• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400112720705
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شناسایی «زردپره» لیمویی در ابوزیدآباد

شناسایی «زردپره» لیمویی در ابوزیدآباد

ایسنا/اصفهان یک فعال حوزه طبیعت‌گردی از شناسایی یک پرنده از گونه گنجشک‌سانان در منطقه ابوزیدآباد خبر داد.

علی خالوئی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زرد پره در کنار خانواده سهره‌ها، سسکها و گنجشک‌ها از راسته گنجشک‌شکلان است که زرد پرده لیمویی در منطقه شکار ممنوع ابوزیدآباد شناسایی شد و  تعداد گونه‌های این منطقه به ۱۱۸ رسید.

وی در مورد شکل ظاهری زردپرنده لیمویی افزود: این‌گونه زردپره، به اندازه حدود ۱۶ سانتی‌متر به رنگ زرد بارگه‌های خط خطی مشخص شده‌اند. نوک کوتاه مخروطی و کلفت دارند که لبه‌های آن باهم جفت نمی‌شود.

این فعال حوزه طبیعت‌گردی تصریح کرد: زردپره لیمویی از حشرات و گیاهان تغذیه می‌کنند که از شمال ایران تا استان اصفهان پراکنش دارند، ولی در مرکز و جنوب کمتر دیده می‌شود. این پرنده به‌صورت اجتماعی زندگی می‌کند ولی از محیط‌های انسانی دور شده و در بین درختان مخفی می‌شوند.

خالوئی نوش‌آبادی تأکید کرد: نتایج حاصل از پژوهش‌های بیشتر در مورد تنوع زیستی حیات‌وحش، باعث جلب توجه و آگاهی جوامع محلی نسبت به ارزش‌های حفاظتی منطقه شده تا در حفاظت از آنها مشارکت داشته باشند.

این فعال زیست محیطی، افزود: هر دو جنس این پرنده در تمام فصول به جز در فصل زاد و ولد دمگاه بلوطی رنگ دارند. زرد پره گونه لیمویی پرنده‌ای اجتماعی است که  اغلب همراه با زردپره سفید دیده می‌شود و  رفتارش شبیه به سهره‌ها است.

وی گفت: رژیم غذایی زردپره لیمویی، بیشتر شامل دانه‌ها، بذرها، حبوبات، برگ‌ها، علف‌ها و انواع توت‌ها می‌شود و برای غذای جوجه‌ها از حشره، عنکبوت‌ها، نرم‌تنان و بی‌مهرگان کوچک نیز استفاده می‌کند.

این فعال حوزه طبیعت‌گردی تصریح کرد: پناهگاه حیات‌وحش یخاب ابوزیدآباد، یکی از شاهراه‌های مهاجرت گونه‌های حیات‌وحش است و با توجه به امنیت منطقه، دارای جریان ژنتیکی غنی حیات‌وحش و گونه‌های نادر گیاهی است.

وی گفت: زرد پره لیمویی پرنده‌ای است که زمستان‌ها فراوان دیده می‌شوند و در جنگل‌های کاج و بوته‌زارها و زمین‌های پردرخت سراسر مناطق معتدل آسیا به سر می‌برد و در زمستان به سمت جنوب از سیبری به آسیای میانه، شمال هند و جنوب چین مهاجرت می‌کند.

خالوئی نوش‌آبادی، افزود: زردپره لیمویی، زمین‌های زراعتی، کنار جاده‌، فضای باز روستا، نزدیک یا روی زمین، پای پرچین‌ها و کنار گودال‌ها لانه‌سازی می‌کند بنابراین شناسایی آنها نقش مؤثری در حفظ و مراقبت از آنها  دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha