• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401042013358
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پاکسازی مسیر رودخانه روستای «قزاآن» از زباله

پاکسازی مسیر رودخانه روستای «قزاآن» از زباله

ایسنا/اصفهان یک فعال زیست محیطی گفت: فعالان حامی محیط زیست، مسیر رودخانه روستای «قزاآن» کاشان را از زباله پاکسازی کردند.

محمد لطفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رودخانه قزاآن یک مسیر بکر در دامنه کوه ۳۵۸۸ متری گرکش است که برخی قسمت‌های آن حتی در تابستان دارای برف است، اما در این فاصله سه کیلومتری بیش از ۱۵ کیلوگرم پسماندهای پلاستیکی سفره، لیوان و نوشابه جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در آموزه‌های دینی و اخلاقی مورد تأکید قرار گرفته است، اما برخی افراد از روی خودخواهی با رفتاری لجوجانه کمر به نابودی آن بسته‌اند.

این فعال زیست محیطی افزود: زندگی انسان‌ها به محیط زیست وابسته است و از این‌رو آموزش استفاده صحیح از فضاهای طبیعی و آسیب نرساندن به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این در حالی است که آسیب به محیط زیست در قرن اخیر به شدت گسترش یافته و انگار بخشی از تفریح شهروندان شده است.

لطفی تأکید کرد: احیای دوباره منابع طبیعی، نیازمند مشارکت همگانی است و همه تشکل‌های حامی محیط زیست تلاش می‌کنند در قالب برنامه‌های هفتگی، همه افراد جامعه را تشویق کنند که نسبت به حفظ و احیای محیط زیست احساس مسئولیت کنند.

این کارشناس دانشگاه کاشان، تصریح کرد: بسیاری از سوره‌های قرآن، به نام عناصر طبیعت خوانده می‌شود؛ مانند بقره، رعد، نحل، عنکبوت، فجر، شمس، لیل، قمر و... تا انسان باور کند که سرنوشت بشر در دامان طبیعت رشد کند و باید برای حفظ آن پاسخگو باشد.

وی گفت: خوشبختانه برخی شهروندان به‌صورت خانوادگی اقدام به پاکسازی محیط زیست می‌کنند که گروه همدلان، یک گروه خانوادگی ۱۵ نفری به سرپرستی رضا شجری (عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان) است که هر هفته ضمن کوهنوردی، مسیر کوهنوردان را پاکسازی می‌کنند و دیگران را نیز آموزش می‌دهند. 

لطفی افزود: حفظ محیط زیست، بزرگترین واصلی‌ترین دغدغه مردم جهان است، زیرا هر آنچه که مورد نیاز و توجه مردم است از اقتصاد و معیشت گرفته تا مسکن و شغل به سلامت محیط زیست مربوط است.

این فعال زیست محیطی، تصریح کرد: خداوند در آیه‌های قرآن بارها تأکید کرده است که طبیعت بر پایه نظم و عدالت استوار است و هر چیزی به اندازه لازم آفریده شده است تا در خدمت انسان باشد و نیازهای او را برطرف کند، اما فعالیت‌های انسان باعث تخریب محیط زیست شده و زندگی همه موجودات جهان را به خطر انداخته است.

وی گفت: زندگی انسان از محیط زیست جدا نیست، بنابراین وظیفه همه است که برای حفظ محیط زیست تلاش کنند و کمترین کار این است که زباله‌ها را در محیط اطراف رها نکنیم و حیات دیگر موجودات را قربانی تفریح و سرگرمی کوتاه خود نکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha