• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 0000426253
  • خبرنگار : 71438

حاج رضایی: برد لبنان چهار امتیازی بود/ نباید خطا و کرنر زیاد به کره بدهیم

حاج رضایی: برد لبنان چهار امتیازی بود/ نباید خطا و کرنر زیاد به کره بدهیم

کارشناس فوتبال معتقد است برد برابر لبنان با توجه به کسب سه امتیاز و تفاضل گل خوب، چهار امتیاز برای ایران داشت.

کارشناس فوتبال معتقد است برد برابر لبنان با توجه به کسب سه امتیاز و تفاضل گل خوب، چهار امتیاز برای ایران داشت.

امیر حاج رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پیروزی قاطع چهار بر صفر تیم ملی ایران برابر لبنان و قرار گرفتن در یک قدمی جام جهانی 2014 برزیل، مطرح کرد: از قبل می‌شد درباره بازی با لبنانی که حذف شده و می‌آید تدافعی بازی کند، پیش‌بینی کرد که با توجه به قدرت نابرابر، یک نتیجه‌ آبرومند که همان برد قاطع ایران است، رقم بخورد.

وی ادامه داد: ما با سیستم 1-3-2- 4 بازی می‌کردیم که در لحظات حمله به 3-3-4 تبدیل می‌شد، اما به اعتقادم فشار ایران در 40 دقیقه‌ اول کافی نبود. همه می دانستند که گل زود هنگام می‌تواند مقاومت لبنان را درهم بشکند. بال‌های کناری و هافبک‌های تهاجمی اهمیت بالایی دارند، اما نمی‌توانستیم از کناره‌ها، ارسال درستی داشته باشیم. چند ارسال خلعتبری و حیدری هم کارساز نشد چون تمام ارسال‌های حفظ روی سر قوچان نژاد بود و زمانی که توپ از او رد می‌شد، مهاجم دیگری نبود تا از آن استفاده کند. با این حال در پنج دقیقه‌ آخر نیمه اول به گل رسیده و مقاومت لبنان را در هم شکستیم.

حاج رضایی در ادامه درباره روند بازی در نیمه دوم نیز اضافه کرد: با توجه به گل اول ایران در نیمه اول، قابل پیش‌بینی بود که در نیمه دوم بتوانیم به گل‌های بیشتری برسیم. البته می‌توانستیم بیشتر از چهار گل هم به ثمر برسانیم، اما با این برد، هم تفاضل گل بهبود پیدا کرد و هم جایگاه ایران در جدول گروه بهتر شد. در کل نتیجه‌ خوبی کسب شد، اما عملکرد ایران قابل نقد است. با این حال من با توجه به شرایط زمانی و در پیش بودن بازی حساس مقابل کره جنوبی، صحبت کردن در این مورد را مناسب نمی‌بینم. اما مهم برد بود که به اعتقادم ما چهار امتیاز گرفتیم. چون هم سه امتیاز بازی را اندوختیم و هم تفاضل گل را بهبود بخشیدیم.

وی همچنین با ستایش از عملکرد جواد نکونام، تصریح کرد: جواد به آمادگی نهایی‌اش رسیده و وجود چنین بازیکنی، امروز برای فوتبال ملی ما نعمت است. او مهندس طراحی است که با هدایت تیم، دو گل بسیار زیبا هم به ثمر رساند و این نشان از تجربه عالی او دارد.

حاج رضایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی در بازی با کره جنوبی هم باید مثل دیدار با لبنان هجومی ظاهر شود؟ اظهار کرد: این اشکال در تحلیل فنی کارشناسان و رسانه‌ها وجود دارد که تهاجمی بازی کردن را به اعداد و ارقام ارتباط می‌دهند. ما با سیستم 1-3-2-4 برابر لبنان بازی کردیم که شاید این تصور ایجاد شود که نمی‌توان با این سیستم به حریف فشار آورد. اما این سیستم قابل تعمیم به تیم‌های دیگر است. در این سیستم به محض سوت آغاز بازی و تصاحب توپ، چینش تیمی به تیم 3-3-4 تبدیل می‌شود و دو هافبک کناری به مهاجم نوک اضافه می‌شوند و حتی آندو هم آنها را پشتیبانی می‌کند. در کل با استفاده از این سیستم، تمام اعداد در حین بازی به هم می‌ریزد. با این حال تصور نمی‌کنم ما مقابل کره جنوبی تغییر سیستم دهیم. ممکن است با همین سیستم و اندکی تغییر در استفاده از بازیکنان به زمین برویم تا بالانس دفاعی ایجاد شود. مطمئنا اگر تیم ملی با اندیشه دفاعی بازی کند، مقاومت در طول 90 دقیقه‌ و آن هم در زمین کره جنوبی سخت است. در حال حاضر تعادل در تیم ملی ایجاد شده و من می‌خواهم به دو بخش اساسی فوتبال اشاره کنم. وقتی شما توپ ندارید با سیستم تدافعی بازی می کنید تا زمان و فضا را از حریف بگیرید، اما زمانی که صاحب توپ شدید باید سریع از لاک دفاعی خارج و به حالت حمله درآیید. این انتقال توپ از دفاع به حمله نکته اساسی است که استانداردهای جهانی اش در دنیا، پنج سال مورد بحث قرار گرفته است. با این وجود فکر می‌کنم که کارلوس کی‌روش و همکارانش نبض شرایط را در دست گرفته‌اند، اما دانایی و توانایی هر دو در یک سمت گوناگون‌اند.

وی همچنین درباره شرایط کره جنوبی و پوست اندازی که در سال‌های اخیر داشته است، افزود: کره افت کرده است، اما این به آن مفهوم نیست که ما بازی را برده ایم. این تیم فاکتورهایی را در گذشته داشته که هنوز همراهش است. یکی از خطرات اصلی آنها، استفاده از ضربات مستقیم و ضربات سر است. آنها در تهران هم این هشدار را به ما داده‌اند و ضربه سر یک بازیکن کره ای به تیر ما خورد. کره سر زن های خوبی دارد و افکار تاکتیکی کی‌روش در زمان کم در کاهش این خطر باید به کار بیاید. خط دفاعی ایران باید خوب عمل کند و فضای آسمانی را ببندد و ارتباط عملی و کلامی برقرار شود تا حریف نتواند از فضاهای خط دفاعی استفاده کند. همچنین ما نباید خطا و کرنر زیاد به کره دهیم.

حاج رضایی همچنین در ادامه گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که سال‌ها هم در زمینه تئوری و هم عملی با فوتبال زندگی کرده است، از فاصله زیاد بین حرف تا عمل گفت و خاطرنشان کرد: حرف زدن در مورد فوتبال آسان است، اما باید در نیمکت یا راهروهای ورزشگاه باشید تا ببینید چقدر سخت است. من در چند ثانیه پایانی بازی دیروز کره و ازبکستان نمی توانستم بنشینم و داشتم راه می‌رفتم که نکند ازبک‌ها گل مساوی بزنند و کار ایران سخت شود. فوتبال در گروی ثانیه هاست. حرف زدن و نوشتن درباره فوتبال ساده است، هر چند قلم زدن و صحبت کردن هم هنرش را می‌خواهد، اما در زمینه فوتبال عمل کردن و حرف زدن فاصله زمین تا آسمان است. سرنوشت بازی یک مسابقه مساوی سرنوشت فوتبال ملی ماست و یک ملت پشت آن هستند. امیدوارم هفته‌ آینده که بعد از بازی با هم صحبت می‌کنیم از برنامه‌ریزی برای بازی‌های جام جهانی صحبت کنیم و تیم ملی به صورت مستقیم صعود کرده باشد.

به گزارش ایسنا، ازبکستان در شرایطی به عنوان تیم دوم به جای ایران به جام جهانی صعود می‌کند که یا ایران از کره ببازد و آنها قطر را ببرند یا اگر ایران با کره مساوی کند، ازبک‌ها با بردی پر گل از سد قطر عبور کنند. حاج رضایی در مورد این که آیا احتمال دارد قطری‌ها که امیدی به صعود ندارند، بازی را مقابل ازبکستان رها کنند تا این تیم به جای ایران صعود کند، خاطر نشان کرد: احتمالش خیلی کم است. چون اینجا بحث حیثیت مطرح است. قطر همچنین میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود و کمیته‌ قضایی فیفا هم روی چنین مسائلی حساس شده است. همان طور که به بازی بحرین که 10 گل زده بود، ورود کرد. اگر چنین تفکری در قطری‌ها باشد، جامعه جهانی باید از هدایت و رهبری فوتبال شک کند. من از این بابت نگرانی ندارم و معقتدم قطر با توجه به برنامه‌هایش برای آینده بازی را با گل‌های پر تعداد به ازبکستان واگذار نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۳-۲۲ ۱۳:۰۱

باوجود علاقه ی وافری که به سیدمهدی ،دروازه بان تیم محبوب و روییاییه من استقلال، دارم واحترامی که برای فوتبالیست کم همتایی در تاریخ فوتبال ایران ،علی کریمی قائل هستم و عقیلی را بهترین مدافع جانشین برای سیدجلال وپژمان قبول دارم ، اما کار کیروش همانند دهداری ارج و احترام به پیراهن ملی رو باردیگه به بازیکنا یادآوری میکنه،اونجاست که بازیکن جونشم برای تیم میده ماجام ملتهای ۱۹۸۴ سنگاپورو بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ سئول از قویترین تیمهای ملی تاریخمونو داشتیم با امثال بهروزسلطانی،حافظ طاحونی،احمدسجادی،محمد پنجعلی،رحیم میرآخوری،اصغرحاجیلو،شاهین بیانی،شاهرخ بیانی،حمید درخشان،ضیاءعربشاهی،سیروس قایقران،جعفرمختاریفر،رضااحدی،ناصرمحمدخانی،عبدالعلی چنگیز امادهداری اصول روفدای نتیجه نکرد وهمه ی بازیکنای اسمی روکه بااستعفا به تیم ملی پشت کردن،دیگه دعوت نکرد،امروزکارلوس کیروش یادوخاطره ی این خوزستانی وآبادانی دلاوروبااخلاق،کاپیتان وسرمربی تیم ملی،پرویزدهداری روبرامون زنده کرد،مرسی پرتغالیه دوستداشتنی وجدی

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۲۲ ۱۶:۱۴

تحلیل جامعی بود ممنون