• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92041609406

تکلیف برندگان جوایز موسسات اعتباری که متوفی یا مجهول المکان هستند،چیست؟

تکلیف برندگان جوایز موسسات اعتباری که متوفی یا مجهول المکان هستند،چیست؟

برندگان جوایز غیر نقدی که مجهول المکان یا متوفی هستند پس از پیگیری ‌های لازم موسسه اعتباری مجاز است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ انجام قرعه کشی، نسبت به فروش جوایز غیر نقدی اقدام و وجوه مربوطه را به حساب ذینفع واریز کند.

برندگان جوایز غیر نقدی که مجهول المکان یا متوفی هستند پس از پیگیری ‌های لازم موسسه اعتباری مجاز است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ انجام قرعه کشی، نسبت به فروش جوایز غیر نقدی اقدام و وجوه مربوطه را به حساب ذینفع واریز کند.

به گزارش خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا )، کمیسیون مقررات و نظام موسسات اعتباری بانک مرکزی به استناد فراز پایانی تبصره (1) ماده (6) دستور العمل اعطای جوایز به سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز (ریالی - ارزی) مصوب یک هزار و یک صد و بیست و پنجمین جلسه شورای پول و اعتبار مقرر کرد حداکثر میزان هر یک از جوایز اعطایی به سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز اعم از نقدی و یا غیر نقدی به یک فرد در هر دوره، از 250 میلیون ریال به 500 میلیون ریال افزایش یابد.

همچنین در مورد آن گروه از برندگان جوایز غیر نقدی که مجهول المکان یا متوفی بوده یا امکان دسترسی به آن‌ها یا وارث آن‌ها پس از پیگیری‌های لازم وجود نداشته باشد و یا به موقع برای دریافت جایزه خود مراجعه نکند، موسسه اعتباری مجاز است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ انجام قرعه کشی، نسبت به فروش جوایز غیر نقدی اقدام و وجوه مربوطه را به حساب ذینفع واریز کند.

به منظور جذب و تجهیز سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز، موسسات اعتباری منحصرا براساس ضوابط مقرر دراین دستورالعمل، می توانند مبادرت به اعطای جوایز به سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز کنند.

گفتنی است؛ نحوه اعطای جوایز به صاحبان حساب قرض الحسنه پس انداز به صورت قرعه کشی بوده و روش انجام قرعه کشی توسط هر موسسه اعتباری، باید در چارچوب مفاد این دستورالعمل تعیین شود و قرعه کشی حساب‌های قرض الحسنه پس انداز موسسات اعتباری با هماهنگی بانک مرکزی و به طور هم زمان و حداکثر مابین ماه‌های شهریور و مهر در کلیه موسسات اعتباری انجام می شود.

چنانچه تاریخ آخرین مهلت روز آخر ماه نباشد مانده آن ماه در محاسبات دوره بعد منظور می‌شود در هر صورت یک ماه نباید در محاسبات دو دوره متوالی منظور شود و موسسه اعتباری در هر سال می تواند حداکثر به میزان 10 درصد از بودجه جوایز ذکر شده در ماده سه را برای تبلیغات قرض الحسنه، امور فرهنگی، مطالعاتی و تبلیغاتی در جهت ارتقا فرهنگ بانکداری اسلامی‌، امور عام المنفعه و پاداش کارکنان اختصاص دهد.

حداکثر دو درصد برای هزینه تبلیغات جهت جذب و تجهیز سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز و حداکثر پنج درصد جهت امور عام المنفعه به منظور مصرف در امور فرهنگی، آموزشی، بهداشتی ، ورزشی و با اولویت مناطق محروم کشور و حداکثر سه درصد برای پاداش کارکنان موسسه اعتباری تعلق می گیرد.

حداکثر میزان هر یک از جوایز اعطایی اعم از نقدی و یا غیر نقدی به یک فرد در هر دوره در سال جاری 500 میلیون ریال تعیین که این میزان در سال‌های بعدی توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

گفتنی است؛ شرکت در قرعه کشی جوایز حساب‌های قرض الحسنه پس انداز منوط به مفتوح بودن حساب و داشتن حداقل موجودی است. چنانچه قرعه به حسابی اصابت کرد که از نظر مبلغ، کافی ولی از لحاظ مدت طی دوره قرعه کشی به حد تعیین شده نرسیده باشد اعطای جایزه منوط به حصول شرایط از نظر مدت خواهد بود در هر صورت شرط اعطای جایزه، حفظ حداقل موجودی طی سه ماه یا 90 روز متوالی در طی دوره یا از زمان آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی خواهد بود.

هزینه جوایز در سرفصل جداگانه در دفاتر کل موسسه اعتباری تحت عنوان حساب هزینه جوایز سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز ثبت می شود و موسسه اعتباری موظف است به منظور انجام هماهنگی‌های لازم یک ماه قبل از زمان برگزاری مراسم قرعه کشی کتبا از اعضای هیات نظارت جهت حضور در جلسه مقدماتی دعوت به عمل آورند.

موسسه اعتباری موظف است به منظور آگاهی و جلب اعتماد عموم نسبت به صحت جریان قرعه کشی و اعطای جوایز، تبلیغات در رسانه‌های عمومی و یا سایر روش‌های تبلیغاتی را شفاف و بدون ابهام انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha