• جمعه / ۲۴ تیر ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9004-10391
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

در کنفرانس روش‌هاي نوين جراحي در سرطان پستان اعلام شد: آمار شيوع «سرطان پستان» در كشور افزايش يافته است

در کنفرانس روش‌هاي نوين جراحي در سرطان پستان اعلام شد:
آمار شيوع «سرطان پستان» در كشور افزايش يافته است

يک متخصص جراحي با بيان اين که ميزان بقاي مبتلايان سرطان پستان در روش حفظ پستان با ماستکتومي تفاوتي ندارد گفت: احتمال عود بيماري در جراحي حفظ پستان 5 درصد بيشتر از ماستکتومي است که با توجه به حفظ سينه، اين روش توصيه مي شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران، دکتر آسيه الفت بخش عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران و متخصص جراحي در اولين کنفرانس روشهاي نوين جراحي در سرطان پستان اظهار داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت از هز 100 هزار زن 27 نفر به سرطان پستان مبتلا مي شوند.

اين متخصص جراحي با بيان اين که سن ابتلا در ايران يک دهه پايين تر از کشورهاي غربي است گفت: زنان اغلب در سنين 40 تا 50 سال به اين بيماري مبتلا مي شوند در حالي که اين آمار و در كشورهاي غربي بالاي50 سال است.

الفت بخش با بيان اينكه با تشخيص زودهنگام اين بيماري اميد به بهبود و درمان بيماري افزايش مي يابد،‌ ادامه داد: 85 درصد از افرادي كه با داشتن توده در سينه و با علائمي مانند درد به پزشك مراجع نوع توده ها خوش خيم و قابل درمان است.

اين عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران با اشاره به نقش 10 تا 15 درصدي ژنتيک در ابتلا به سرطان پستان گفت: آگاهي زنان از اين بيماري نقش بسيار مهمي در تشخيص زود هنگام و درمان اين بيماري دارد، به نحوي که علاوه بر استفاده از روش هاي غربالگري مانند ماموگرافي سالانه براي زنان بالاي 40 سال، خودآزمايي پستان در صورت بروز هرگونه ترشح، فرورفتگي در نوک و يا پوست پستان، درد و غيره بايد به پزشک مراجعه کنند.

اين متخصص جراحي با ابراز تاسف از اينكه آمار شيوع اين نوع سرطان در ايران روبه افزايش است، گفت: با پيشرفت روش هاي غربالگري و تشخيص زودهنگام ، سن تشخيص اين سرطان پايين تر آمده و از اين لحاظ تعداد بيشتري بيمار ، تشخيص داده مي شوند.

وي خاطر نشان کرد: تحقيقات نشان داده است که سرطان پستان در سنين پايين تر تهاجمي تر است از اين رو تشخيص زودهنگام و در مراحل اوليه بيماري از اهميت بالايي برخوردار است.

عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران ادامه داد: در حال حاضر متخصصان بدنبال استفاده از روش هاي کم تهاجمي در تشخيص و درمان سرطان پستان هستند که استفاده از ماموگرافي،سونوگرافي و...از آن جمله است.

دکتر الفت بخش با بيان اين در صورت تشخيص سرطان، برداشت بافت پستان تصميم اول جراح نيست گفت: به طور کل پزشکان با رعايت سلامت بيمار بدنبال حفظ بافت پستان هستند که با استفاده از نمونه برداري نوع توده را تشخيص و ساير روش هاي درماني را اعمال مي کنند.

اين متخصص جراحي گفت: روش هاي جراحي روز به روز به سمت روش هاي کم تهاجمي مي رود به نوعي که در گذشته علاوه بر بافت پستان، غدد لنفاوي زير بغل را نيز برمي داشتند اما امروزه با حاشيه برداري 2 ميليمتري از بافت اطراف توده و بيوپسي از غدد لنفاوي و در صورت نياز بر مي دارند و يا تنها به برداشتن غده لنفاوي نگهبان بسنده مي کنند.

وي ادامه داد: امروزه متخصصان هنگام جراحي بافت پستان با استفاده از روش هاي مختلف مانند بکارگيري عضلات جداره شکم کار بازسازي پستان را براي بيمار انجام مي دهند.

اين متخصص جراحي با اشاره به ميزان بقاي عمر و احتمال عود مجدد بيماري در افرادي که جراحي حفظ پستان براي آنها انجام شده است گفت: مطالعات نشان داده از نظر بقا هيچ تفاوتي ميان ماستکتومي و جراحي حفظ پستان وجود ندارد و تنها 5 درصد احتمال عود در جراحي حفظ پستان وجود دارد که با توجه به مزيتي که براي زنان دارد(حفظ پستان) ارزشمند است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha