• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۰ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9010-03262.1927591
  • منبع : ستاد مبارزه با مواد مخدر

رييس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشگي بقيه‌الله (عج): معتادان تزريقي، عمده‌ترين افراد مبتلا به هپاتيت C هستند

رييس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشگي بقيه‌الله (عج) گفت: در حال حاضر حدود 200 هزار نفر در کشور به هپاتيت C مبتلا هستند که عمده‌ترين آنان، افراد داراي سابقه اعتياد تزريقي و مابقي بيماران هموفيلي، تالاسمي و دياليزي هستند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» ايسنا، دکتر مؤيد علويان در حاشيه جلسه مشترک نخبگان و انديشمندان حوزه مبارزه با سوء مصرف مواد با مصطفي محمدنجار وزير کشور و دبيرکل ستاد، گفت: ويروس هپاتيت C از خون يک فرد به خون فرد ديگر منتقل مي‌شود ولي از طرق بغل کردن، بوسيدن، سرفه يا عطسه کردن، آب يا غذاي مشترک منتقل نمي‌شود و در حال حاضر نيز حدود 200 هزار نفر در کشور به هپاتيت C مبتلا هستند که عمده‌ترين آنان، افراد داراي سابقه اعتياد تزريقي و مابقي بيماران هموفيلي، تالاسمي و دياليزي هستند.

وي افزود: بيشترين افراد مبتلا به ايدز نيز،‌ معتادان تزريقي هستند و طبق آمارهاي موجود در سايت وزارت بهداشت، در حال حاضر 23 هزار نفر در کشور HIV مثبت دارند که 40 درصد آنان، به ‌طور همزمان مبتلا به هپاتيت C نيز هستند.

رييس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشگي بقيه‌الله (عج) اظهار داشت: راه‌هاي انتقال هر دو بيماري هپاتيت C و HIV از طريق تزريق خون يا فرآورده‌هاي خوني است و عمده‌ترين تفاوت آنها در ميزان پايداري ويروس ‌اين بيماري‌ها در محيط است. ماندگاري ويروس هپاتيت C در محيط بيشتر HIV است، به همين جهت شيوع اين بيماري در بين معتادان تزريقي بالاتر است.

علويان با بيان اينکه طي سال‌هاي اخير ميزان بروز هپاتيت C و HIV در افراد اعتياد تزريقي با اجراي برنامه‌هاي کاهش آسيب بسيار کاهش يافته است، تصريح کرد: در اين برنامه‌ها به معتادان آموزش داده مي‌شود تا از سرنگ يکبار مصرف استفاده کنند و همچنين با تغيير اعتيادشان از تزريقي به خوراکي کمتر از سرنگ استفاده نمايند که در اين صورت اثر انتقال بيماري‌هاي عفوني در آنان کمتر خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه هپاتيت C و HIV از جمله بيماري‌هاي شايع در بين زندانيان معتاد است، گفت: آمارهاي متفاوتي از شيوع هپاتيت C در معتادان تزريقي داخل زندان گزارش شده و ليکن کاهش شيوع اين بيماري در زندان‌ها، نشان‌دهنده اهتمام نظام سلامت در زندان‌ها است؛ چرا که طي سال‌هاي اخير برنامه‌هاي کاهش آسيب به‌ طور جد در زندان‌ها پيگيري مي‌شوند تا درصد ابتلا به اين بيماري کاهش يابد.

علويان در توصيه به افراد مبتلا به اين بيماري‌ها بيان داشت: افراد مبتلا مي‌بايست مراقبت‌هاي بهداشتي را رعايت و از مسواک، تيغ و ناخن‌گير شخصي استفاده کنند و همچنين در تماس جنسي حتماً از وسايل پيشگيرانه نظير کاندوم استفاده نمايند. در صورتي که دستورات بهداشتي رعايت شود، شانسي براي انتقال هپاتيت C بين افراد خانواده باقي نمي‌ماند که البته نقش خود بيمار در پيشگيري از انتشار بيماري بسيار مهم است.

وي در پايان هشدار داد: مردم همواره بايد مراقبت‌هاي بهداشتي را رعايت کنند و به خصوص براي انجام خالکوبي، حجامت، تاتو کردن، سوراخ کردن گوش و خدمات پزشکي و دندانپزشکي از مراجعه به محل‌هاي نامطمئن جداً خودداري نمايند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha