• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400110906071
  • خبرنگار : 50130

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

توزیع علوفه در مناطق حفاظت شده محیط زیست کردستان

توزیع علوفه در مناطق حفاظت شده محیط زیست کردستان

ایسنا/کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: همزمان با فصل سرما و بارش برف، توزیع علوفه در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان صورت گرفته است.

فریبا رضائی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بارش شدید برف و برودت هوا در مناطق کوهستانی جهت پیشگیری از هرگونه مشکل و محدودیت برای حیات وحش در دسترسی به علوفه و منابع غذایی در منطقه حفاظت شده بیجار و سایر نقاطی که امکان حضور حیات وحش وجود دارد، توزیع علوفه خشک توسط محیط بانان استان انجام شد.

وی افزود: علوفه کافی جهت توزیع در مناطق تحت مدیریت استان تهیه شده و تا کنون حدود 25 تن علوفه در مناطق توزیع شده و همچنین برای اطمینان از عدم کمبود منابع غذایی از سازمان برنامه و بودجه استان درخواست تأمین اعتبار شده است.  
مدیرکل محیط زیست استان کردستان، از مردم طبیعت دوست در خواست کرد با توجه به شرایط نامساعد جوی در صورت نزدیک شدن پرندگان و پستانداران به کنار جاده ها یا مناطق مسکونی حاشیه شهرها به خصوص اماکن روستایی نسبت به حمایت از این حیوانات اهتمام داشته و از تغذیه دستی و آزاررساندن یا کشتن آنها جداً خودداری کرده و در صورت ورود و مشاهده جانوران به محل سکونت خود با سامانه ١۵۴٠ ارتباط برقرار کرده و واحدهای حفاظت محیط زیست را از موضوع آگاه کنند.


افزایش گشت و کنترل یگان حفاظت در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت


رضائی با هشدار به متخلفین زیست محیطی که قصد سوء استفاده از سرما و بارش برف زمستانی برای شکار جانوران را دارند، گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست کردستان اقدام به افزایش گشت و کنترل در مناطق و زیستگاه‌های حساس استان کرده تا علاوه بر حفاظت از گونه‌های جانوری از بروز هرگونه تخلف زیست محیطی جلوگیری کنند.
منطقه حفاظت شده بیجار با مساحت 31733 هکتار در تاریخ 23/12/1349 برابر مصوبه شماره 22 شورایعالی شکار بانی و نظارت بر صید وقت به عنوان منطقه ممنوعه معرفی و سپس در مورخ 19/3/1350 با مساحتی معادل 72 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید. آخرین محدوده اصلاح شده آن به شماره 1302421 مورخ 21/7/63 در روزنامه رسمی کشور با مساحت 31733 هکتار آگهی شده است .
 این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار با ارزشی بوده و گونه شاخص آن قوچ و میش ارمنی است؛ در این منطقه تاکنون 19 گونه پستاندار، 11 گونه خزنده، 75 گونه پرنده، 5 گونه ماهی و 137 گونه گیاهی  شناسایی شده است . وجود دو اثر بارز فرهنگی و باستانی قلعه قم چقای و قلعه چشمه سنگین از شاخصه های این منطقه می باشد .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha