• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8902-17895

صالحي: ارائه پيش‌نويس تحريم آخرين تلاش‌ غربي‌هاست كشورهاي صاحب قدرت از توافق تهران ناراحت هستند

صالحي:
ارائه پيش‌نويس تحريم آخرين تلاش‌ غربي‌هاست
كشورهاي صاحب قدرت از توافق تهران ناراحت هستند

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با شاره به ارائه پيش‌نويس قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل از سوي آمريكا و متحدانش خاطرنشان كرد: كشورهاي صاحب قدرتي كه مي‌خواهند راي خود را بر مبناي قدرت به كرسي بنشانند از توافق اخير (بيانيه تهران) ناراحت هستند و مي‌خواهند خود را صاحب راي نشان دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر صالحي ـ معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ـ ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشيه جلسه هيات دولت با تاكيد بر اين كه بحث تحريم‌ها رنگ باخته است با اشاره به اقدامات آمريكا در ارائه پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران به شوراي امنيت تصريح كرد: اين موضوع آخرين تلاش‌هاي غربي‌هاست و حق هم دارند چرا كه احساس مي‌كنند براي اولين‌بار چند كشور در حال توسعه بدون نياز به كشورهاي قدرتمند توانسته‌اند از حقوق خود دفاع كنند و اين مساله براي آن‌ها سنگين است.

به گفته صالحي بايد يك مقدار صبر كرد چرا كه آن‌ها نمي‌توانند راه به جايي ببرند چرا كه پيش‌تر نيز بحث قطعنامه‌هاي خود را مطرح كرده بودند اما افراد عاقلي در ميان آن‌هاست كه آن‌ها را از اين كار احتراز مي‌دهد و به سمت حركات عقلاني سوق مي‌دهد.

رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه كشورهاي صاحب قدرت كه مي‌خواهند راي خود را بر مبناي قدرت به كرسي بنشانند از توافق اخير ناراحت هستند، اضافه كرد: آن‌ها مي‌خواهند خود را صاحب راي نشان دهند اما ديدند كه چند كشور در حال توسعه توانستند بحران را مديريت كنند و اين مساله مي‌تواند تبديل به الگويي شود كه بحران‌ها و مشكلات روزمره را كشورهاي منطقه و در حال توسعه خود به خوبي حل كنند.

او در مورد بحث مذاكرات ايران و 1+5 نيز خاطرنشان كرد: در اين‌باره سعيد جليلي و كاترين اشتون اظهاراتي داشته‌اند و ابراز آمادگي به اين مساله كردند كه به‌زودي مكان آن تعيين مي‌شود.

صالحي مكان احتمالي اين نشست را تركيه عنوان كرد.

خبرنگاري از صالحي پرسيد آيا با صدور قطعنامه جمهوري اسلامي ايران از بيانيه سه جانبه انصراف خواهد داد ياخير؟ اظهار كرد: در اين بيانيه توافق شده كه يك هفته فرصت داريم كه نامه خود را به آژانس ارائه دهيم.

وي اضافه كرد: آن‌ها همواره به دنبال مانع‌تراشي هستند و ساده‌انديشي است كه فكر كنيم دست از اين كارها بر مي‌دارند چراكه از دو نگاه متفاوت جهان‌بيني اسلامي و جهان‌بيني دنيوي به مسائل نگاه مي‌كنيم اما در تلاشيم كه تقابل‌ها را كم‌تر كنيم و مسالمت‌آميز زندگي كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان هم‌چنين از انجام آخرين تست‌هاي نيروگاه بوشهر تحت عنوان تست گرم در جهت راه‌اندازي اين نيروگاه خبر داد و گفت: عمليات اجرايي نيروگاه بوشهر در حال پيشرفت است و هم اكنون آخرين تست‌ها به عنوان تست گرم را در حال انجام هستيم و اميدواريم در تابستان شاهد راه‌اندازي آن باشيم.

وي هم‌چنين از انجام مكان‌يابي سايت‌هاي جديد هسته‌يي نيز خبر داد و اضافه كرد: اين روند مراحل مقدماتي خود را در حال طي كردن است كه اميدواريم امسال بتوانيم مكان‌يابي يكي از سايت‌ها را به اتمام برسانيم.

وي از اعلام جزييات اين سايت‌ها خودداري كرد و گفت: جزييات كامل‌تر پس از تعيين اين سايت‌ها اعلام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha