• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400112317990
  • خبرنگار : 50180

تشدید پایش آبگیرها و تالاب‌های کرمانشاه برای مقابله با "آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان"

تشدید پایش آبگیرها و تالاب‌های کرمانشاه برای مقابله با "آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان"

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تشدید پایش در آبگیرها و تالاب‌های استان برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

علیرضا حیدری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پایش آبگیرها و تالاب های استان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: این پایش‌ها معمولا در نیمه دوم سال و با توجه آغاز مهاجرت پرندگان آزادپرواز در فصل سرد سال تشدید می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شناسایی چند کانون بیماری در استان در دهه اول بهمن ماه، رصد و پایش محل فرود و استراحت این پرندگان بیشتر شده که به همین منظور اکیپ‌های شبکه دامپزشکی استان با همراهی کارشناسان حفاظت محیط زیست اقدام به رصد و پایش کلیه آبگیرها و تالاب های سطح استان می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: آبگیر ها و تالاب ها، روستاها، واحدهای صنعتی پرورش طیور و نیز کشتارگاه های طیور استان از ابتدای سال 13 هزار بار مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

 وی گفت: در این بازدید ها 3500 نمونه مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اخذ شده که هریک از این نمونه ها دوبار مورد آزمایش قرار گرفته و در نهایت چهار کانون بیماری در استان شناسایی شده که آزمایش آخرین کانون در تاریخ یازدهم بهمن ماه مثبت شد.

وی با اشاره به معدوم سازی پرندگان چهار روستای استان که کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند، گفت: در نهایت بیش از 870 قطعه پرنده معدوم شد که پیگیر پرداخت غرامت به روستائیان از محل اعتبارات ملی مرتبط با موضوع بحران هستیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه پرندگان وحشی مهاجر را مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر در فصول سرد سال به استان کرمانشاه احتمال شیوع بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی وجود دارد، لذا پرورش‌دهندگان طیور بومی  و صنعتی باید هشدارهای مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

حیدری با تاکید بر اهمیت رعایت اصول امنیت زیستی در راستای جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تصریح کرد: از صاحبان مرغداری‌ها می‌خواهیم رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند.

حیدری تاکید کرد: از صاحبان واحدهای مرغ مادری، مرغ تخمگذار و پرورش بوقلمون در خواست داریم حتما طیور خود را علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واکسینه کنند.

وی با اشاره به رد پای دوره‌گردها در شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سنوات گذشته، تاکید کرد: از روستاییان درخواست می شود از خرید طیور از دوره‌گردها صرف نظر کنند.

حیدری اشاره ای هم به علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور داشت و گفت: تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت های بدون پر بدن پرنده از مهمترین علائم این بیماری هستند.

 وی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس پروتکل‌ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور آن روستا خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha