شب عباس یمینیشریف با مرور تلاشهای این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان آغاز شد و همچنین به فعالیتهای او در شورای کتاب کودک و مجله «کیهان بچهها» اشاره شد. نوشآفرین انصاری در این نشست، این نویسنده را مروج کتاب خواند.
به گزارش ایسنا، نکوداشت عباس یمینی شریف، روز شنبه (5مهر) برگزار شد که با حضور چهرههایی از ادبیات کودک و فرزند او- هومن یمینی شریف - همراه بود.
علی دهباشی اجرای این مراسم را بر عهده داشت و این نکوداشت را با خواندن شعر «ما فرزندان ایرانیم» از عباس یمینی شریف آغاز کرد و بعد از او هوشنگ مرادی کرمانی درباره عباس یمینی شریف گفت: «عباس یمینی شریف همان طور که آقای دهباشی گفت، معلم همه ماست. من در کرمان با کتابهای او آشنا شدم. بزرگترین خدمتی که عباس یمینی شریف به آدمهایی مثل من کرد، این بود که سادگی، صفا و مهر و عاطفه را از طریق واژههایی بسیار ساده، جملههای خیلی ساده و در عین حال شیرین به ما یاد داد. بعدها هم که در کتابهای درسی نوشتههای او را خواندیم.
او ادامه داد: وقتی من آمدم به تهران و به شورای کتاب کودک رفتم، خیلی دلم میخواست با عباس یمینی شریف از نزدیک آشنا شوم که همین طور هم شد و ما در شورای کتاب خیلی با هم اخت شدیم. خیلی خوب همدیگر را پیدا کردیم. یک رابطۀ عاطفی بین ما برقرار شد.
مرادی کرمانی همچنین با اشاره به درسهایی که از عباس یمینی شریف آموخته است، گفت: یکی از چیزهایی که برای من مهم بود این بود که عباس یمینی شریف بسیار به نوشته و به کتاب، شاید بیش از آنچه لازم بود، اهمیت میداد. شنیدم وقتی که داشت از این دنیا میرفت، آخرین کتابش را منتظر و چشم به راه بود که بردند و به او دادند و او نیز آن را روی سینهاش گذاشت و از دنیا رفت.
پرویز کلانتری هم درباره تصویرگری برای کتابهای عباس یمینی شریف گفت: زندگی آدمها در یک ایستگاههایی تلاقی میکند که نتایجی را به دنبال دارند. قطار زندگی من با یمینی شریف در ایستگاه نقاشی برای کتابهای یمینی شریف اتفاق افتاد. درست نمیدانم از کجا ما آشنا شدیم. فکر میکنم اولین بار در شورای کتاب کودک بود که با هم آشنا شدیم، ولی یک پیوند خونی با هم داشتیم که هر دوی ما، ایشان در قلمرو شعر و ادبیات و من در قلمرو نقاشی، به عناصر بومی وفادار بودیم و همچنان من وفادارم.
او به یکی از کتابهایی که برای یمینی شریف نقاشی کرده بود، اشاره کرد و گفت: کتاب باباعلی را به من داد تا برایش نقاشی کنم، من اول داستان را میخوانم، نقاشی به نانوشتههای لابه لای خطوط میپردازد، چیزهایی را که قصه توضیح نداده؛ این باباعلی، خانهاش، اتاقش چه جوری است، رختخوابش را کجا پیچیده و گذاشته، اینها چیزهایی است که دیگر یمینی شریف نگفته، من باید فکر کنم و آن نانوشتههای لا به لای داستان را به قدرت تخیل ببینم، چیزهایی را که دیدم و با آن وفاداری که به عناصر بومی دارم، زندگی روستایی را میشناسم، میدانم داخلش چه شکلی است، نقاشی کنم. این درست همان جایی بود که یمینی شریف میخواست. من حیرت میکردم، وقتی نقاشی من را میدیدید، میفهمید همین را میخواستم. ارتباط ما با هم در همین است، وفاداری به عناصر بومی. او شعر ساده میگوید و من هم نقاشی را ساده میکشم. از آرتیست بازیهای عجیب و غریب خوشم نمیآید. این یک پیوند ارگانیک، خونی و عجیب و غریب میداد که هر دوی ما را به هم پیوند میداد.
نوشآفرین انصاری هم در این مراسم درباره حضور عباس یمینی شریف در شورای کتاب کودک، گفت: در سال 41 ایشان به عنوان یکی از مؤسسان شورا، یعنی این سازمان مردمنهاد، وارد میشوند و تا هنگام کهولت و فوتشان همواره عضو شورا بودند. در بسیاری از فعالیتهای شورا حضور داشتند، عضو هیئت مدیره و خزانهدار شورا بودند. شورا هم همیشه بیپول بود و هست. آقای یمینی شریف یک کیف چرمی کوچک داشتند و همیشه به عنوان خزانهدار آرزو میکرد شورا پول بیشتری میداشت. اگر تاریخچه تحلیلی شورا نوشته شود، قطعاٌ حضور ایشان را در خیلی از فعالیتها خواهیم دید.
او ادامه داد: آنچه که من قصد دارم در اینجا بر آن تأکید کنم، بحث ترویجگری ایشان است. یمینی شریف مدیر مسئول کیهان بچهها بود و در گزینش مطالب نقش اصلی داشت. یکی از دلایلی که من فکر میکنم باید که از مرحوم یمینی شریف به عنوان یک مروج یاد کرد، این است که ایشان مخاطب خودشان را میشناخت، از ویژگیهایش خبر داشت و در حقیقت کودک را از بزرگسال جدا کرد و برای کودک هویت خاصی قایل بود. نگاه او به کودک، دوران خردسالی و نوجوانی را دربرمیگیرد و همین نگاه را در کیهان بچهها دنبال میکند و به همین دلیل کیهان بچهها نزد خانوادهها از ارزش خاصی برخوردار میشود. زبان فارسی که در کیهان بچهها به کار برده شده، پخته و روان است و خود به خود جامعه کشیده میشود به طرف زبان قدرتمند و توانمند فارسی. در برخی شمارهها به ادبیات غیرداستانی میپردازد. چطور میشود که غیرداستان و مباحث علمی در کیهان بچهها به عنوان یک جریان ترویج علمی درمیآید. به این دلیل که سبک یمینی شریف سبک داستانوار است و به همین دلیل مطلب علمی را هم خواندنی میکند. در حوزه ادبیات کلاسیک هم ایشان به سراغ داستانهای دنبالهدار می رود. داستانهای پلیسی و داستانهایی درباره مدرسه نشان میدهد که چقدر ایشان به محیطشان آشنا هستند. توجه میکند که ادبیات کلاسیک اروپایی را هم به بچهها بشناسانند. نویسندگانی چون ژول ورن، دیکنز، جک لندن، استیونسون، هانس کریتسین آندرسن، دفو و شکسپیر را هم معرفی می کند.
هومن یمینی شریف - فرزند عباس یمینی شریف - هم از خاطرات خود با پدر روایت کرد و به فیلم مستند نغمهسرای کودکان اشاره داشت و گفت، این فیلمم یکی از خاطرات خوب او محسوب میشود. هومن یمینی شریف همچنین از دوران کودکی پدرش، از سختیهای زندگی که متحمل شده بود و از موفقیتهای او سخن گفت.
انتهای پیام