• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9005-10912

بازاري كه هرگز نمي‌ميرد! نگاهي به بازار ميلياردي جين در ايران و جهان

بازاري كه هرگز نمي‌ميرد!
نگاهي به بازار ميلياردي جين در ايران و جهان

عضو هيات مديره انجمن صنايع نساجي ايران با اشاره به اين‌كه هم اكنون سه كارخانه اصلي توليدكننده پارچه جين در كشور وجود دارد، گفت:‌ بازار جين در دنيا هرگز نمي‌ميرد و اگر سري به كشورهاي ديگر هم بزنيد از هر 10 نفر حداقل هفت نفر شلوار يا پيراهن جين مي‌پوشند.

حسن صدرالغروي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره وضعيت توليد پارچه جين در كشور توضيح داد: هم‌اكنون سه كارخانه توليد پارچه جين در كشور وجود داشته و يك كارخانه ديگر نيز قابليت توليد اين محصول را دارد اما در مجموع توليد داخل پارچه جين كفاف نياز بازار را نمي‌دهد و به همين دليل بخش زيادي از نياز بازار به اين پارچه از طريق واردات از كشورهايي مانند تركيه، پاكستان و چين تامين مي‌شود.

او با اشاره به اين‌كه پارچه جين سنگين براي توليد شلوار و جين سبك براي توليد پيراهن به كار مي‌رود، افزود: پارچه جين بايد 100 درصد از پنبه توليد شده باشد كه در اين صورت مانند يك عايق عمل كرده و در فصل تابستان از ورود گرما و در فصل زمستان از ورود سرما به بدن جلوگيري مي‌كند و به همين دليل از بازار شلوار و پيراهن جين در تمام فصول استقبال زيادي مي‌شود.

اين فعال صنعتي نساجي درباره سهم واردات و توليد داخل در بازار پارچه جين كشور عنوان كرد: در صورتي كه وضعيت تامين مواد اوليه توليدكنندگان داخلي به ويژه پنبه مناسب باشد محصولات توليد داخل مي‌توانند با كالاهاي وارداتي رقابت كنند.

اين فعال صنعتي همچنين درباره ارتباط توليدكنندگان داخلي با توليدكنندگان خارجي و همچنين بازار جهاني پارچه جين اظهار كرد:‌ توليدكنندگان داخلي سعي مي‌كنند هم آخرين طرح‌هاي دوختي را از خارج وارد كشور كنند و هم بازار مد اين محصول را رصد كنند.

به گزارش ايسنا؛ جين مبدا فرانسوي و هندي دارد و براي نخستين بار لباس ملوانان از اين جنس تهيه شد. اما در دهه 1950 استفاده از اين نوع شلوار ابتدا در ميان نوجوانان و سپس در ميان همه مردم شايع شد.

قديمي‌ترين مارک‌هاي شلوار جين لي، ليوايز و رانگلر نام دارند؛ شلوارهاي جين معمولا آبي رنگ هستند.

آمار دقيقي از ارزش بازار پارچه جين و محصولات وابسته به آن مانند شلوار و پيراهن در ايران وجود ندارد اما براساس آمار رسمي منتشر شده مردم آمريكا در سال‌هاي 2004 و 2005 به ترتيب 14 و 15 ميليارد دلار صرف خريد جين كردند. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه ارزش بازار جهاني پارچه جين به راحتي به بيش از چند صد ميليارد دلار مي‌رسد. قطعا ايران نيز با توجه به قشر بزرگ جوان و نوجواني كه دارد از جمله بزرگترين بازارهاي پارچه جين در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.

قيمت پارچه و شلوار جين بستگي زيادي به قيمت پنبه داشته و هرچه قيمت پنبه در بازار جهاني افزايش يابد قيمت پارچه و شلوار جين نيز بالا مي‌رود.

شلوار جين در گذشته بيشتر توسط كارگران صنعتي و سربازان آمريكايي مورد استفاده قرار مي‌گرفت كه دليل اصلي آن نيز دوام بالاي اين شلوار بود اما بعدا استفاده از اين نوع شلوار در ميان همه قشرهاي مردم رواج پيدا كرد.

در حال حاضر آمريكا، تركيه و چين اصلي‌ترين بازيگران بازار جهاني جين محسوب مي‌شوند و گفته مي‌شود شركت آمريكايي VF نيز بزرگترين توليدكننده شلوار جين در جهان به شمار مي‌رود. اين شركت در سال 2010 ميلادي بالغ بر 47 هزار نفر نيروي كاري داشته و معادل 7.6 ميليارد دلار نيز درآمد كسب كرده است.

شركت آمريكايي لوي استراوس نيز از بزرگترين توليدكننده جين در دنيا محسوب مي‌شود. اين شركت در سال 2008 ميلادي 4.3 ميليارد دلار درآمد و بيش از 11 هزار و 400 نفر نيز نيروي كاري داشته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha