطی محقق می‌شود که ارتباط صنعت با دانشگاه به طور جدی دنبال شود و این همراهی به ارتقای تولیدات نساجی و کیفیت و دوام محصولات منجر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه ما در صنعت نساجی محصولات قابل رقابت با نمونه‌های جهانی داریم، گفت: اساتید نیز در فعالیت‌های تحقیقاتی فعال هستند؛ ولی این اساتید برای گذراندن فرصت مطالعاتی عازم خارج می‌شدند که با چالش‌هایی مواجه می‌شدند، اما اگر این فرصت مطالعاتی در داخل صنایع صورت گیرد این امکان فراهم خواهد شد تا اساتید از نزدیک با نیازهای صنعت آشنا شوند و این نیازها به دانشگاه نیز منتقل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مهمی چون «کوآپ»، اظهار کرد: این طرح‌ها موجب شد تا دانشجویان در طول تحصیل خود یک تا دو ترم را در صنعت  بگذرانند و اجرای کامل این طرح نیاز به استقبال صنایع دارد. محصول اجرای این طرح‌ها آشنایی دانشجویان با صنایع و ایجاد زمینه جذب دانش‌آموختگان در صنعت است.

رهایی با تاکید بر توجه بیشتر به اشتغال جوانان از حرکت دانشگاه امیرکبیر به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم و کارآفرین خبر داد و خاطر نشان کرد: لازم است حل اشتغال دانش‌آموختگان با مشارکت مصرانه و با تاکید بر مسائل نوآوری صورت گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر لزوم به‌روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تاکید کرد و تحقق آن را در مشارکت صنایع دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha