• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400040704775
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

یک مسئول در جهاد کشاورزی استان خبر داد

مرمت و لایروبی ۳۷۳ رشته قنات در آذربایجان غربی

 مرمت و لایروبی ۳۷۳ رشته قنات در آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۸۳۱ رشته قنات در استان وجود دارد.

آرین در گفت و گو با ایسنا در زمینه احیا و مرمت قنوات استان گفت: در استان تعداد ۸۳۱ رشته قنات وجود دارد که در راستای سیاست بازسازی و احیای  قنوات تاکنون تعداد ۳۷۳ رشته قنات از ابتدای اجرای طرح تاکنون لایروبی و مرمت شده است.

وی یادآور شد: همچنین در سالجاری تعداد ۱۲ رشته از محل اعتبارات ملی و ۶ رشته از محل اعتبارات استانی در با هدف افزایش راندمان آبیاری در دست اجراست.

آرین در خصوص  اقدامات نرم افزاری در مدیریت آب و خاک در استان عنوان کرد: طرح های شاخص شبکه فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، اعتبارات و عملکرد طرح تنظیم و مهار در آذربایجان غربی، طرح مهار و تنظیم آب های مرزی و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ از مهمترین اقدامات در این حوزه است.

وی با بیان اینکه طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی آبهای مرزی استان  با هدف مطالعه و اجرای طرح شبکه های فرعی و به منظور توسعه و بهبود کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است، افزود: این طرح در قالب ۲۵ پروژه به مساحت ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۲۱ هزار میلیاردریال در حال اجراست.

آرین، شبکه های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب شامل  شهرستانهای پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره، خوی، چالدران  و پیرانشهر را از مهمترین طرح های در دست اجرا در حوزه آبیاری تحت فشار اعلام کرد و افزود: این طرح ها در قالب ۲۵ پروژه از سال ۱۳۹۴ شروع شده و تاکنون ۱۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شده است که با پیشرفت ۹۶.۵ درصد در حال اجراست و معادل ۵۸ هزار هکتار از عملیات اجرایی آن خاتمه یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص مشکلات پیش روی طرح های اجرایی در حوزه آب و خاک افزود: مشکل پروژه ها در عدم اتمام شبکه اصلی توسط سازمان آب منطقه ای، تامین آب  وعدم تامین اعتبار برای پرداخت مطالبات و تکمیل پروژه ها است و در حال حاضر نیز کل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه ها و به بهره برداری رسیدن آنها ۷ هزار میلیارد ریال است.

آرین تاکید کرد: عدم اتمام پروژه ها و بهربرداری از آنها موجب شده زمین های کشاورزی معطل مانده و موجب شده کشاورزان نتوانند نسبت به کشت محصولات اقدام کنند و این امر باعث نارضایتی کشاورزان را فرام کرده است.

وی یادآور شد: اجرای طرح ها با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و بومی منطقه و بکارگیری نقشه های کاداستر به روز شده نسبت به ایجاد نظام های بهره برداری تشکل آب بران در جهت بالا بردن  بهره وری کشاورزی در منطقه اقدام نموده که این مهم نیز به نوبه خود در راستای جلوگیری از مهاجرت روستائیان و تثبیت جمعیت در مرزها و ایجاد اشتغال موثر بصورت مستقیم و غیر مستقیم  نقش بسزائی را ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha