• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • فارسی
  • العربية
  • English
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۳
  • GMT 03:23

سرویس اقتصادی

  • اقتصاد کلان
  • تولید و تجارت
  • انرژی
  • عمران و اشتغال
  • ارتباطات و فناوری اطلاعات

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۳
  • GMT 03:23

سرویس اقتصادی

  • اقتصاد کلان
  • تولید و تجارت
  • انرژی
  • عمران و اشتغال
  • ارتباطات و فناوری اطلاعات

سنگ بزرگ پیش پای وارد‌کنندگان واگن‌های خارجی

چند ماه پس از آغاز گمانه‌زنی‌ها و البته اختلاف‌نظرهایی که میان دو طرف دعوای استفاده از واگن‌های داخلی یا خارجی مطرح بود، حالا با توجه به اظهارنظر‌های قاطع وزیر صنعت به نظر می‌رسد بازی به سمت تولید‌کنندگان داخلی چرخیده است، تولید‌کنندگانی که حالا باید آماده شوند تا پتانسیل‌های واقعی خود را در قیاس با خارجی‌ها نشان دهند.

جواد هاشمی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۲

چند ماه پس از آغاز گمانه‌زنی‌ها و البته اختلاف‌نظرهایی که میان دو طرف دعوای استفاده از واگن‌های داخلی یا خارجی مطرح بود، حالا با توجه به اظهارنظر‌های قاطع وزیر صنعت به نظر می‌رسد بازی به سمت تولید‌کنندگان داخلی چرخیده است، تولید‌کنندگانی که حالا باید آماده شوند تا پتانسیل‌های واقعی خود را در قیاس با خارجی‌ها نشان دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از بهبود نسبی اوضاع اقتصادی کشور و باز شدن دست شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در افزایش گزینه‌های خرید واگن در بازارهای بین‌المللی بسیاری از این شرکت‌ها نسبت به خرید واگن‌های جدید از طرف اروپایی‌ها و یا طرف‌های آسیایی اقدام کردند. موضوعی که به نظر می‌رسد نه به مذاق تولید‌کنندگان واگن‌های داخلی خوش‌آمده است و نه وزیر صنعت، معدن و تجارت اجازه گسترش این حرکات را خواهد داشت.

این دغدغه‌ها در حالی مطرح شده که واگن‌سازان داخلی در طول سال‌های گذشته با چند مشکل و یا انتقاد روبه‌رو بوده‌اند. از یک سو شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اعلام می‌کنند که قرار‌داد‌های بسته شده با بعضی از واگن‌سازان داخلی با تاخیراتی طولانی‌مدت اجرایی شده که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های شرکت‌های ریلی شده است.

مساله‌ای که به اعتقاد واگن‌ساز‌ها بخش قابل توجهی از آن خارج از اختیار آنها بوده و مسائلی همچون دیر رسیدن منابع مالی و یا ترخیص نشدن کالاهای اساسی از گمرک اصلی‌ترین عوامل آن بوده است. در کنار آن دغدغه کیفیت نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل این حوزه مطرح بوده است، موضوعی که هرچند نمی‌توان در آن بالابودن کیفیت برخی از واگن‌های خارجی را نادیده گرفت، اما براساس ادعای واگن‌سازان داخلی امکان تضمین کیفی کالاهای ساخت داخل وجود دارد.

یکی‌ دیگر از مسائلی که باعث شده بعضا در رقابت میان داخلی‌ها و خارجی‌ها طرف‌های بیرون از مرز توان رقابت بالاتر داشته باشند، امکان دریافت فاینانس و یا کمک‌های بین‌المللی است که در صورت ارائه‌ی برخی تجهیزات جدید به واگن‌سازان داخلی می‌توان این موضوع را نیز تا حدی جبران کرد.

با وجود تمام تردید‌های باقی‌مانده و البته قرار‌داد‌هایی که پیش از این برخی شرکت‌های ریلی با واگن‌سازان داخلی بسته‌اند اظهارنظر‌های قاطع وزیر صنعت در مقابله دولت با هرگونه واردات واگن و البته گزارش روز گذشته برخی شرکت‌های واگن‌سازی مانند ایریکو به نعمت‌زاده درباره‌ی آخرین وضعیت پیشرفت‌های صورت گرفته در خطوط تولید نشان از آن دارد که این بار عزمی جدی بر سر افزایش توان تولید‌کنندگان داخلی قرار گرفته موضوعی که باید دید آیا باز هم طرف‌های خارجی در مقابل آن راه‌حل‌های جدید برای فروش محصولاتشان ارائه خواهند کرد یا این‌بار حمایت از تولید ملی حرف آخر را خواهد زد.

انتهای پیام

  • مدیران خودرو
  • مخابرات

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید نرم‌افزار صورتحساب الکترونیکی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
ایسنا؛ اخلاق، امید، آگاهی
استفاده رسانه‌های داخلی دارای مجوز از محتوا، با ذکر منبع ایسنا مجاز است.
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved