کد خبر: 91090601998

دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴


تاثیر ورزش در استخوان‌سازی بیماران مبتلا به پوکی استخوان

سرویس : ورزشي - علم ورزش

پوکی استخوان بیماری شایعی است که استحکام نسج استخوان و کیفیت آن را تضعیف و احتمال شکستگی را چند برابر می‌کند. این بیماری سلامت بسیاری از سالمندان جهان را با خطر روبه‌رو کرده است. در بیشتر کشورهای جهان نیمی از زنان و 20 درصد از مردان سالمند به علت ابتلا به پوکی استخوان دچار شکستگی می‌شوند که در این میان نقش ورزش و فعالیت‌های ورزشی را در پیشگیری از آن نباید نادیده گرفت.

دکتر علی مظاهری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برخلاف عقیده‌ای که در جامعه رواج دارد، افرادی که پوکی استخوان دارند هم می‌توانند ورزش کنند و در فعالیت‌های گروهی حضور داشته باشند. اما این فعالیت‌ها باید برحسب شرایط بیماری‌شان انجام شود. ورزش‌های متحمل وزن مثل پیاده‌روی، دویدن و طناب زدن کمک موثری به استخوان‌سازی و کند شدن روند بیماری‌شان می‌کند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی همچنین معتقد است ورزش کردن حتی پس از ابتلا به پوکی استخوان هم می‌تواند در بهبود وضعیت بیماران و استخوان‌سازی موثر باشد.

وی درباره نحوه ابتلا به این بیماری گفت: بعد از 30 سالگی که استخوان‌ها به حداکثر تراکم خود می‌رسند، شروع به تحلیل رفتن می‌کند و پروسه‌ای به نام ریمادلینگ (جذب و بازجذب کلسیم) اتفاق می‌افتد. اگر تا قبل از این سن فرد به‌خصوص دخترها فعالیت ورزشی مناسب و کلسیم کافی داشته باشند کلسیم جذب شده قابل جبران خواهد بود و خطری برای فرد ندارد. در غیر این صورت به تدریج استخوان‌ها شکننده و آسیب‌پذیر می‌شوند.

دکتر مظاهری‌نژاد ادامه داد: شعار سال 2012 انجمن osteoporosis (پوکی استخوان) جهان، «ورزش، ویتامین D و کلسیم» بود و به این معنی است که هر سه این موارد در کنار هم معنا پیدا می‌کند. تا سال‌های قبل از 2012 گفته می‌شد که وقتی فرد مبتلا به پوکی استخوان شد، دیگر ورزش کردن کمکی به بهبود فرد نمی‌کند اما به تازگی به این نتیجه رسیده‌ایم که ورزش علاوه بر کند کردن روند بیماری، باعث استخوان‌سازی بیشتر هم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ویتامین D یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه‌ی امروز ما هم زنان و هم مردان دچار کمبود ویتامین D هستند که این کمبود جذب کلسیم و بازجذب آن از کلیه‌ها را کاهش می‌دهد و فرد در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد. خیلی از داروها هم مثل شربت آلومینیوم mg در ابتلای افراد به این بیماری موثرند. بنابراین باید کودکان را بیشتر در معرض نور خورشید که بهترین منبع تامین ویتامین D است قرارداد و هم‌چنین از رژیم‌های پرکلسیم برای تغذیه آنها استفاده کرد.

دبیر انجمن پزشکی ورزشی با اشاره به آمار بالای ابتلای زنان به پوکی استخوان تصریح کرد: زنان به علت تغییرات هورمونی که بعد از سن یائسگی پیدا می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. به همین علت باید دختر بچه‌ها را از همان سنین کودکی به انجام ورزش‌های پرتحرک مثل بالا و پایین پریدن، طناب‌بازی و لی‌لی کردن ترغیب کرد. البته نقش مدارس را هم در این زمینه نمی‌توان نادیده گرفت. در مطالعه‌ای که چند سال پیش انجام شده بود در مدارسی که به ورزش دختران اهمیت داده شده بود، ابتلا به بیماری پوکی استخوان در سال‌های آتی به مراتب بسیار کمتر بوده است.

دکتر مظاهری‌نژاد افزود: مهم‌ترین مشکل بیماران مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی‌هایی است که دچار آن می‌شوند، به‌خصوص شکستگی لگن استخوان ران که از هر پنج نفر یک نفر دچار آن می‌شود و در 20 درصد این افراد منجر به مرگ در چند سال آینده می‌شود. به همین دلیل به مردان و زنان مسن به‌خصوص زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند توصیه می‌شود که با انجام تست تراکم استخوان و آگاهی از میزان پیشرفت بیماری‌شان، مراحل پوکی را کند کنند و شکستگی‌ها را کاهش دهند.

وی با بیان این نکته که به پوکی استخوان، دزد خاموش و قله یخی هم می‌گویند، خاطرنشان کرد: پوکی استخوان علامت خاصی ندارد و خیلی اوقات فرد بدون این که بداند، به این بیماری مبتلاست و زمانی که دچار شکستگی می‌شود به بیماری‌اش پی می‌برد که در آن مرحله، درمان بسیار دشوار است. ورزش و اهمیت به آن در دوران کودکی و نوجوانی، استفاده از رژیم‌های غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D و به طور کلی پیشگیری، بهترین درمان برای این بیماری است.

انتهای پیام