• جمعه / ۱۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8409-09640
  • خبرنگار : 71078

*«خداحافظي ماندگار» در صبح جمعه با مردم* گـزارش مراسم تشيع پيكر «منوچهر نوذري»

*«خداحافظي ماندگار» در صبح جمعه با مردم*
گـزارش مراسم تشيع پيكر «منوچهر نوذري»

هنوز از خبر شهادت اهالي قلم و تصوير بهت‌زده بوديم كه خبر رسيد منوچهر نوذري هنرمند پيشكسوت كشورمان به ديارباقي شتافته است. هنوز اشك‌هايي كه براي بقيه شهيدان فاجعه‌ي سقوط هواپيماي سي‌130 ريخته بوديم بر گونه‌هايمان بود كه براي تشييع پيكر خالق تيپ‌هايي چون‏، «آقاي ملون» و «آقاي دست و دلباز» به ساختمان راديو رفتيم.

خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا گزارش داد:

ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 18 آذرماه است جمعيت زيادي روبه‌رو و داخل ساختمان راديو ايستاده‌اند صداي قرآن از داخل حيات به گوش مي‌رسد. در ورودي راديو عكس منوچهر نوذري بر پارچه‌ي سياهي آويخته شده است و به ما نگاه مي‌كند و ما را به خاطره‌هاي دور ونزديكي مي‌برد.

همين طور كه عقربه‌ها به ساعت 10 و موقع وداع باهنرمند ارزشمند دوبله‏، اجرا‏ و بازيگري نزديك مي‌شود جمعيت بيشتر و بيشتر مي‌شود. حياط راديو پر شده است و ميدان پانزده خرداد بسته.

مراسم آغاز مي‌شود و ابتدا متني كه مقام معظم رهبري خطاب به رييس وقت راديو در سال 71 نوشته‌اند قرائت مي‌شود

« ديشب برنامه‌ي مسابقه‌ي تلويزيوني را ديدم. شايد خيلي‌ها اين مسابقه را تحسين كردند كه جاي تحسين هم دارد اما بيش از آن مجري هنرمند و چيره‌دست برنامه را تحسين مي‌كنم كه با تكنيك‌هايي صادقانه و شيرين خود آن جوانان هوشمند و شايسته را و بخشي از بينندگان را به فراگرفتن معلومات وا مي‌دارد و حقيقتا از لذتي كه وي مي‌برد و تشويقي كه ازته دل مي‌كرد لذت بردم و به آن آفرين گفتم از قول من از اين هنرمند بزرگ تشكر كنيد. 8/7/71 ـ سيد علي خامنه اي»

عزت‌الله ضرغامي رييس سازمان صدا وسيما كه روز گذشته در مراسم تشييع پيكر شهيدان سقوط هواپيما سي 130 حضور داشت اين بار از نوذري مي‌گويد:‌ فقدان هنرمند بزرگ و استاد پيشكسوت در عرصه‌ي هنر ايران اسلامي مرحوم منوچهر نوذري را به همه‌ي ملت بزرگ وشريف ايران جامعه‌ي بزرگ هنري كشور و خانواده‌ي محترم بزرگوار وصبور او تسليت عرض مي‌كنم.

رييس سازمان صداوسيما بر اساس گزارش ايسنا مي‌افزايد: خيل جمعيتي كه امروز در مراسم تشييع اين هنرمند بزرگ در راديو گرد آمده اند و جمعيتي كه در خيابان‌ها هستند حاكي از حق‌شناسي و قدرشناسي اين ملت شريف است كه نسبت به هنرمندان و خادمان واقعي خود دارد اين پيام بزرگي براي همه است و براي كساني كه به اين مردم در داخل و خارج از كشور پشت كرده‌اند و در تنهايي و عزلت جان دادند و در مراسم ترحيم آن‌ها كسي شركت نكرده است.

وي در ادامه مي‌گويد: امروز اين مراسم و جمعيت براي همه پيام دارد كه عاقبت كساني كه با تعهد در راه خدمت به مردم و آرمانهاي الهي و مردم زحمت كشيده فعاليت مي‌كنند اين گونه با عزت هستند براي همه سخت است و باورپذير نيست كه اين هنرمند امروز در ميان ما نيست. چرا كه او با اجراي هنرمندانه‌اي برنامه‌هاي متعدد براي مردم شادي آفريده است و توانسته است مخاطبان ارتباط صميمي برقرار كند و امروز براي مردم رفتن او باورپذير نيست. گفت سعدي به روزگاران مهري نشسته بر دل/از دل برون نگردد الا به روزگاران.

رييس سازمان صدا و سيما افزود: البته هنرمندان بزرگ هميشه در ياد و دل مردم هستند. چون كارهاي خود را با عشق انجام مي‌دهند در اين رابطه هميشه ماندگار است.

ضرغامي با بيان اين كه اينجا خانه‌ي اهل راديو است گفت: نوذري با گويندگي خود واقعا نقش هاي ماندگاري با وجه هنري بالا خلق كرد و در هر بخشي كه وارد شد از آثار هنري خوبي از خود بر جاي گذاشت. خلق شخصيت‌هاي چون «ملون» در تاريخ هنري مولف ما باقي مانده است. اين شخصيت مي‌تواند روشنگر باشد كه با اشاره حرفه‌اي منوچهر نوذري همراه بود.

وي با اشاره به ديگر فعاليت‌هاي نوذري مي‌گويد: اين اواخر در رشته‌هاي ديگري فعاليت داشت كه به زيبايي از عهده‌ي آنها برمي‌آمد، كه يكي از آنها بازيگري در سريال كوچه‌ي اقاقيا بود.

ضرغامي درباره‌ي شرايط زندگي اين هنرمند فقيد مي‌گويد: او از نظر جسمي و روحي مشكلات زيادي داشت ولي مانند حديثي كه مي‌گويد مومن كسي است كه تبسم او در ظاهر است و غم او در قلبش هميشه تبسم مي‌كرد.

رييس سازمان صدا و سيما با اشاره به حادثه‌ي سقوط هواپيماي c-130 در اين حادثه رزمندگان نيروهاي مسلح صاحبان رسانه و مردم داغدار شدند و جا دارد يك بار ديگر از شهداي اين حادثه به ويژه خلبان شجاع آن بابك گوهري، كادر پروازي، رزمندگان نيروي هاي مسلح و اصحاب رسانه چون، ايرنا، ايسنا، فارس، و روزنامه‌هاي كيهان و همشهري و به ويژه برادرانمان در رسانه‌ي ملي ياد كنيم.

وي در ادامه راجع به نوذري اظهار كرد: او يك شخصيت جميع بود و در همه‌ي رشته‌هايي كه در آن به فعاليت پرداخت به الگو تقدير شد.و همين مراسم تشييع از او نشاندهنده‌ي آن است كه ارتباط وسيعي با اهالي راديو داشته است و همين جا از همكاران عزيز راديو تشكر مي‌كنم كه به عنوان ظرفيت تمام ناشدني در خدمت جامعه‌ي هنري كشور هستند و جايگاه ويژه‌ي سيماي ما به علت حضور هنرمندان راديو در آن است.

خبرنگار ايسنا از مقابل راديو گزارش داد: پس از پايان سخنان ضرغامي ـرييس سازمان صدا و سيما ـ، صداي منوچهر نوذري در فضا طنين‌انداز مي‌شود: «زندگاني يادت هست، ياد دوران قديم… » بغض جمعيت مي‌تركد.

از همكاران نوذري و پيشكسوتان عرصه‌هاي مختلف هنري افرادي چون رضا عبدي، محمود قنبري، مهري علي‌محمدي، ژاله‌ علو، حسين عرفاني ، شهلا ناظريان، مرتضي احمدي و ...آنان كه در ميان جمعيت گم بودند، همه آمده بودند.

از ميان رضا عبدي پشت ميكروفن مي‌آيد و از همكاري چندين ساله‌ي خود منوچهر نوذري مي‌گويد.

در گذشت اين هنرمند پيش‌كسوت را به خانواده‌ي وي به ويژه ايرج تسليت مي‌گويم،‌اينجانب سالهاي متمادي با نوذري افتخار همكاري داشتم او هنر پيشه‌ي توانا و چيره دستي بود و تيپ‌هاي مختلفي را در راديو اجرا مي‌كرد كه همه خاطره‌انگيز و ماندگار شدند و در عرصه‌ي دوبله نيز جزو بهترين دوبلورها بود.در عرصه‌ي سينما هم چند فيلم كارگرداني و در آن ايفاي نقش كرد در تاتر و تلويزيون هم هميشه موفق بود و درگذشت اين هنرمند را به خانواده‌ي صدا، جامعه‌ي هنري و ملت ايران تسليت مي‌گويم. روحش شاد و يادش گرامي باد.

در ميان آن جمعيت زياد كه براي بدرغه‌ي پير عرصه‌هاي مختلف هنري و «آقاي خنده‌ي ايران» آمده بودند هنرمند جواني چون فرزاد حسني به چشم مي‌خورد او اين گونه با استاد خود وداع مي‌كند: «حالا كه خوابيدي در تن ترانه غزل مي‌ريزد، آقاي لبخند و چشم هاي روشن، آقاي سوالهاي بي‌تكرار، آقاي گريز و بازگشت، آقاي اميد و ماندن، ماندن اميد، آيا كسي معني هر لحظه شكفتن تو را فهميد، آيا صورت‌هايي كه صداي تو آشنايشان كرد، آيا لب‌هايي كه لحن ماندگارت شيريشان كرد. فرهاد كوه فكر و واژه شناختند. آقاي قصه و اعجاز صبحهايي آدينه‌اي ... تا سالهاي سال تو را مي‌خواهند و دست روزگار در اين روزگار خوارخالي، خالي خالي است،‌ آقاي هميشه غم مي‌آمد كه چله نشينمان كند و تو نمي‌گذاشتي در جدال تبسم گريه مي‌درخشيديم و مانديم، آقاي پاسخ‌هاي از ياد نرفتني واژه براي پل كه نه عين رسيدن بود در پيشانيمان هميشه پاسخي بود كه تو مي‌ديدي و ما گذشتيم، آقاي دل،‌ آقاي حرفهاي دلنشين، آسان گفتن سخت است و تو سخت آسان مي‌گفتي، آسان مي‌گرفتي، سخت ماندي، آقاي نسيم هياهو دلمان از لحنت و از عبور كلماتت بارقه‌هاي هميشگي ذهنت مانده.»

حسني ادامه مي داد:

«ديوارهاي همه‌ي ساختمان بارها از قهقه‌هايي كه تو ميزبانشان بودي لرزيد و امروز سكوت اين حيات معناي همين حرف است كه تو نيستي،‌ آقاي طوفان و آرامش، نه بيمارستان و نه جدايي، نه بستر و نه تنهايي و نه علت هيچكدام از تو نبود تو هر سه چراغ اين وهم را خاموش كردي آقاي دست و دلباز، اي كاش اين بار هم خسته بود و جان بود و تو باز بودي، آقاي ملون اي كاش در اين رنگ رنگ روزگار سياهي بالاترين رنگ نبود، آقاي دردانه‌ي دردانه همه‌ي مردم ايران امروز صدا غريب است، امروز صدا پدر خود را گم كرده است آن هم نه در پس غبار، نه در پس خاطره، نه در پس زمان كه پيش نبودنت، به احترام تو امروز همه‌ي راديو‌ها را روشن مي‌كنيم به احترام ته امروز صداي همه‌ي هنرپيشه‌هاي خندان فرنگي با لبخند حرف مي‌زنيم به ياد تو صحنه‌ي گلريز را گلنشان مي‌كنيم به يادت در پشت همه‌ي ميكروفنهاي سرپاي راديو آرام آرام اشك مي‌ريزيم و بحث نمي‌كنيم همانگونه كه در فيلم زندگي بود 13 ساله و 15 ساله راه مي‌افتيم و در مسابقه‌ي مرگ و زندگي هفته به هفته شركت مي‌كنيم،‌ آقاي استاد هميشه استاد، آقاي منوچهر نوذري حالا كه تو نيستي حالا از كي بپرسيم چراغ‌ها همه خاموش است، آقاي منوچهر نوذري.»

ايسنا گزارش داد:

ايرج نوذري پسر شادروان منوچهر نوذري با جمله‌ي «من كه باور نمي‌شود» از حس خود در اين لحظات مي‌گويد. «من كه باور نمي‌شود خودش اينجاست صدايش پخش مي‌شود، خوابيده هرآن احساس مي‌كنم كه بلند مي‌شود. افسوس آن‌چه كه برده‌ام باختني است، بشناخته‌ها تمام نشناختني است، برداشته‌ام هرچه آنچه بايد بگذاشت، بگذاشته‌ام هر آنچه برداشتني است.»

وي مي‌افزايد: زندگي فراز و نشيب زيادي دارد ولي مهم كيفيت زندگي است و اين كه آدم چي ياد مي‌گيرد و چي ياد مي‌دهد. من تنها شعر زندگي‌ام كه از نظر صنعت شعر اشكال داشت سال 1357 پس از آتش گرفتن سينماي ركس آبادان گفتم كه اكنون از زبان پدرم شنيدني است:

«من نغمه‌ام آن نغمه‌ي شيداي تو

من خنده‌ام آن خنده‌ي لبهاي تو

من گريه‌ام آن گريه‌ي چشمهاي تو

من حسرتم آن حسرت فرداي تو»

مراسم تشييع پيكر منوچهر نوذري به سمت بهشت زهرا آغاز مي‌شود. ولي ازدحام جمعيت اين روند را كند مي‌كند پس از مدتي پيكر اين هنرمند كشورمان روي دستهاي خانواده‌اش هنرمندان و مردم ايران به سمت منزلگاه ابدي رهسپار مي‌شود.

يادش گرامي باد

/گزارش ـ خبرنگار ايسنا ـ عاطفه كربلايي/

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha