• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۸۹ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8909-09724
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

کاهش فوتي‌هاي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر

کاهش فوتي‌هاي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر

رييس مرکز تحقيقات پزشکي قانوني گفت: اقدامات پيشگيرانه و آموزش‌هاي ارائه شده در کاهش آمار فوتي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر نقش موثري داشته است.

به گزارش سرويس «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر قره داغي در مورد دلايل کاهش آمار فوتي‌هاي ناشي از سوء مصرف مواد گفت: سرپناه‌هاي شبانه ايجاد شده توسط سازمان‌هاي حمايتي مانند بهزيستي و ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش‌هايي که در مراکز کاهش آسيب به معتادان تزريقي داده مي‌شود، در کاهش اين آمار موثر بوده است.

رييس مرکز تحقيقات پزشکي قانوني در تشريح نتايج اقدامات آموزشي صورت گرفته، گفت: آموزش روش‌هاي صحيح تزريق، توزيع سوزن و سرنگ‌هاي يکبار مصرف رايگان از شيوع HIV و هپاتيت‌هاي C و B در معتادان تزريقي جلوگيري کرده و نقش قابل توجه‌اي در کاهش مرگ و مير اين معتادان داشته است، تا جايي که از سال 1386 تا سال 1388، به ميزان 19 درصد کاهش در فوتي‌هاي معتادان ارجاع شده به سازمان پزشکي قانوني مشاهده مي‌شود.

وي افزود: ساماندهي کارتن خواب‌ها که غالبا از معتادان تزريقي بودند و فعاليت‌هاي پيشگيرانه و آموزشي برخي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد از قبيل سازمان بهزيستي، وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها، شهرداري‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر که در اين باره فعال بوده‌اند که در مورد اسکان، تغذيه، آموزش و ارائه خدمات جانبي اقدامات شايان توجهي انجام داده‌اند، باعث قابل توجهي در معتادان شده است.

قره‌داغي با اشاره به آمارهاي سازمان پزشکي قانوني گفت: براساس آمار موجود سازمان پزشکي قانوني، فوتي‌هاي ناشي از سوء مصرف مواد در سال 1386، چهارهزار و713 نفر، در سال 1387، اين فوتي‌ها به چهار هزار و 403 نفر و در سال 1388، فوت شدگان سه هزار و798 نفر بودند.

وي افزود: تعداد معتادان فوت شده در استان تهران در سال 1387، يك هزار و 215 نفر بودند که اين رقم در سال 1388 به يك هزار 76 نفر رسيد و رشد منفي فوتي معتادان را در پرجمعيت‌ترين استان کشور تأييد مي‌کند.

 افزايش شوك و مرگ ناگهاني ناشي از تزريق موادجديد

به گفته رييس مرکز تحقيقات پزشکي قانوني، با افزايش قيمت مواد مخدر سنتي و کمتر شدن دسترسي به آن، معتادان به مواد مخدر جديد نظير هروئين، کراک و شيشه روي مي‌آورند که در دفعات ابتدايي، استعمال به صورت تدخيني است و با کمتر شدن اثرات نشئگي، اين مواد به جاي روش تدخيني بصورت تزريقي مصرف مي‌شوند و علاوه بر افزايش خطر انتقال بيماري‌هايي نظير ايذر و هپاتيت احتمال افزايش مرگ و مير را در حين تزريق بالا مي‌برد.

وي همچنين تأکيد کرد يکي از دلايل مرگ و مير ناشي از سوء مصرف مواد وجود ناخالصي‌هايي است که همراه اين گونه مواد وجود دارد که در روش تزريقي با ورود آن به بدن احتمال ايجاد شوک و مرگ ناگهاني به شدت افزايش مي‌يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha