• شنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9001-15176
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

با تاکيد بر جدي گرفتن عفونت‌هاي دنداني؛ يك متخصص گوش و حلق و بيني: آبسه‌هاي دنداني يکي از علل بروز آبسه‌هاي حلقي است

با تاکيد بر جدي گرفتن عفونت‌هاي دنداني؛
يك متخصص گوش و حلق و بيني: 
آبسه‌هاي دنداني يکي از علل بروز آبسه‌هاي حلقي است

يک متخصص گوش، حلق و بيني با اشاره به علل بروز آبسه‌هاي حلقي گفت: علاوه بر بي‌توجهي به عفونت‌هاي دنداني، زخم‌هاي ناشي از تروماهاي خارجي، ميکروب سل، ميکروب‌هاي هوازي و بي‌هوازي و عدم رعايت بهداشت فردي در جامعه از جمله علل بروز آبسه‌هاي حلقي است.

دکتر سامان خرمي نژاد عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، با تقسيم آبسه‌هاي حلقي به چهار دسته، آبسه‌هاي دور لوزه‌اي، کنار حلقي، پشت حلقي و جلوي مهره‌اي اظهار داشت: آبسه‌هاي پشت حلقي يا تروفارنژيال در تجمع مواد چرکي و التهاب بين عضله پشت حلق و فاسياي جلوي مهره‌اي ايجاد مي‌شود که از نظر شدت به دو دسته حاد و مزمن و همچنين از نظر سني به دو دسته اطفال و بزرگسال تقسيم مي‌شود.

وي گفت: آبسه پشت حلقي در اطفال معمولا به صورت حاد و با علائمي مثل بي‌قراري، تب شديد، درد در گردن، سفت شدن گردن، مشکل در بلع غذا، ريزش بزاق از دهان و مشکل در باز شدن دهان بروز مي‌کند.

اين متخصص گوش، گلو و بيني ادامه داد: اين نوع آبسه در بزرگسالان معمولا به صورت مزمن و با علائمي از قبيل احساس پري در حلق، مشکل در بلع غذا و خوراکي‌ها حتي آب دهان بروز مي‌کند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در مورد علل شايع بروز آبسه پشت حلقي گفت: اين آبسه معمولا در بزرگسالان به علت وجود ميکروب سل و در اطفال به علت وجود ميکروب‌هاي مخلوط هوازي و بي‌هوازي ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه گسترش عفونت‌هاي دنداني مي‌تواند به تجمع چرک در فضاهاي کنار فک تحتاني و از آنجا به آبسه کنار حلقي و خلف حلقي منجر شود، گفت: اين امر خود حدود 30 تا 40 درصد از علل بروز اين بيماري است.

دکتر خرمي نژاد با اشاره به عفونت‌هاي منطقه‌اي کنترل نشده از قبيل التهاب‌هاي شديد لوزه و به دنبال آن آبسه کنار لوزه اظهار داشت: گسترش آبسه کنار لوزه مي‌تواند به آبسه کنار حلق و آبسه پشت حلقي منجر شود.

وي با بيان اينکه زخم‌هاي ناشي از تروماهاي نافذ مثل تيغ ماهي و نوک مداد که در مخاط حلق مخفي شده باعث ايجاد آبسه‌هاي پشت حلقي مي‌شود، گفت: گاهي اوقات ممکن است بچه‌ها در هنگام بازي اجسام نوک تيزي را به دهان خود فرو برده که موجب زخم شدن حلق و سپس به دنبال آن تجمع جرم و ايجاد آبسه پشت حلق مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اينکه راه تشخيص اين بيماري ابتدا از طريق گرفتن شرح حال بيمار و معاينه است، ادامه داد: در هنگام معاينه التهاب لوزه و برجستگي ديواره پشت حلقي در تشخيص اين بيماري بسيار کمک مي‌کند.

وي اضافه کرد: در بعضي از بيماران که به علت شدت درد آبسه دچار عدم توانايي در بازکردن دهان خود هستند و اغلب فاصله بين دندان‌هاي آنها کمتر از دو سانتيمتر بوده به طوري که نمي توان به راحتي حلق آنها را معاينه کرد مي‌توان از عکس‌هاي ساده راديولوژي و يا سي‌تي اسکن گردن جهت تشخيص بيماري استفاده کرد.

دکتر خرمي نژاد با اشاره به اين که عکس‌هاي راديولوژي مي‌تواند افزايش نسج نرم جلوي مهره‌اي را در گردن نشان دهد، گفت: مي‌توان در سي‌تي اسکن‌هاي گردن، عفونت‌هاي هوازي را تا حدي تشخيص داد.

وي با بيان اين که مبتلايان به آبسه‌هاي پشت حلقي را بايد بلافاصله بستري کرد و از طريق سرم آب از دست رفته بدن آنها را تامين نمود، گفت: براي اين بيماران بايد از آنتي بيوتيک‌هاي تزريقي که بر روي جرم‌هاي بي‌هوازي و همچنين جرم‌هاي گرند مثبت اثر دارند مثل پني‌سيلين، کليندامايسين و ترکيبي از پني‌سيلين و مترونيدازول استفاده کرد.

دکتر خرمي نژاد با تاکيد بر اينکه مسير راه‌هاي هوايي در بيماران مبتلا به آبسه‌هاي حلقي بايد در ابتداي بستري شدن تحت نظر باشند، ادامه داد: مسيرهاي هوايي در اين بيماران شديدا مستعد گرفتگي است که اين خود عاملي براي ايجاد خفگي در بيماران است به همين دليل ابتدا بايد اقدامات لازم جهت بازنگهداشتن مسيرهاي هوايي آنها صورت گيرد.

وي اضافه کرد: بازنگهداشتن مسير هوايي مي‌تواند از طريق گذاشتن لوله دهاني توسط دکتر بيهوشي و بدون آسيب به آبسه صورت گيرد و يا از طريق باز کردن تراشه گردن و لوله گذاري توسط متخصص گوش، حلق و بيني انجام شود.

اين متخصص گوش، حلق و بيني در ادامه با بيان اينکه آبسه‌هاي پشت حلقي بايد توسط جراحي در اتاق عمل تخليه شود، تصريح كرد: خفگي توسط التهاب گردن، پارگي آبسه و ترشح عفونت به داخل ريه، عفونت ريه از جمله خطرات آبسه‌هاي پشت حلق است. از طرفي گسترش آبسه از فضاي جلوي مهره‌اي به سمت قفسه سينه منجر به عفونت سينه و در نهايت مرگ بيمار مي‌شود.

وي با بيان اينکه بيشتر مبتلايان به آبسه‌هاي حلقي دچار نوعي نقص ايمني هستند، گفت: بيشتر عفونت‌هاي حلقي در جوامعي که از نظر بهداشت فردي مخصوصا بهداشت دهان و دندان ضعف دارند مشاهده شده است.

دکتر خرمي نژاد در پايان با تاکيد بر توجه به عفونت‌هاي دهان و دندان اظهار داشت: زماني که حلق و لوزه‌ها در معرض آسيب تروماهاي نافذ قرار مي‌گيرند و يا علائمي در حلق احساس مي‌شود براي کسب اطمينان از زخم نشدن و يا درمان صحيح زخم‌هاي احتمالي حتما به پزشک مراجعه شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha